AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #1 Skrevet 28. juli 2018 Sønnen her i huset smatter så med munnen når han spiser. Smatter til og med når munnen er lukket. Vi prøver å minne på han at å smatte er en stygg uvane og at det finnes mennesker som ikke liker smatting (meg inkludert men har ikke nevnt på dette ). Har dere noen tips til hva vi kan gjøre for å lære han å slutte å smatte. Jeg holder på å bli gal av smattingen ( viser ingen negativ reaksjon, blir sur osv rundt sønnen ) Anonymkode: ed15e...d20
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #2 Skrevet 28. juli 2018 Be han om å tygge saktere. Da får man mer kontroll på hva som skjer i munnen Anonymkode: 5b044...baa
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #3 Skrevet 28. juli 2018 Bare nysgjerrig, hvorfor ikke være direkte? Det er jo ditt barn, ikke en bekjent som du bør være forsiktig med. Jeg er direkte mot mine barn og de er direkte mot meg. Akkurat som foreldre, søsken osv skal være, synes jeg? Eller er familien min bare sær? Anonymkode: 510d7...373 11
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #4 Skrevet 28. juli 2018 Om mine barn, eller noen andre i familien smatter, ber jeg de direkte om å spise med munnen igjen. Ser ingenting galt med det. Det er helt normal folkeskikk å tygge med munnen igjen. Samme med slurping når noen drikker. Anonymkode: 32546...a61 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 Ts er stemor, antar jeg. Tipper inntullet st far er dårligere på å følge opp smattingen og bordskikk? Du får minne ham på det igjen og igjen.... Det er sånn oppdragelse fungerer iblant. Anonymkode: 9b233...529
Gjest HanenIFlokken Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 (endret) Endret 16. april 2019 av HanenIFlokken
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #7 Skrevet 29. juli 2018 Smatting er noe jeg forbinder med gamle gubber uten tenner og motbydelig folk… Anonymkode: 55938...2cc 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #8 Skrevet 29. juli 2018 Du lider ikke av misofoni da? Det gjør jeg, og det er fryktelig slitsomt. Anonymkode: 21074...f29 2
HalldirV2 Skrevet 29. juli 2018 #9 Skrevet 29. juli 2018 Jeg svartner helt av smatting, påpeker det alltid...om det så var kongen som satt der. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #10 Skrevet 29. juli 2018 15 minutter siden, HalldirV2 skrev: Jeg svartner helt av smatting, påpeker det alltid...om det så var kongen som satt der. Da vil jeg tro at du også lider av misofoni. Anonymkode: 21074...f29 3
HalldirV2 Skrevet 29. juli 2018 #11 Skrevet 29. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da vil jeg tro at du også lider av misofoni. Anonymkode: 21074...f29 Jøss, stemmer på en plett. Jeg har altså en diagnose!
Gjest HanenIFlokken Skrevet 29. juli 2018 #12 Skrevet 29. juli 2018 (endret) På 29.7.2018 den 3.42, AnonymBruker skrev: Endret 16. april 2019 av HanenIFlokken
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #13 Skrevet 29. juli 2018 Akkurat nå, HanenIFlokken skrev: Diagnoser eller ei, å påtvinge andre sine dårlige uvaner med å spise med munnen åpen er jo ikke greit Veldig enig med deg👍🏻 Anonymkode: 21074...f29 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #14 Skrevet 29. juli 2018 Herregud. Det er lov å si «Slutt med smattingen!» ganske så strengt og så ofte det trengs! Smatting er utrolig irriterende og en dårlig uvane. Jeg tenker mitt om oppdragelse og hensyn til andre når jeg er borti barn som smatter. Plukk av uvanen! Man sitter ikke å fiser, raper eller smatter ved matbordet! Anonymkode: 32c73...aab 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #15 Skrevet 29. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Da vil jeg tro at du også lider av misofoni. Anonymkode: 21074...f29 Slutt å dele ut diagnosen misofoni til alle som sier de ikke liker smatting. Misofoni er så inderlig mye mer enn å irritere seg over spiselyder, og jeg ville ikke ønsket den diagnosen på noen. Det er en ufrivillig nevrologisk reaksjon, og ikke et lett ubehag fordi guttungen ikke har lært seg å lukke munnen. Det er heller ikke noe alle kan bruke så fort de trenger en unnskyldning for å irritere seg over andre, eller vil ha en grunn til å be folk være stille. Misofoni gjør livet mitt til et helvete til tider, og jeg prøver så hardt jeg kan hver dag å ikke la den kontrollere dagen min. Hilsen noen som faktisk har misofoni, og som hadde gitt fra seg tilstanden på flekken! Anonymkode: 1a5d2...db8 6
Akhenaton Skrevet 29. juli 2018 #16 Skrevet 29. juli 2018 Smattere må skjerpe seg. Selvfølgelig må de bli gjort oppmerksomme på problemet. Å sitte og smatte er jo å fortelle alle rundt at man ikke tilhører samfunnet. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #17 Skrevet 29. juli 2018 9 timer siden, HanenIFlokken skrev: Jeg påpeker alltid smatting, uansett hvor klein stemning det blir.. Enten det er på jobb eller andre plasser Man tygger med mun igjen sa jeg til barna. Men noen smatter også med munn igjen, tror ikke det er stort de får gjort med det. Forøvrig jobber jeg med psykisk utviklingshemmede, vedldig mange av de smatter HØYT, men de har ingen forwtåelse for å tygge med munn igjen. Har gjrt meg til et mer tolmodig meneske. Anonymkode: 4c1aa...07a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #18 Skrevet 29. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slutt å dele ut diagnosen misofoni til alle som sier de ikke liker smatting. Misofoni er så inderlig mye mer enn å irritere seg over spiselyder, og jeg ville ikke ønsket den diagnosen på noen. Det er en ufrivillig nevrologisk reaksjon, og ikke et lett ubehag fordi guttungen ikke har lært seg å lukke munnen. Det er heller ikke noe alle kan bruke så fort de trenger en unnskyldning for å irritere seg over andre, eller vil ha en grunn til å be folk være stille. Misofoni gjør livet mitt til et helvete til tider, og jeg prøver så hardt jeg kan hver dag å ikke la den kontrollere dagen min. Hilsen noen som faktisk har misofoni, og som hadde gitt fra seg tilstanden på flekken! Anonymkode: 1a5d2...db8 Men slapp nå av litt da menneske, det var da voldsomt til reaksjon. Det finnes selvfølgelig grader av dette. Jeg har misofoni selv, og vet utmerket godt hvor jævlig det er. Veldig mange vet ikke engang at det finnes et navn på dette voldsomme ubehaget og sinnet de føler av å høre andres f.eks smattelyder. Anonymkode: 21074...f29 4
Filifjonkamor Skrevet 29. juli 2018 #19 Skrevet 29. juli 2018 Uff det er det verste jeg vet, hadde bedt ham om å prøve å lukke munnen når han spiser.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #20 Skrevet 29. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men slapp nå av litt da menneske, det var da voldsomt til reaksjon. Det finnes selvfølgelig grader av dette. Jeg har misofoni selv, og vet utmerket godt hvor jævlig det er. Veldig mange vet ikke engang at det finnes et navn på dette voldsomme ubehaget og sinnet de føler av å høre andres f.eks smattelyder. Anonymkode: 21074...f29 Voldsomt til reaksjon? Tror heller du ble litt hårsår, fordi noen ga deg en beskjed du ikke tålte. AB du siterer har virkelig ingen voldsom reaksjon - de sier bare slutt med å kaste diagnosen misofoni rundt. Resten av teksten er rolig, og snakker om en økende problemstilling. Jeg er helt enig med AB. Etter ordet misofoni ble kjent, er det den nye folkesykdommen på jobben min og i vennegjengen. "Alle" har misofoni, og bruker det som en unnskyldning for å være en drittsekk nå og da. Anonymkode: 75d20...585 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå