Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har rett under c i snitt (2,95 eller noe slikt). Men jeg har lyst å ta en mastergrad i fremtiden. Er det dødfødt for meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgansgpunktet må du ha C. Men du kan gjerne ta noen enkeltfag for å oppjustere snittet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok mastergrad på høyskolen i Innlandet med lavere snitt. Hva har du bachelor i?

Anonymkode: 1d5e0...114

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, ism85 skrev:

Minst C = minst 2,50 @ NTNU

Aha, er det slik det er! Jeg har selv kommet inn på master med under C i snitt, men snitt over 2,5. Var redd det var en feil.

Anonymkode: fcf31...1f2

• Liker 1
Skrevet

En ting er jo de formelle kravene, men med ca C i snitt er det jo noen elementer i fagene som ikke er på plass og forstått. Dette er kunnskap og forståelse som skal danne grunnlag for en master. 

Så da er det viktig å planlegge masteroppgaven slik at den er for det du har størst interesse for og er faglig sterkest. En masteroppgave skal jo helst finne ut noe nytt. Å oppnå dette er ofte arbeidskrevende, ekstra fordi en del av det grunnleggende også må repeteres og styrkes, i tillegg til selve arbeidet med masteren. 

Men det er fullstendig mulig og gjennomførbart, men det er viktig å vite hva man går til. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på skolen. Alle mastergrader har C-krav, men det varierer hva de mener er C. Bla Nord universitet og NTNU har C = over 2,5, mens andre krever at C = over 3,0. 

Anonymkode: 16b97...178

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok litt etter fag og studiested, men generelt kan man jo spørre om du har de faglige forutsetningene for å gjennomføre en master når du har så lavt snitt. 

Anonymkode: 50014...a35

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på skole og fagfelt. Innen mitt fagfelt tror jeg ingen skoler aksepterer snitt under C for mastergrad

Anonymkode: cfe91...286

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På skolene jeg har gått, så har det som oftest vært ingen som får A (kanskje 1 eller 2), noen få med B og mange med C på eksamene. Tror karakterfordelingen varierer veldig fra skole til skole.

Anonymkode: d3e94...cb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...