AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #1 Skrevet 28. juli 2018 Jeg har et spørsmål om å anke en sak ang. tvangsinnleggelse i psykiatrien til høyesterett. Jeg er i den situasjonen at det kanskje blir aktuelt for meg å gjøre dette. Jeg har forstått det slik at bare et fåtall av de sakene som blir anket til høyesterett blir tatt opp der da de gjør et utvalg av de sakene de mener er "viktige og prinsipielle". Hvor stor sjanse er det for at saken min kommer gjennom og blir tatt stilling til? Hvor lang tid vil det ta før saken kommer opp i retten og også til man får avgjørelsen? Om det er slik at de vil dømme saken er det slik at jeg selv må møte i høyesterett og avgi forklaring? Vil dommerne eventuelt ha spørsmål til meg? Er det noe annet jeg burde tenke over? Setter pris på alle eventuelle svar. Anonymkode: ce089...490
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #2 Skrevet 28. juli 2018 Dette kan advokaten din forklare for deg. Anonymkode: def87...e8f 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #3 Skrevet 28. juli 2018 Sjansen for å slippe inn i HR er svært lav. Saken skal i så fall ha betydning for flere enn kun sakens parter, dvs. at det gjelder et prinsipielt og generelt spørsmål som behøver avklaring. Om den skulle slippe inn, så er det kun partenes advokater som deltar - ingen andre slipper til under selve rettsforhandlingen. Anonymkode: 823d9...581 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #4 Skrevet 28. juli 2018 Hvorfor ønsker du å ta den til høyesterett? Hva tenker du å oppnå med det? Anonymkode: 56124...92f 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #5 Skrevet 28. juli 2018 Jeg har prøvd å få tvangsinnlagt et famliemedlem som virkelig trengte de. Terskelen for å tvangsinnlegge i norge er skyhøy, kjenner en ung gutt som var suicidal og han ble fremdeles ikke lagt inn. Om tvangsinnleggelsen gjaldt psykose eller schizofreni kommer du ingen vei, det er alt jeg kan si. Onkel jobber på psykiatrisk og det er ganske mange schizofrene som ikke selv ser de er syke og som vil ha saken opp... Anonymkode: 6c3a0...0b3 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #6 Skrevet 28. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd å få tvangsinnlagt et famliemedlem som virkelig trengte de. Terskelen for å tvangsinnlegge i norge er skyhøy, kjenner en ung gutt som var suicidal og han ble fremdeles ikke lagt inn. Om tvangsinnleggelsen gjaldt psykose eller schizofreni kommer du ingen vei, det er alt jeg kan si. Onkel jobber på psykiatrisk og det er ganske mange schizofrene som ikke selv ser de er syke og som vil ha saken opp... Anonymkode: 6c3a0...0b3 Skriver under. Min mor har vært psykotisk flere ganger, helt åpenbart, og truet både psykiatere og leger med å hoppe ut av vinduer f. eks., og forsøkt seg på det - men aldri tvangsinnlagt. Anonymkode: 56124...92f 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #7 Skrevet 28. juli 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette kan advokaten din forklare for deg. Anonymkode: def87...e8f Det kan hun nok, men jeg har ikke kontakt med henne for øyeblikket, så jeg hadde satt pris på om noen her kunne forklart det. Anonymkode: ce089...490
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #8 Skrevet 28. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjansen for å slippe inn i HR er svært lav. Saken skal i så fall ha betydning for flere enn kun sakens parter, dvs. at det gjelder et prinsipielt og generelt spørsmål som behøver avklaring. Om den skulle slippe inn, så er det kun partenes advokater som deltar - ingen andre slipper til under selve rettsforhandlingen. Anonymkode: 823d9...581 Jeg skjønner. Anonymkode: ce089...490
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #9 Skrevet 28. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ønsker du å ta den til høyesterett? Hva tenker du å oppnå med det? Anonymkode: 56124...92f Er ikke det åpenbart? Å sleppe å bli tvangsmedisinert og bli skrevet ut fra akuttpsykiatrisk avdeling selvfølgelig. Anonymkode: ce089...490
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #10 Skrevet 28. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd å få tvangsinnlagt et famliemedlem som virkelig trengte de. Terskelen for å tvangsinnlegge i norge er skyhøy, kjenner en ung gutt som var suicidal og han ble fremdeles ikke lagt inn. Om tvangsinnleggelsen gjaldt psykose eller schizofreni kommer du ingen vei, det er alt jeg kan si. Onkel jobber på psykiatrisk og det er ganske mange schizofrene som ikke selv ser de er syke og som vil ha saken opp... Anonymkode: 6c3a0...0b3 Jeg har ikke inntrykk av at terskelen for tvangsinnleggelse er skyhøy, jeg har vært tvangsinnlagt flere ganger og de fleste gangene var jeg ikke en gang psykotisk. Jeg har forøvrig blitt diagnostisert med schizofreni og har vært psykotisk flere ganger (er det dog ikke nå). Anonymkode: ce089...490
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #11 Skrevet 28. juli 2018 Det er strenge regler for å gjennomføre tvangsvedtak i psykiatrien, og alle vedtak må vurderes, begrunnes og dokumenteres. Det er også gode klagemuligheter for enhver pasient, og alle pasienter vil bli orientert om deres klagerettigheter når tvangsvedtak gjennomføres. Først går saken gjennom kontrollkommisjonen. Det er dette som er det første organ som vurderer tvangsvedtaket når pasienten klager på dette. Høyesterett er nå ganske høyt oppe i systemet, og når innsigelsen din har falt ved alle ledd høres det ut som at tvangsinnleggelsen er godt begrunnet og dokumentert. Det kan selvfølgelig skje feil i ethvert system, men du må være klar over dette. Utover det bør du som en annen sier konferere med advokaten din dersom du ønsker å føre en slik sak videre. Anonymkode: 2c240...e65 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #12 Skrevet 28. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skriver under. Min mor har vært psykotisk flere ganger, helt åpenbart, og truet både psykiatere og leger med å hoppe ut av vinduer f. eks., og forsøkt seg på det - men aldri tvangsinnlagt. Anonymkode: 56124...92f True med å ta det videre neste gang det skjer- de bryter loven om hun er en fare for seg selv eller andre. Jeg hadde ikke nok kunnskap om rettighetene den gang, hadde jeg visst det jeg vet idag hadde jeg truet med avisa, melde fra høyere o.l, for de bryter faktisk loven i ditt tilfelle. Trist det skal være så vanskelig, de ser jo ikke selv at de må ha hjelp. Ønsker det beste for deg og moren din. Anonymkode: 6c3a0...0b3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #13 Skrevet 28. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke inntrykk av at terskelen for tvangsinnleggelse er skyhøy, jeg har vært tvangsinnlagt flere ganger og de fleste gangene var jeg ikke en gang psykotisk. Jeg har forøvrig blitt diagnostisert med schizofreni og har vært psykotisk flere ganger (er det dog ikke nå). Anonymkode: ce089...490 Jo det er den, ihvertfall i min kommune. Du husker sikkert ikke at du var psykotisk, eller du var så overbevist om psykosene at du selv ikke kunne se hva som var best for deg. Det var akkurat det jeg mistenkte, schizofreni. Onkelen min sier at det er standard, mange slutter å ta medisinen fordi de ikke anser seg som syke. Har du diagnosen må du aldri slutte med med medisinene, du ser ikke når du er syk. Det er en grunn til at det heter psykose, man er ikke i virkeligheten og greier ikke se seg selv. Det var derfor du ble tvangsinnlagt kjære deg. Men du er vel der at du tror du ikke trenger medisinene, så da er det vel ikke lenge før det blir ny psykose. Tror du virkelig ta psykosene stopper opp når du har en så alvorlig og livslang lidelse? Anonymkode: 6c3a0...0b3 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #14 Skrevet 28. juli 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et spørsmål om å anke en sak ang. tvangsinnleggelse i psykiatrien til høyesterett. Jeg er i den situasjonen at det kanskje blir aktuelt for meg å gjøre dette. Jeg har forstått det slik at bare et fåtall av de sakene som blir anket til høyesterett blir tatt opp der da de gjør et utvalg av de sakene de mener er "viktige og prinsipielle". Hvor stor sjanse er det for at saken min kommer gjennom og blir tatt stilling til? Hvor lang tid vil det ta før saken kommer opp i retten og også til man får avgjørelsen? Om det er slik at de vil dømme saken er det slik at jeg selv må møte i høyesterett og avgi forklaring? Vil dommerne eventuelt ha spørsmål til meg? Er det noe annet jeg burde tenke over? Setter pris på alle eventuelle svar. Anonymkode: ce089...490 Har du en dom fra en lagmannsrett? Da skal du også ha en advokat som kjenner saken din og som forklare deg hva du her spør om. Men HR er et sted der nye forklaringer aldri taes opp under hovedforhandling. Alt er normalt sett bare "skrivebordsarbeid" der advokatene fremmer saken med stoppeklokkepresisjon. Under 20 % av de sakene HR får inn taes opp til doms. Så det nåløyet er så trang som det kan forbli. Psykiatri og tvangsbehandling tror jeg ikke du skal ha noe håp om at HR slipper inn, med mindre saken er høyst spesiell og av prinsippiel art. Anonymkode: 0ba8c...9e1 3
Slowdive Skrevet 28. juli 2018 #15 Skrevet 28. juli 2018 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd å få tvangsinnlagt et famliemedlem som virkelig trengte de. Terskelen for å tvangsinnlegge i norge er skyhøy, kjenner en ung gutt som var suicidal og han ble fremdeles ikke lagt inn. Om tvangsinnleggelsen gjaldt psykose eller schizofreni kommer du ingen vei, det er alt jeg kan si. Onkel jobber på psykiatrisk og det er ganske mange schizofrene som ikke selv ser de er syke og som vil ha saken opp... Anonymkode: 6c3a0...0b3 Terskelen er ganske høy, ja. § 3-3.Vilkår for vedtak om tvungent psykisk helsevern På bakgrunn av opplysninger fra legeundersøkelsen etter § 3-1 og eventuell tvungen observasjon etter § 3-2, foretar den faglig ansvarlige en vurdering av om de følgende vilkårene for tvungent psykisk helsevern er oppfylt: 1. Frivillig psykisk helsevern har vært forsøkt, uten at dette har ført fram, eller det er åpenbart formålsløst å forsøke dette. 2. Pasienten er undersøkt av to leger, hvorav en skal være uavhengig av den ansvarlige institusjon, jf. § 3-1. 3. Pasienten har en alvorlig sinnslidelse og etablering av tvungent psykisk helsevern er nødvendig for å hindre at vedkommende på grunn av sinnslidelsen enten a) får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller b) utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse. 4. Pasienten mangler samtykkekompetanse, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 4-3. Dette vilkåret gjelder ikke ved nærliggende og alvorlig fare for eget liv eller andres liv eller helse. 5. Institusjonen er faglig og materielt i stand til å tilby pasienten tilfredsstillende behandling og omsorg og er godkjent i henhold til § 3-5. 6. Pasienten er gitt anledning til å uttale seg, jf. § 3-9. 7. Selv om lovens vilkår ellers er oppfylt, kan tvungent psykisk helsevern bare finne sted hvor dette etter en helhetsvurdering framtrer som den klart beste løsning for vedkommende, med mindre han eller hun utgjør en nærliggende og alvorlig fare for andres liv eller helse. Ved vurderingen skal det legges særlig vekt på hvor stor belastning det tvangsmessige inngrepet vil medføre for vedkommende. For tvungen observasjon (paragraf 3-2) i inntil ti dager må det være overveiende sannsynlig at pasienten oppfyller kravene til paragraf 3-3 nr. 3. En blir altså ikke tvangsinnlagt uten grunn. Man må enten ha en alvorlig psykisk lidelse (psykose eller lidelser som er såpass alvorlige at man har like høy funksjonssvikt som ved psykose, dette kan omhandle alvorlig angst, alvorlige depresjon, enkelte personlighetsforstyrrelser, anoreksi etc), samt at man må mangle samtykkekompetanse. Eller være i en alvorlig og nærliggende fare for seg selv eller andre. Dvs at hvis man f.eks har en alvorlig depresjon og samtidig er i alvorlig og akutt fare for å begå suicid så kan man bli tvangsinnlagt. Eller at man er psykotisk og ikke forstår hva konsekvensene av å nekte behandling vil bli. Når man blir tvangsinnlagt får man dog informasjon om at man kan klage til kontrollkommisjonen, man kan også få hjelp til dette på avdelingen man er innlagt på. Har du tatt dette med kontrollkommisjonen, hvis ja, hva sa de? Hvis du oppfyller kriteriene for tvungent psykisk helsevern så kommer du nok ingen vei med å anke saken. Endret 28. juli 2018 av Slowdive Kilde: lovdata.no 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #16 Skrevet 28. juli 2018 Er denne avdelingen på ahus? Uansett, burde du ikke vente til du har kommet deg på beina igjen? Vil tro du får større troverdighet da og at det blir lettere for deg å gjennomføre dette. Anonymkode: 62173...732
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #17 Skrevet 28. juli 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det åpenbart? Å sleppe å bli tvangsmedisinert og bli skrevet ut fra akuttpsykiatrisk avdeling selvfølgelig. Anonymkode: ce089...490 Hvorfor blir du tvangsmedisinert da, hva er deres grunnlag? Og har du tapt i andre retter først, siden du vil til HR? 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: True med å ta det videre neste gang det skjer- de bryter loven om hun er en fare for seg selv eller andre. Jeg hadde ikke nok kunnskap om rettighetene den gang, hadde jeg visst det jeg vet idag hadde jeg truet med avisa, melde fra høyere o.l, for de bryter faktisk loven i ditt tilfelle. Trist det skal være så vanskelig, de ser jo ikke selv at de må ha hjelp. Ønsker det beste for deg og moren din. Anonymkode: 6c3a0...0b3 Jeg har prøvd det meste, kontaktet forskjellige legevakter, leger, bedt de komme med psykiatrisk tilsyn, bedt sykepleiere tilkalle bakvakter, ringt DPS, ringt fastlegen hennes etcetcetc. Ingenting har vært i nærheten av å føre noensteds hen, og dessverre i ett tilfelle endte det opp med at de trodde det jeg som var psykotisk (hadde film av mamma som sa det krøp biller ut av øynene hennes, noe det selvfølgelig ikke gjorde.......). Den ene gangen endte hun med å bli katatonisk, og var det over lengre tid - og da kunne hun ikke motsette seg innleggelse - men før og siden har det ikke vært mulig å få henne til å gå med på det siden psykosene hennes stort sett handler om at helsevesenet prøver å fremstille henne som psykisk syk når hun ikke er det, at helsevesenet er nåtidens mafia osv.. Anonymkode: 56124...92f 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #18 Skrevet 28. juli 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det er den, ihvertfall i min kommune. Du husker sikkert ikke at du var psykotisk, eller du var så overbevist om psykosene at du selv ikke kunne se hva som var best for deg. Det var akkurat det jeg mistenkte, schizofreni. Onkelen min sier at det er standard, mange slutter å ta medisinen fordi de ikke anser seg som syke. Har du diagnosen må du aldri slutte med med medisinene, du ser ikke når du er syk. Det er en grunn til at det heter psykose, man er ikke i virkeligheten og greier ikke se seg selv. Det var derfor du ble tvangsinnlagt kjære deg. Men du er vel der at du tror du ikke trenger medisinene, så da er det vel ikke lenge før det blir ny psykose. Tror du virkelig ta psykosene stopper opp når du har en så alvorlig og livslang lidelse? Anonymkode: 6c3a0...0b3 Jeg regner med at behandleren min på avdelingen min ville fortalt det til meg dersom han beregnet meg som psykotisk og han har ikke sagt noe så da er jeg nok ikke psykotisk. Jeg har også vært psykotisk en del ganger før så hadde jeg nok også forstått det i ettertid dersom jeg faktisk var psykotisk. Jeg vet at jeg ikke trenger medisiner, har ikke brukt noen medisiner på mange måneder og jeg klarer meg helt fint. Anonymkode: ce089...490
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #19 Skrevet 28. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, din vrangforestilling om at din tvangsinnleggelse er/var et så stort overtramp, at det bør tas opp i høyesterett f.eks. Anonymkode: b6b07...b53 Grunnen til at jeg "tror" det er fordi det faktisk er det. Anonymkode: ce089...490
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #20 Skrevet 28. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du en dom fra en lagmannsrett? Da skal du også ha en advokat som kjenner saken din og som forklare deg hva du her spør om. Men HR er et sted der nye forklaringer aldri taes opp under hovedforhandling. Alt er normalt sett bare "skrivebordsarbeid" der advokatene fremmer saken med stoppeklokkepresisjon. Under 20 % av de sakene HR får inn taes opp til doms. Så det nåløyet er så trang som det kan forbli. Psykiatri og tvangsbehandling tror jeg ikke du skal ha noe håp om at HR slipper inn, med mindre saken er høyst spesiell og av prinsippiel art. Anonymkode: 0ba8c...9e1 Nei, jeg har ingen dom fra lagmansretten da jeg ikke har kommet så langt at jeg har fått saken min tatt opp der ennå, men jeg regner med at sannsynligheten er ganske så stor for at det er det som det ender med. Anonymkode: ce089...490
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå