Gå til innhold

Overvektig 12-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min lillesøster på 12 er med oss på sommerferie i år. Hun bor på andre siden av landet så vi treffer henne ikke mer enn to-tre ganger i året. Hun har de siste årene blitt større og større, og jeg er nå alvorlig bekymret for helsen hennes. Veldig passivt barn, sitter helst i ro og leser med mindre hun "tvinges" opp og ut. Ingen begrensninger på matinntaket, spiser like mye eller mer enn meg til middag. Jeg måtte spørre henne da hun skulle til å ta sin fjerde nektarin på rad, om hun spiste fordi hun var sulten eller fordi det var godt. Det var kun fordi det var godt, og hun kunne ikke skjønne hvorfor jeg ba henne ta en pause. Hun og mine barn skulle plukke seg litt smågodt til lørdagsgodt, og jeg satte en stopp da hun hadde fylt ca 250 gram. Da vi kom hjem viste hun fram hva hun hadde fått til lørdagsgodt, men kommenterte at hun "bare fikk _litt_ smågodt". 250g er sikkert 1000 kcal, jeg er rett og slett sjokkert over hvor lite grenser  vår mor har på maten.

Hvordan begrenser jeg unntaket uten å gjøre det tydelig at det kun er pga vekten hennes? 

Hvordan tar jeg dette opp med min uføre mor som har nok med sine egne helseproblemer og diagnoser til å følge opp min søster? Det har aldri vært noen kontroll på maten i det huset, både mor og mine søsken er (eller var som barn) overvektige. 

Anonymkode: b1aad...250

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er vanskelig. Hvis din mor har så store helseproblemer at hun ikke klarer å følge opp helsen til din søster er jo dette noe som må bli tatt tak i. Har de andre familiemedlemmer som kan bidra med noe her? Helsesøster på skolen? Fastlege? Å miste magemålet i ung alder var primært det som gjorde at jeg la på meg og ble sykelig overvektig, og det er forferdelig vanskelig å endre. Din søster er nok klar over sin egen størrelse, noe annet ville vært rart. Det er tøft, men viktig å begynne med tiltak nå for å snu dette.

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet
6 timer siden, Puffin skrev:

Dette er vanskelig. Hvis din mor har så store helseproblemer at hun ikke klarer å følge opp helsen til din søster er jo dette noe som må bli tatt tak i. Har de andre familiemedlemmer som kan bidra med noe her? Helsesøster på skolen? Fastlege? Å miste magemålet i ung alder var primært det som gjorde at jeg la på meg og ble sykelig overvektig, og det er forferdelig vanskelig å endre. Din søster er nok klar over sin egen størrelse, noe annet ville vært rart. Det er tøft, men viktig å begynne med tiltak nå for å snu dette.

Tenker det samme. Det er jo omsorgssvikt om moren ikke kan følge opp barnet sitt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir stadig sjokkert over hvor mye lørdagsgodt folk gur ungene sine. Barnet mitt går ca 15-20 biter og det er mer enn nok. Han er riktignok 6 år, men ser unger med fem ganger så mye godteri. Fikk aldri så mye når jeg var liten..

moren her trenger en oppvåkning ihvertfall.

Anonymkode: 4b423...291

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir stadig sjokkert over hvor mye lørdagsgodt folk gur ungene sine. Barnet mitt går ca 15-20 biter og det er mer enn nok. Han er riktignok 6 år, men ser unger med fem ganger så mye godteri. Fikk aldri så mye når jeg var liten..

moren her trenger en oppvåkning ihvertfall.

Anonymkode: 4b423...291

20 biter er MYE for en seksåring! 

Her har vi to biter per antall år som maxgrense (mannen pleide å gi sitt barn en stappfull pose til jeg kom inn i bildet :P

Seksåringen får altså max 12 biter, fireåringen max 8 biter. 

Anonymkode: 6f731...35e

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi to biter per antall år som maxgrense (mannen pleide å gi sitt barn en stappfull pose til jeg kom inn i bildet :P

Tror dere virkelig at en unge blir overvektig av å spise bare femten eller tjue biter med SMÅGODT ?? 

Kanskje dere heller burde se på hvor mye ungen spiser til vanlig, for eksempel av brødskiver eller annen mat? 

Anonymkode: 9a6a9...29d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke litt ekstra lørdagsgodt eller et par ekstra nektariner som gjør deg overvektig. Det er å spise for mye hvert eneste måltid. Jeg skjønner du syns situasjonen er vanskelig, og dette er jo noe du må ta opp med moren din. 

Anonymkode: 2b1fb...1eb

• Liker 5
Skrevet

Prat med moren din, eventuelt pappa til lillesøsteren. Jo lengere tid det går, dess vanskeligere blir det å endre noe.

Kanskje gi informasjon om godt matinntak for tenåringer?

Huff, vanskelig situasjon det der. Virker som at kanskje det kompanseres for annet (for eksempel det at moren er syk) med mat?

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere virkelig at en unge blir overvektig av å spise bare femten eller tjue biter med SMÅGODT ?? 

Kanskje dere heller burde se på hvor mye ungen spiser til vanlig, for eksempel av brødskiver eller annen mat? 

Anonymkode: 9a6a9...29d

Nei, hvor i alle dager leser du det? Jeg har ihvertfall ikke skrevet noe om det i mitt innlegg som du siterer. :) 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er definisjonen på en bit? Er det f.eks 1rute sjokolade, 1frukt drops, en bit pandalakris.......

Anonymkode: 632f2...8ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...