AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #1 Skrevet 28. juli 2018 Jeg lurer på om sykepleiere føler at andre profesjoner er en trussel for deres arbeidsplasser og status? Årsaken til det er at jeg stadig har merket meg økende behov fra nsf om å presisere sykepleiernes ekstreme kunnskaper. Nå vil de gjøre legeoppgaver også, men helsefagarbeidere får aldri gjøre sykepleieroppgsver. Hva er dette hierarkigreiene? Sykepleiere er en bachelor i likhet med f eks. sosionom, barnevern og vernepleier. En sykepleier har ikke den kunnskap som disse tre profesjonene har. Han har heller ikke den kunnskapen en lege har. Erfaringsbasert kunnskap er noe annet. Den får alle ved arbeid over lengre tid. Jeg snakker om det en lærer på skolen. Å jobbe tverrfaglig øker forsvarligheten og helheten i arbeidet. Kanskje DET burde fokuseres på mer i utdanningen fremfor fremelsking av seg selv. Det er jo brukerne og pasientene en jobber for?? Anonymkode: ffb63...291 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #2 Skrevet 28. juli 2018 Nok en hjelpepleier som vil dra i gang en profesjonsdiskusjon, såååå lei! NSF snakke om hva sykepleiere gjør fordi veldig mange faktisk ikke aner hva sykepleiere gjør i jobbhverdagen. Så får helsefagarbeiderene får sitt forbund (Fagforbundet f.eks) til å lage en reklame for seg, og fremsnakke deres arbeidshverdag. Jeg gidder ikke sånn profesjonskampdiskusjon, hver på sin plass og tverrfaglig samarbeid mellom alle grupper er greit. Jeg mener ikke sykepleiere skal ta over legeoppgaver, spl trengs til å fylle sykepleiejobbene og det er rikelig av leger som mangler jobb. Forskjellen i diskusjonen er ofte (hvis du gidder å lese kommentarfelt) at sykepleier ikke vil ha legeoppgaver og ikke føler seg kompetent, mens helsefagarbeider vil ha sykepleieoppgaver og sjelden mener de ikke er kompetent. Gjelder ikke alle, men er en gjenganger i kommentarfelt og forum, og det er et tankekors. Ofte er det jo slik at jo mer man kan, jo mer vet man at man ikke kan, og omvendt. Men noen ganger kan en oppgaveglidning være hensiktsmessig, f.eks har aborttallene hos unge gått ned etter at helsesøstre fikk rekvisisjonsrett på prevansjon, noe jeg syns er bra. Jeg har de siste årene jobbet på avdelinger med svært tverrfaglig samarbeid mellom spl (har ikke hj.pl eller helsefag.arb på avd), lege, bioingeniør, radiograf, prest, sosionom, og en del eksterne aktørerer, fungerer veldig fint. Vil ikke si sykepleierne fremelsker seg selv, vi er en viktig del et maskineri som skal gå rundt, og henviser til andre yrkesgrupper på det de er gode på. Nå jobber jeg et sted der det er færre yrkesgrupper, men mer spesialisert nivå både på lege og sykepleiesiden. Ingen profesjonskamp eller fremelsking av egen gruppe der heller, bare fokus på å gjøre en god og forsvarlig jobb til beste for pasienten. Anonymkode: b483f...e05 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #3 Skrevet 29. juli 2018 Nope, jeg er ikke utdannet innen helse og sosialvesenet. Jeg har derimot flere ulike profesjoner i familie og vennekretsen. Det jeg ser er at samtlige vet for lite om HVERANDRES utdanninger, noe som er svært kritikkverdig ettersom flere av dem jobber tverrprofesjonelt. Det må være vanskelig å samarbeide med personer som ikke vet hva den andre kan og ikke kan. Aller værst fremstår sykepleieren som mener han kan alt. Det ser jeg som sagt også på forumsider for sykepleiere og i samtaler med dem. Jeg vurderer å utdanne meg innen helse- og sosial, derav min nysgjerrighet. Anonymkode: ffb63...291
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #4 Skrevet 29. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nope, jeg er ikke utdannet innen helse og sosialvesenet. Jeg har derimot flere ulike profesjoner i familie og vennekretsen. Det jeg ser er at samtlige vet for lite om HVERANDRES utdanninger, noe som er svært kritikkverdig ettersom flere av dem jobber tverrprofesjonelt. Det må være vanskelig å samarbeide med personer som ikke vet hva den andre kan og ikke kan. Aller værst fremstår sykepleieren som mener han kan alt. Det ser jeg som sagt også på forumsider for sykepleiere og i samtaler med dem. Jeg vurderer å utdanne meg innen helse- og sosial, derav min nysgjerrighet. Anonymkode: ffb63...291 Sykepleiere tar mye plass da det er en stor arbeidsgruppe på tusenvis. Selvsagt er det mange besserwissere i dette yrket, og det som når høyest opp i NSF er ikke nødvendigvis de mest praksisnære sykepleierne heller, men gjerne litt maktkåte kjerringer som skal MENE noe hele tiden. Det som jeg og mine sykepleiekollegaer er mest opptatt av, er å få unna sykepleieroppgavene uten for mye heft. Det blir mer og mer administrativt arbeid, matservering, vaktmesteroppdrag og annet på toppen av det vi normalt sett gjør. Mange på jobben min er sykmeldt, så det blir en del ekstra timer (doble vakter) for å dekke behovet for fagfolk. Helsefagarbeiderere kan gjøre svært mye, mange av de på min jobb gjør en del sårstell, medisinutdeling osv.., men noen av de har ikke de kurs som trengs. Sykepleieren har ikke så god kunnskap om ernæring som en ernæringsfysiolog eller fysisk opptrening som en fysioterapeut. Men likevel ansetter kommunen ofte ikke disse andre yrkesgruppene fordi de tenker at sykepleieren "kan gå litt i trapper med pasienten" eller ha kostholdsveiledning med den nyopererte.. Anonymkode: b96b1...467
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 Dermed tenker jeg at det kanskje er vel så viktig å fremheve hva sykepleieren ikke kan slik at andre profesjoners nyttighet kan komme til sin rett for brukerenes ve og vel. Jeg tror for eksempel at sosialfaglig arbeid trengs i høyere grad både på sykehjem og innen psykiatri. Med sosialfaglig arbeid menes det en sosionom eller vernepleier kan bidra med for en helhetlig tilnærming for å øke livskvaliteten til pasienter og brukere. Jeg tror at sosialfag er undervurdert i forhold til helsefag. Anonymkode: ffb63...291 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 Jeg er så lei av at sykepleiere argumenterer som om de er den eneste gruppen med litt utdanning og kunnskap. Også dette endeløse gnålet om alle oppgavene kun de kan utføre osv. Sykepleien er en treårig bachelor med svært mye praksis. Det er ikke akkurat en bragd å gjennomføre studiet, det er som regel et studium som velges av generelt skolesvake kvinner. Anonymkode: d6e3c...6e7 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #7 Skrevet 29. juli 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så lei av at sykepleiere argumenterer som om de er den eneste gruppen med litt utdanning og kunnskap. Også dette endeløse gnålet om alle oppgavene kun de kan utføre osv. Sykepleien er en treårig bachelor med svært mye praksis. Det er ikke akkurat en bragd å gjennomføre studiet, det er som regel et studium som velges av generelt skolesvake kvinner. Anonymkode: d6e3c...6e7 Helt klart, snittet for å komme inn på sykepleien her i år er 53,7, skikkelig skolesvake kvinner altså Anonymkode: b483f...e05 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #8 Skrevet 29. juli 2018 Ikke enda en tråd som utarter til en hate-sykepleiere-tråd... 🙄 Anonymkode: 9d40b...ad8 5
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #9 Skrevet 29. juli 2018 21 minutter siden, AnonymBruker said: Helt klart, snittet for å komme inn på sykepleien her i år er 53,7, skikkelig skolesvake kvinner altså Anonymkode: b483f...e05 De får gjerne et par barn først og samler seg opp alderspoeng for å komme inn. 53,7 er ikke et spesielt høyt snitt, det vet du kanskje? Anonymkode: d6e3c...6e7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #10 Skrevet 29. juli 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: De får gjerne et par barn først og samler seg opp alderspoeng for å komme inn. 53,7 er ikke et spesielt høyt snitt, det vet du kanskje? Anonymkode: d6e3c...6e7 Tja, en kjapp sjekk på SO så er det jevnt over vanskeligere å komme inn på sykepleie enn sosialt arbeid, vernepleie, barnevern, radiografi, ergoterapi, grunnskolelærer, barnehagelærer og ingeniør i årets opptak, så da er det mange som er mer skolesvake enn sykepleiestudentene gitt. Må være vondt for deg å innse det, at samfunnet bare består av skolesvake folk. Anonymkode: b483f...e05 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #11 Skrevet 29. juli 2018 Hadde vært kjekt om tråden kunne holdt seg litt saklig da... -Ts- Anonymkode: ffb63...291
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #12 Skrevet 29. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tja, en kjapp sjekk på SO så er det jevnt over vanskeligere å komme inn på sykepleie enn sosialt arbeid, vernepleie, barnevern, radiografi, ergoterapi, grunnskolelærer, barnehagelærer og ingeniør i årets opptak, så da er det mange som er mer skolesvake enn sykepleiestudentene gitt. Må være vondt for deg å innse det, at samfunnet bare består av skolesvake folk. Anonymkode: b483f...e05 Og vips, der var profesjonskampen til sykepleieren i gang igjen...🤮 Anonymkode: ffb63...291
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #13 Skrevet 29. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde vært kjekt om tråden kunne holdt seg litt saklig da... -Ts- Anonymkode: ffb63...291 Kort formidling av lærdom; når du starter en "sykepleiere er teite"-tråd på KG, som det allerede finnes ganske mange av, så vil du i det store og hele få følgende svar; de som ikke er sykepleiere men mener sykepleiere er dumme og utdanningen er lett, de som generelt mener sykepleiere bare vasker romper og ikke burde ha høyskoleutdannelse i det hele tatt, hjelpepleiere/helsefagarebidere som føler seg tråkka på fordi noen har høyere utdanning enn dem selv når begge gruppene hjelper til med stell, og innimellom noen som forsøker å svare på spørsmål men får kastet etter seg svar av de gruppene nevnt over og dermed dør hele diskusjonen. Anonymkode: b483f...e05 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #14 Skrevet 29. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og vips, der var profesjonskampen til sykepleieren i gang igjen...🤮 Anonymkode: ffb63...291 Du vet åpenbart ikke hva profesjonskamp er, og det jeg nevnte er en faktaopplysning om årets opptak til høyere utdanning. Faktaopplysninger er ikke profesjonkamp, det var et innlegg for å plassere poenggrensen til sykepleien (som har økt kraftig de siste årene) i relasjon til andre yrkesrettede utdanninger. Liten profesjonkamp mellom sykepleier og barnevern skal jeg si deg, det er helt ulike jobber. Samme med sykepleie og barnehagelærere, helt ulike jobber. Visste du ikke det? Tror du sykepleiere prøver å stjele jobben til en radiograf? Det viser at i årets opptak ligger poengsummen for sykepleien høyt, og karakterene er slett ikke lave slik den jeg siterte påstår. Det er ikke karakterer på nivå med medisin, psykologi eller rettsvitenskap, men de kan likevel være høye i relasjon til totalen. Etter den kommentaren din er jeg forøvrig ganske sikker på at du er en bitter sykepleiehater som jobber i helsevesenet. Og du, du bør kanskje slå opp ordene sarkasme og ironi hvis du skal debattere på et forum, i steden for å ta alt bokstavlig. Anonymkode: b483f...e05 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #15 Skrevet 29. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kort formidling av lærdom; når du starter en "sykepleiere er teite"-tråd på KG, som det allerede finnes ganske mange av, så vil du i det store og hele få følgende svar; de som ikke er sykepleiere men mener sykepleiere er dumme og utdanningen er lett, de som generelt mener sykepleiere bare vasker romper og ikke burde ha høyskoleutdannelse i det hele tatt, hjelpepleiere/helsefagarebidere som føler seg tråkka på fordi noen har høyere utdanning enn dem selv når begge gruppene hjelper til med stell, og innimellom noen som forsøker å svare på spørsmål men får kastet etter seg svar av de gruppene nevnt over og dermed dør hele diskusjonen. Anonymkode: b483f...e05 Jeg er helsefagarbeider og føler meg ikke tråkket på pga noen har høyere utdanning. Jeg har valgt min tdanning med tanke på at jeg vil være med mennesker og ikke drive med kontorarbeid og ha hovedansvar. Men det finnes sykepleiere som mener de er mer verdt enn de med kun fagbrev. Og i mine øyne er ingen mer verdt, men vi har forskjellige oppgave. Men det er kanskje 1 av 10, og har nok ikke noe med at de er sykepleiere, men at de er bezerwisser mennesker. Når jeg tok utdanningen min var det stort fokus på tverrfaglig samarbeid. Håper det er like mye fokus på det i alle helsefaglige utdanninger. Da vi skal hjelpe hverandre til at pasient/bruker får et best mulig og helhetlig omsorgstilbud. Anonymkode: d6d7d...8ed
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #16 Skrevet 29. juli 2018 Tror du har misforstått noe. Jeg har aldri møtt en sykepleier som anser andre profesjoner som trusler. Tvert imot! Sykepleiere har en tendens til å bli overarbeidet fordi stadig flere av legeoppgavene blir pålagt sykepleierne, samtidig som det forventes at man gjør like mange pleieoppgaver. Dette gjelder spesielt innenfor hjemmesykepleien og sykehjem. Tror mange ville foretrukket enten at pleieoppgavene ble færre, slik at selve sykepleieoppgavene og "lege"-oppgavene kunne prioriteres, eller at "lege"-oppgavene ble forbeholdt legene slik at sykepleieoppgavene og pleien kunne prioriteres. Spl. jeg jobber med føler seg gjerne dratt i to retninger fordi man verken vil mase på leger som har nok å gjøre, eller legge ekstraarbeid på helsefagarbeidere som også har nok å gjøre. Dette er riktignok erfaringene mine som spl. innenfor hjemmetjenesten og sykehjem, men jeg vil tro tendensene er de samme. Jeg synes riktignok det trengs flere helsefagarbeidere, sykepleiere og leger og jeg mener det må tas grep for å gjøre samtlige utdannelser mer attraktive slik at ikke nevnte yrkesgrupper rammes av utbrenthet. (Rotete tekst, men sånn blir det etter senvakt-tidligvakt. 😛) Ellers synes jeg du burde ta deg sammen, anonyme og nedlatende innlegg om store yrkesgrupper er ganske patetisk. Anonymkode: c0f02...5e7 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #17 Skrevet 29. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så lei av at sykepleiere argumenterer som om de er den eneste gruppen med litt utdanning og kunnskap. Også dette endeløse gnålet om alle oppgavene kun de kan utføre osv. Sykepleien er en treårig bachelor med svært mye praksis. Det er ikke akkurat en bragd å gjennomføre studiet, det er som regel et studium som velges av generelt skolesvake kvinner. Anonymkode: d6e3c...6e7 Regner med at pipa får en annen lyd når du eller en av dine nærmeste plutselig blir pleietrengende Anonymkode: 97a46...55f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå