AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #1 Del Skrevet 28. juli 2018 Hvordan merker du at en psykose er på vei?? Hva slags symptomer merker du? Eller hvordan merker du at en psykose nærmer seg hos noen du kjenner? Anonymkode: c0ad2...60a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #2 Del Skrevet 28. juli 2018 Jeg merker det aldri når jeg begynner å bli psykotisk, det er venner, familie og behandler som reagerer. Men jeg innser det dog i ettertid at jeg har vært i psykose. Anonymkode: 97797...6a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #3 Del Skrevet 28. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg merker det aldri når jeg begynner å bli psykotisk, det er venner, familie og behandler som reagerer. Men jeg innser det dog i ettertid at jeg har vært i psykose. Anonymkode: 97797...6a3 Kan du fortelle hvordan du blir når du er i psykose?? Anonymkode: c0ad2...60a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
duplexx Skrevet 28. juli 2018 #4 Del Skrevet 28. juli 2018 Har et familiemedlem med psykose som konsekvens/tilleggsproblematikk. Dette merker han ikke selv før han har tatt medisiner eller fått de på tvang. Det begynner med våkenetter flere døgn, han reagerer på ting som ikke er der, sanser sterkere - opplever ting som veldig veldig mye sterkere enn oss/til vanlig. Veldig rastløs, redd hva andre tenker/tror andre tenker ting om han. Han er veldig åpen og ærlig, så vi vet jo alltid hva som foregår og legger merke til det. I tillegg er han for syk til å bo alene, så han er jo ofte overvåket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #5 Del Skrevet 28. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du fortelle hvordan du blir når du er i psykose?? Anonymkode: c0ad2...60a Det kan jeg gjøre. Jeg slutter nesten helt å spise og å sove. Jeg kjenner konstant en ekstrem frykt og angst for alt og for ingenting og jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg har disse følelsene. Jeg blir ekstremt paranoid. Jeg tror at alle er ute etter meg, at jeg blir overvåket av kameraer, at jeg er med i en film, at alle spiller skuespill, at folk jeg stoler på har planer om å forgifte meg og drepe meg med å for eksempel skyte meg eller stenge meg inne og tenne på bygningen jeg befinner meg i. Jeg hører også stemmer og lyder (latter for eksempel) som kommenterer det jeg gjør. "Nå ser hun seg i speilet", "putt rohypnol i drikken hennes" og "haha, nå kommer hun og hun er skikkelig sint" er eksempel på ting som jeg har hørt i psykose. Jeg sliter også med å stole på folk og om noen prøver å snakke meg til fornuft ved å si at det jeg tenker ikke stemmer eller helt irrasjonelt er det helt umulig og gjør ting bare verre, jeg blir bare enda mer skeptisk og redd enn det jeg allerede er. Jeg har også vært helt fullstendig overbevist om at jeg har gjort helt forferdelige ting og at ting som står i avisen egentlig er om meg og det som blir sagt på radio og i tv sendinger er hemmelige meldinger ment for meg. Jeg har også følelser som er helt på jordet, jeg kan for eksempel begynne å le hysterisk når jeg egentlig ønsker å gråte. Om det er noe mer du ønsker å vite så er det bare å spørre så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan, håper det var til hjelp. Anonymkode: 97797...6a3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #6 Del Skrevet 28. juli 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jeg gjøre. Jeg slutter nesten helt å spise og å sove. Jeg kjenner konstant en ekstrem frykt og angst for alt og for ingenting og jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg har disse følelsene. Jeg blir ekstremt paranoid. Jeg tror at alle er ute etter meg, at jeg blir overvåket av kameraer, at jeg er med i en film, at alle spiller skuespill, at folk jeg stoler på har planer om å forgifte meg og drepe meg med å for eksempel skyte meg eller stenge meg inne og tenne på bygningen jeg befinner meg i. Jeg hører også stemmer og lyder (latter for eksempel) som kommenterer det jeg gjør. "Nå ser hun seg i speilet", "putt rohypnol i drikken hennes" og "haha, nå kommer hun og hun er skikkelig sint" er eksempel på ting som jeg har hørt i psykose. Jeg sliter også med å stole på folk og om noen prøver å snakke meg til fornuft ved å si at det jeg tenker ikke stemmer eller helt irrasjonelt er det helt umulig og gjør ting bare verre, jeg blir bare enda mer skeptisk og redd enn det jeg allerede er. Jeg har også vært helt fullstendig overbevist om at jeg har gjort helt forferdelige ting og at ting som står i avisen egentlig er om meg og det som blir sagt på radio og i tv sendinger er hemmelige meldinger ment for meg. Jeg har også følelser som er helt på jordet, jeg kan for eksempel begynne å le hysterisk når jeg egentlig ønsker å gråte. Om det er noe mer du ønsker å vite så er det bare å spørre så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan, håper det var til hjelp. Anonymkode: 97797...6a3 Ser du også ting som ikke er tilstede? Jeg var i lett psykose tidligere i sommer. Hørte stemmer å så ting som ikke var der. Følte meg overvåket overalt.. Anonymkode: c0ad2...60a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #7 Del Skrevet 28. juli 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser du også ting som ikke er tilstede? Jeg var i lett psykose tidligere i sommer. Hørte stemmer å så ting som ikke var der. Følte meg overvåket overalt.. Anonymkode: c0ad2...60a Nei, jeg har ingen synshallusinasjoner. Anonymkode: 97797...6a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #8 Del Skrevet 28. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg har ingen synshallusinasjoner. Anonymkode: 97797...6a3 Lukter du noe som ingen andre lukter? Anonymkode: c0ad2...60a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #9 Del Skrevet 28. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lukter du noe som ingen andre lukter? Anonymkode: c0ad2...60a Nei. Anonymkode: 97797...6a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 29. juli 2018 #10 Del Skrevet 29. juli 2018 (endret) Når min psykose inntraff, så bare visste jeg det. Kjente ikke meg selv igjen, skikkelig uvirkelighetsfølelse,var helt forvirra, forsterka sanseinntrykk(lyd, lukter, alt virka som kaos rundt meg), masse angst, sov MYE, spiste ikke. Endret 29. juli 2018 av Maestro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skilpadden Skrevet 29. juli 2018 #11 Del Skrevet 29. juli 2018 Vet ikke om det er psykose, men jeg har perioder som er vanskelig hvor jeg føler at noe dårlig kommer til å skje med verden. Føler at verden skal gå under, på en måte. En intens redsel om at noe ikke stemmer, men ikke helt vet hva. Også er jeg mye sint, gråter lett og tenker på døden. Også har jeg bare en konstant angst. Har ikke vært hos en psykolog og er ikke utredet for noen diagnoser. Jeg merker det ikke så godt før jeg er midt i det; Jeg slutter å høre på musikk og synger ikke. Jeg har mareritt/sover enten dårlig eller ikke noe. Jeg overspiser. Jeg er urolig og føler jeg ikke klarer å trekke inn pusten langt nok i magen. Har egentlig en liten aning og sier til meg selv at ´´nå skal jeg starte på en sånn periode. Men det går bra. Du har det fint. Det skal gå over´´. Og når perioden er over er jeg som regel overpositiv og klar for å redde verden igjen. Shit, innså nettopp at jeg tror jeg må til en psykolog 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #12 Del Skrevet 31. juli 2018 Er ikke helt sikker men kan føles litt som jeg har en påbegynnende mild psykose. Vært innlagt pga mild psykose tidligere. Anonymkode: c0ad2...60a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #13 Del Skrevet 31. juli 2018 Min tidligere kjæreste min er bipolar, og hadde en manisk episode når vi var sammen som ble psykotisk. Regner med at det er ulike symptomer alt etter hvilken psykisk sykdom man har, men sånn var det for han: I et par uker så var han høyt oppe. Godt humør, pratet hull i hodet på meg, sov nesten ingenting og hadde tusen planer. Jeg så han ikke nok til å skjønne at han hadde en episode for han var mye ute på byen og jeg hadde to jobber, og orket lite sosialt utover det. Etter noen uker så begynte han å bli veldig "rar". Pratet mye om en kompis av han som han trodde jobbet undercover for PST. Noe jeg visste var tull, og trodde også han tullet i begynnelsen. Så begynte han å vekke meg på nettene med usammenhengende historier om alt mulig. En gang sa han at han hadde lyst til å fly, jeg spurte hva mener du, dra på ferie? Og han "nei fly opp til planetene og se dem på nært hold". Jeg kontaktet foreldrene hans og vi fikk han innlagt. Han var aldri voldelig eller hysterisk, han bare mistet grepet om virkeligheten. Anonymkode: 18c00...9f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #14 Del Skrevet 31. juli 2018 Når jeg ikke har sovet mer enn 4 timer daglig i opptil 3 måneder (2-4 timer hver natt). Etter 3 måneder sier kroppen ifra og jeg blir suicidal. Det henger også sammen med økt paranoia. Skjer ofte på sommertider. Men nå som jeg ser tilbake på det, så er det ville hvem som helst blitt ko-ko om de hadde sovet så lite som jeg gjorde. Anonymkode: b90a3...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #15 Del Skrevet 31. juli 2018 Jeg kan merke det på den måten at jeg stadig opplever sånne små "glimt" der jeg plutselig føler at virkeligheten "glipper", på en måte. Utav det blå så kommer plutselig en følelse av at jeg ikke vet hvor jeg er/hvem jeg er/hva som er virkelig eller lignende. Vanskelig å forklare. Nesten litt som deja vú. Og hvis disse glimtene kommer ofte, gjerne ledsaget av at jeg blir veldig "gira" og sover lite, kan det være tegn på at en psykose er på vei. Men det kan også gå over uten at det blir noe. De gangene jeg har hatt psykose har jeg skjønt selv at det er noe galt. Psykose kommer for meg i "bølger", slik at jeg veksler mellom å være helt "borte" og å være såpass oppegående at jeg merker at nå er jeg gæren. Anonymkode: 6b09a...7f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #16 Del Skrevet 31. juli 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan merke det på den måten at jeg stadig opplever sånne små "glimt" der jeg plutselig føler at virkeligheten "glipper", på en måte. Utav det blå så kommer plutselig en følelse av at jeg ikke vet hvor jeg er/hvem jeg er/hva som er virkelig eller lignende. Vanskelig å forklare. Nesten litt som deja vú. Og hvis disse glimtene kommer ofte, gjerne ledsaget av at jeg blir veldig "gira" og sover lite, kan det være tegn på at en psykose er på vei. Men det kan også gå over uten at det blir noe. De gangene jeg har hatt psykose har jeg skjønt selv at det er noe galt. Psykose kommer for meg i "bølger", slik at jeg veksler mellom å være helt "borte" og å være såpass oppegående at jeg merker at nå er jeg gæren. Anonymkode: 6b09a...7f3 Føler du deg uvirkelig hele tiden? eller er du helt normal sånn ellers? jeg har selv problemer med noe jeg har funnet ut er depersonaliser/derelisering, men det tror jeg skyldes sterk sosial angst... Anonymkode: 6af27...27d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #17 Del Skrevet 31. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler du deg uvirkelig hele tiden? eller er du helt normal sånn ellers? jeg har selv problemer med noe jeg har funnet ut er depersonaliser/derelisering, men det tror jeg skyldes sterk sosial angst... Anonymkode: 6af27...27d Nei, ikke hele tiden. Det er bare sånne glimt nå og da i perioder. Jeg vet jo selvsagt ikke helt sikkert om disse "uvirkelighetene" har noe med psykose å gjøre, men for meg virker det logisk, siden jeg hovedsakelig merker dem i tilknytning til psykotiske episoder. Har ikke snakket med psykolog eller noe om det. Har ikke angst eller noe. Anonymkode: 6b09a...7f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå