Gå til innhold

Overspising, Vanskelig og gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da jeg begynte på cipralex for 2/3 år siden fikk jeg enorm matlyst, noe som gjorde jeg gikk fra 55 til 72 kg. Sluttet etter et halvt år, men matlysten brukte tid på stablisere seg. Dette har gjort at lille meg på 166 veide bare for noen uker siden 82 kg, har nå klart og gå ned til 79 igjen. Jeg er sånn sett heldig at jeg ikke ser overvektig ut (ikke mine ord altså, men blir kun møtt av det når jeg har prøvd å prate med venninner, samboer og folk i facebookgruppe der jeg først prøvde og få tips). Jeg passer fint s i overdel og M i underdel, så kan enda bruke samme klær som for nesten 30 kg siden. Allikavel så veier jeg en god del mer enn det jeg bør veie, og er mest konsekvenser på innsiden av kroppen som beskymrer meg. 

Har prøvd i et halvt år, der jeg nærmest står stille og vekten går opp ned 2 kg. Tror mye av grunnen til det går så treig er at jeg sliter med overspising nå og da. Har også ved enkelte anledning provosert fram oppkast når skyldfølelse blir for ille. Er perioder der jeg har mindre kick, men selv da står vekten står enda bom fast. Blodprøvene mine og blodtrykk skal være fint, så min fysiske helse tror jeg ikke det er noe galt med. 

Jeg føler meg fanget i ett mønster jeg ikke kommer meg ut av, og håper noen her inne har gode tips og triks både i forhold til vektnedgang men også hvordan komme ut av overspisingen. 

Endret av Jordbærkake34532
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Jordbærkake34532 skrev:

Da jeg begynte på cipralex for 2/3 år siden fikk jeg enorm matlyst, noe som gjorde jeg gikk fra 55 til 72 kg. Sluttet etter et halvt år, men matlysten brukte tid på stablisere seg. Dette har gjort at lille meg på 166 veide bare for noen uker siden 82 kg, har nå klart og gå ned til 79 igjen. Jeg er sånn sett heldig at jeg ikke ser overvektig ut (ikke mine ord altså, men blir kun møtt av det når jeg har prøvd å prate med venninner, samboer og folk i facebookgruppe der jeg først prøvde og få tips). Jeg passer fint s i overdel og M i underdel, så kan enda bruke samme klær som for nesten 30 kg siden. Allikavel så veier jeg en god del mer enn det jeg bør veie, og er mest konsekvenser på innsiden av kroppen som beskymrer meg. 

Har prøvd i et halvt år, der jeg nærmest står stille og vekten går opp ned 2 kg. Tror mye av grunnen til det går så treig er at jeg sliter med overspising nå og da. Har også ved enkelte anledning provosert fram oppkast når skyldfølelse blir for ille. Er perioder der jeg har mindre kick, men selv da står vekten står enda bom fast. Blodprøvene mine og blodtrykk skal være fint, så min fysiske helse tror jeg ikke det er noe galt med. 

Jeg føler meg fanget i ett mønster jeg ikke kommer meg ut av, og håper noen her inne har gode tips og triks både i forhold til vektnedgang men også hvordan komme ut av overspisingen. 

Vektnedgangen vil nok ikke komme og bli varig før du tar fatt i overspisingen din,og det kan du få profesjonell hjelp til 

Anonymkode: 1393b...e49

• Liker 1
Skrevet

Jeg og fikk overspising pga medisiner, la på meg 40 kg, så oppsøkte en privat psykiater og fikk utskrevet topimax som demper apetitten og he gått ned 10-12 kg. Men ifølge kvinneguiden må jeg gå ned masse mer så må skjerpe meg. Men spiser nesten ingenting lenger så har jo ikke noe å gå på. Får vel kutte ut medisinene, men da blir jeg jo suicidal, manisk og/eller psykotisk. Men får vel bare bli det. Heller det enn å bli kalt tjukk

AnonymBruker
Skrevet

Vet elvanse (vyvanse) blir skrevet ut for overspising i usa, men vet ikke hvordan det er i norge. det er adhd medisin, jeg går på det for add og matlysten blir kraftig redusert. 

Anonymkode: b95ae...cc4

AnonymBruker
Skrevet

Medisiner kan påvirke bakteriekultur og funksjon i magen og påvirke sultfølelse. Dette kan vare selv etter man slutter på medisin. Fortsatt lite forskning rundt dette, så vanskelig å vite hvor vanskelig det er å evt få tilbake normal funksjon. Men å fortsette stå på og spise grovt brød, mye grønnsaker, gjerne linser og unngå junk food som hamburger, kaker og godterier, så kan det hjelpe på sikt. 

Anonymkode: 5e5e7...faf

AnonymBruker
Skrevet

Overspisingen bør håndteres sammen med en fagperson. I hvilke situasjoner kommer behovet for å overspise? 

Siden du først og fremst er bekymret for innsiden av kroppen (bra!) tenker jeg du kommer langt med å sørge for et godt og riktig kosthold. Prøv også å holde deg i form gjennom en aktivitet du liker. Hold fokuset borte fra vektnedgang, men mer på sunnhet og hva som er bra for kroppen. 

Prøv å hold på gode vaner, selv om du går på en smell av og til. Ros deg selv for det du klarer. Det er ikke sikkert vektnedgangen kommer med en gang, men kroppen din vil uansett ha det bedre om du behandler den fint. 

Anonymkode: cdce3...dd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...