Gå til innhold

Mitt barn skal på bhg, utfordringer!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Storesøstera begynte i bhg ifjord høst da hun var 2.uår, nå er hyn 3.5år.

Yngstemann er 2.5 snart og skal i bhg om 3uker. Er ganske bekymret for hvordan det vil gå. Han er så å si mye tregere i utviklingen enn søstra. Han snakker kun to ord og ikke setninger. Han har aldri sovet i vogn, og blir et problem med dagsluren.som han MÅ ha. Men aldri sovet i vogn siden han var små,har prøvd men vil ikke. Til sist så er han noe aggressivt. Han blir ikke sint,men han finner på å slå og klore om han ikkr får viljen sin. Gjorde først med søstra og nå oss foreldre. Vet ikke hvordan det går med andre barn,kan da ikke drive og slå og klore andre sitt barn!! Når det er sagt så leker han med et par andre. Og han går fint med dem,uten aggresjon. 

Disse utfordringene har vi ikke snakket med bhg enda,men skal ha en samtale rett før han skal begynne der. 

Har noen hatt barn med ett eller flere av disse utfordringene og hvordan håndterte dere det? Eller bhg?

Anonymkode: f680a...426

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg går helt fint jeg. Snakk med de ansatte om bekymringene dine når dere begynner,dette har de garantert sett før. 

Lykke til,har en 2-åring som skal begynne i bhg selv om to uker. :) 

Anonymkode: 0c7a9...dcb

AnonymBruker
Skrevet

Det der ordner seg fint. Det er ikke uvanlig med barn som må sove i seng inne. Språk og sosial kompetanse kommer til å ordne seg. Men det er nok greit å snakke med bhg om dine bekymringer før oppstart. 

Anonymkode: 10bec...15f

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han er aggressiv fordi han mangler litt språk. Det lærer han fort i barnehagen, så det løser seg 😊

Anonymkode: 59e89...706

AnonymBruker
Skrevet

La de bli kjent med han selv. Ikke si at han er aggressiv. Da vil de bare forvente det og de smitter negativt over på barnet. 

Det kommer nOk til å gå helt fint 👍

Anonymkode: 73296...fa7

AnonymBruker
Skrevet

Høres understimulert ut. Sånn holdt min på når han var 1,5 å startet i barnehagen. Det går seg nok til når han finner gleden i å leke og herje med mange glade barn. Ikke bekymre deg.

Anonymkode: 67d83...229

AnonymBruker
Skrevet

Det fine er jo at barnehagen er utdannet til å kunne litt om vanskeligheter. 

Du sier han har lite ord, bruker vold. Det henger jo sammen i at han opplever å bli frustrert og at han da ikke kan si ifra så bruker han vold. At en søster kan mer i samme alder er også vanlig da jenter ofte utvikler seg fortere enn gutter. Han ser de andre barna ligge i vogn så kanskje han ligger i vogna også. Ellers har flere barnehager senger inne. 

Anonymkode: b3e53...305

AnonymBruker
Skrevet

Ingen 2,5-åringer er aggressive. Det er derimot mye frustrasjon som ligger bak et manglende språk, og det er selvfølgelig enda mer frustrerende når søstera som er så nær i alder gjør seg forstått. Kanskje kjenner han på det at han sammenlignes med søstera også? Fortell ham at han må prøve å bruke ordene sine, at man ikke kan slå/bite/sparke. Prøv å vær oversetter for ham. Når han utagerer fysisk, si "nå ser jeg at du ble sint, men du kan ikke sparke/bite/slå, prøv å fortell meg hva det er i stedet. Hvorfor er du så sint? Hva tenker du på?" og så videre. Prøv å si det han ikke klarer å si, men gjerne vil få sagt til den det gjelder. Jeg tror som flere over her at dette vil gå over veldig raskt når han er i barnehagen og får vært med andre barn på samme alder. Han får i tillegg oppfølging basert på hvem han er, alderen og hvor langt han har kommet på ulike områder. Hvert eneste år er det opptil flere av de yngste barna i en barnehage som må ha et par øyne på seg til enhver tid fordi de utagerer fysisk. Det er helt normalt! Slapp av, kommuniser med de ansatte i barnehagen og vær nøye med å gi gutten din anerkjennelse for alt det gode han gjør :) 

Anonymkode: 8e489...4c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...