AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #1 Skrevet 28. juli 2018 Hei! Jeg er enslig forsørger, for tiden arbeidsløs, men klarer å spare litt til babyen min på sparekonto. Jeg har ikke overskudd til å sette meg inn i alskens fond/ IPS og hva enn det heter. Kanskje noen kan hjelpe meg til å tenke ut hva som vil være best for å trygge meg og baby økonomisk. Min økonomiske situasjon er slik: Jeg er så heldig å ha bare 750 000 igjen av lånet på leiligheten min, som har markedsverdi på 3 millioner. I tillegg har jeg 300 000 + renter igjen av studielånet mitt. Jeg lurer på om jeg istedenfor å spare på konto, bør betale på boliglånet? Leiligheten har bare et soverom og på sikt må jeg få kjøpt en leilighet med to soverom. Når baby blir voksen og flytter ut kan jeg da forhåpentligvis cashe ut litt av EKen og gi henne EK til egen bolig. Samtidig føler jeg at den økonomiske situasjonen min er nokså utrygg, som arbeidsledig, eneforsørger, og kommende minstepensjonist (pga lav inntekt over mange år) og jeg er redd for at jeg vil måtte bruke av babys penger til livsopphold. Jeg lurer på hvordan jeg kan dra iland en trygg økonomisk situasjon for både meg og baby? Anonymkode: 35ca5...551
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #2 Skrevet 29. juli 2018 Som arbeidsløs aleneforsørger ville jeg ikke prioritert å spare på konto til barnet, nei. Vi vil jo alle gjerne gi barna en god start i voksenlivet, men den stygge sannheten er at ingen kan spare uten å gå i pluss. Betal ned lån, bruk penger på å kose deg med barnet her og nå og gi det gode opplevelser, prøv å få deg jobb og ikke sløs. Skal se den økonomiske situasjonen din er bedre om 20 år, da kan du likevel gi barnet en slump penger til EK feks. Anonymkode: 2e558...449 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #3 Skrevet 29. juli 2018 Enig. Betal ned lån. Men la oss si du kan sette av 2-300kr i mnd i sparing til barnet så ville jeg spart i fond (åpne en aksjesparekonto og velg et globalt indeksfond, KLP tror jeg har det billigste nå). Det er såpass lite beløp i mnd, men over mange år så vil det jo likevel bli litt, og ikke minst gi deg en god følelse 😊 Anonymkode: 74e88...562
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #4 Skrevet 29. juli 2018 I din situasjon er det best å prioritere DERE, ikke å spare til babyen. Hvis du har rammelån, ville jeg betalt ned på det. Har du en buffer? Det er viktig at du har disponible midler i tiden framover, inkludert en solid buffer. Jeg ville sørget for at jeg hadde det. Droppet å spare til barnet - det beste for barnet er at dere har en mest mulig stabil situasjon økonomisk NÅ, ikke at hun har litt mer penger om 18 år. Ikke betal ned ekstra på studielånet. Anonymkode: 4d90b...ab0
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 Betal ned lån og spar en liten sum hver mnd hvis du får det til som en buffer i tilfelle du skulle få behov for det. Regner med at etter hvert har tenkt deg ut i jobb igjen, å da kan du ta noe av den bufferen og føre over på barnet tenker jeg. Anonymkode: 07c3f...b52 1
Potetjinta Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 Bare det å sette av 100 kr i mnd blir 21.800 kr om 18 år. Du kan jo trekke dette fast uten at du egentlig merker så mye til det? Det er tross alt bare å være forsiktig med å ikke kaste mat, anse det som at du er miljøbevisst! Vet det ikke er en veldig høy sum, men hvis du har fått bedre økonomi en gang senere kan du sikkert legge til litt. Husk at alt hjelper. Også får hun sikkert litt penger til konfirmasjon/bursdag/jul. Det viktigste er å gjøre henne litt bevisst på egen økonomi, så kanskje hun får lyst til å spare litt av pengene selv også. Kanskje si sånn at «du kan få 10 kr idag. Men hvis du venter til imorgen kan du få 20 kr og kjøpe en enda større is.» Du kan jo også gjøre feriene litt rimeligere, dra på camping/telt/leie rimelige hytter/finne på ting som ikke koster såå mye mens hun er mindre. Ofte er dette like koselig som å dra til Spania(og myyye bedre for miljøet mtp flyreisen og ikke minst lommeboka!). Det er iallefall jeg vandt med, og jeg synes det var like gøy som barn! Men, helt enig i at du bør prøve å sette av til en buffer, slik at du har noe å ta av til dere! Alt hjelper 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå