AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #1 Skrevet 28. juli 2018 Har fått tilbud om å jobbe som BPA - som tilkallingsvakt. Har en annen jobb i tillegg (fulltid), hvor jeg senest kan komme på jobb kl 9 (jobber i staten). Å ta tilkallingsvakter etter jobb eller i helgene vet jeg ikke er noe problem, og planen er heller ikke at jeg skal ha ta vakter som hvilende vakt i ukedagene. Hun som blir arbeidslederen min spurte likevel om det er noe jeg vil ha mulighet til å gjøre en sjelden gang dersom det virkelig ikke er andre som kan være på vakt. Arbeidslederen min forteller at det er veldig sjelden hun trenger hjelp med noe på nattestid, så sjansen er stor for at jeg vil kunne sove uavbrutt fra ca. 24.00 - 07.00 ("hele" arbeidstiden er fra 22.30 til 08.00). Siden jeg trenger ca. 45 min for å gjøre meg presentabel for min normale jobb, vil jeg måtte stå opp kl. 06:15. Altså vil jeg maksimalt kunne få ca. 6 timer søvn. Det er 10 minutter å gå fra arbeidslederens hjem til fulltidsjobben min, så den delen er ikke noe problem... Høres dette ille ut? Eller er det noe som kan gå greit en gang i blant? Jeg pleier å sove ca. 7 timer hver natt, men kanskje det vil hjelpe dersom jeg tar meg en liten blund etter jobb? (Altså like før jeg går på hvilende vakt). Så fulltidsjobb --> middag, netflix, dusj, sove 2 timer --> hvilende natt --> fulltidsjobb? Sant skal sies at vi har flekstid på fulltidsjobben min, så om jeg blir litt sliten så har jeg mulighet til å gå hjem fra jobb 14.30. Er det noen her som har prøvd seg på noe slikt før? Anonymkode: 77af6...897 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #2 Skrevet 28. juli 2018 Og plutselig dukker ikke dagvakten som skal avløse de opp på jobb, og vips kommer ikke du deg avgårde til fulltidsjobben. Anonymkode: f2dff...ada 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #3 Skrevet 29. juli 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: Og plutselig dukker ikke dagvakten som skal avløse de opp på jobb, og vips kommer ikke du deg avgårde til fulltidsjobben. Anonymkode: f2dff...ada TS her. Så langt jeg har forstått så kan ikke tilkallingsvakter pålegges merarbeid ("beordres" på jobb). Anonymkode: 77af6...897 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #4 Skrevet 29. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Så langt jeg har forstått så kan ikke tilkallingsvakter pålegges merarbeid ("beordres" på jobb). Anonymkode: 77af6...897 Men når du står der, ansikt til ansikt med en som trenger hjelp og i tilegg er din sjef, kan du si da at du må gå ? Been there, done that. Null forståelse for at man har en annen jobb, da det er viktigere at sjefen, om jo også er brukeren får hjelp, enn at du kommer deg på en annen jobb. Ville heller da prøvd hvilende nattvakt der arbeidsgiver ikke er bruker. Anonymkode: 88bc5...1a5 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Så langt jeg har forstått så kan ikke tilkallingsvakter pålegges merarbeid ("beordres" på jobb). Anonymkode: 77af6...897 Du kan nok ikke ringes til og beordres på jobb, men dersom du går din vei uten at noen tar over og etterlatere et menneske som trenger døgnkontinuerlig hjelp alene, så kan du faktisk anmeldes for å ha hensatt noen i hjelpeløs tilstand. Og som hun over forteller har jeg hørt diverse historier og tenker det er best å være føre var. Anonymkode: f2dff...ada 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 Jeg ville gjort det! Vi som har små barn våkner jo opp flere ganger på natta. Av og til med skrikende unger, men vi jobber jo i tillegg. Jeg for eksempel står opp kl.05.30, leverer i barnehagen 07.30 og går på jobben etterpå. Hun våkner opp minst 1gang hver natt, ofte 2. Anonymkode: 6ed1c...a6e 2
Lamoramp Skrevet 29. juli 2018 #7 Skrevet 29. juli 2018 Dette fikser du! Go for it! En jeg kjenner jobber 60% hvilende natt, og fulltid jobb på dagen. Han har to unger, og hus. Det går kjempefint! Du tjener en god slump ekstra for minimal innsats!
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #8 Skrevet 29. juli 2018 Skjønner at det er fristende, men du setter deg veldig lett i en situasjon der det kan gå utover din dagjobb. Som noen andre påpeker, plutselig dukker ikke dagvakt opp av en eller annen grunn, og du vil da bli forsinket eller forhindret i å dra til dagjobben. Eller det skjer noe spesielt, som gjør at du må jobbe natt. Tar man en jobb som innebærer sovende nattevakt, må man være inneforstått med at man noen ganger må trå til. Anonymkode: 85a20...89a
fresia Skrevet 30. juli 2018 #9 Skrevet 30. juli 2018 Min erfaring med hvilende nattevakt er at jeg ikke får sove. Vi hadde arbeidstid fra 22:30-08:30 og fikk sove fra 00:00-06:00, men jeg lå som regel våken og sjekka klokka hele tida Kanskje sovna jeg en gang mellom 2-3 tida, men det ble ikke mye søvn. Jeg foretrekker helt klart våkne nattevakter, men da har jeg selvfølgelig fri dagen etter. Nå har vi ikke hvilende nattevakter lengre, men om jeg var i din situasjon ville jeg sagt ja til at de kunne spørre meg om jeg kunne ta en nattevakt ved sykdom eller andre kriser. Det er jo sikkert ikke så ofte det skjer 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #10 Skrevet 28. september 2018 Det der går helt fint. De fleste som jobber som hvilende går på dag/dobbelvakt etterpå Anonymkode: d7ead...fee 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #11 Skrevet 28. september 2018 Mest sannsynlig går det fint, men kan være greit å tenke over at du kan få problemer med å dra + vanskelig å sove hos noen andre. Ville sett an brukeren før jeg svarte. Jeg har jobbet som bpa for to stk. Ung jente og godt voksen dame. Aldri igjen!! Alt gikk på deres premisser og jeg ble utnyttet og satt i vanskelige situasjoner hele tiden. Anonymkode: 66cec...b84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå