AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #1 Skrevet 28. juli 2018 Slik at de kan huske de forskjellige stedene, se på det som meningsfulle opplevelser, kanskje lære noe og få gode minner? Det er ikk snakk om å reise sammenhengende, men ta de med et par nye steder hver år. Anonymkode: fcc79...83b
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #2 Skrevet 28. juli 2018 Tenårene vil jeg si. Anonymkode: 5415b...f18
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #3 Skrevet 28. juli 2018 Oi, ikke før? Skolebarn vil vel få mye ut av det? Anonymkode: fcc79...83b
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #4 Skrevet 28. juli 2018 Husker særdeles lite av de ti første årene mine. Husker kun ferier som gikk i dass, som hytta midt på et jorde med en sinna okse. Så tror nok de blr være fra 10 og oppover, men de vil få mest utav opplevelsene jo eldre de er. Anonymkode: 6dcf4...bee
Gjest Overrasket Skrevet 28. juli 2018 #5 Skrevet 28. juli 2018 Med tanke på min egen barndom, vil jeg si at jeg hadde hatt god utbytte av det fra 7-8 år og oppover.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #7 Skrevet 28. juli 2018 Vi hadde med en fireåring på en tur til den andre siden av jordkloden (Oceania). Han fikk mye ut av turen (to mnd), og det er noe vi og han fremdeles snakker mye om, flere år senere. Men jeg ville ikke reist med et yngre barn - det vil ikke huske noe, og det blir mye mer stress for foreldrene å reise så langt. Anonymkode: 09acf...868
T-Rex Skrevet 28. juli 2018 #8 Skrevet 28. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Slik at de kan huske de forskjellige stedene, se på det som meningsfulle opplevelser, kanskje lære noe og få gode minner? Det er ikk snakk om å reise sammenhengende, men ta de med et par nye steder hver år. Anonymkode: fcc79...83b Hvorfor er det så viktig at de skal ha utbytte av de ulike stedene? Holder det ikke at de får en god ferieopplevelse sammen med voksne, som trives med å komme et nytt sted? Når det er sagt, kan barn få minner fra temmelig lav alder. Det Overrasket skriver er nok ikke så feil. Barn som er enda mindre, vil se på bilder av seg selv på reisemålene, og derigjennom få et forhold til disse stedene. 1
Belima Skrevet 28. juli 2018 #9 Skrevet 28. juli 2018 Det er først fra syvårsalderen man har en normal hukommelsesfunksjon, og det kan skyldes at språket og begrepssystemet må være fullt utviklet. Man kan imidlertid konstatere at barn under tre år har en fungerende langtidshukommelse. Den fungerer bare ikke så godt uten støtte fra en voksen, sier Berntsen. Hentet fra det jeg henviser til under. https://forskning.no/psykologi/2014/04/hvor-langt-tilbake-kan-vi-huske
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #10 Skrevet 28. juli 2018 Kommer an på om de i det hele tatt liker å reise og reke. For noen, meg selv inkludert, var det bare et jævla mas. Foreldre som skal realisere seg selv er noe herk. Anonymkode: b7bc8...5b6 1
hjertesukka Skrevet 28. juli 2018 #11 Skrevet 28. juli 2018 For min del ville jeg ventet til barna hadde lært seg litt engelsk. Det er noe med å kunne kommunisere litt med andre og ikke minst greit at de kan forklare ting og tang i en nødsituasjon. 1
reiseglad Skrevet 29. juli 2018 #12 Skrevet 29. juli 2018 Har hatt med barna på lange reiser fra de var fire. De husker noen detaljer fra opplevelsene, støttet av bilder og historiene rundt. Mest husker de fra uker hvor vi bodde hos lokalbefolkning og i nabolag, og løp rundt med de andre ungene. Og språk/kommunikasjon lærer de, trenger slett ikke å snakke engelsk. Unngå storbyer som Bangkok før de blir større, det blir mest kav og mas. 1
hjertesukka Skrevet 29. juli 2018 #13 Skrevet 29. juli 2018 3 timer siden, reiseglad skrev: Har hatt med barna på lange reiser fra de var fire. De husker noen detaljer fra opplevelsene, støttet av bilder og historiene rundt. Mest husker de fra uker hvor vi bodde hos lokalbefolkning og i nabolag, og løp rundt med de andre ungene. Og språk/kommunikasjon lærer de, trenger slett ikke å snakke engelsk. Unngå storbyer som Bangkok før de blir større, det blir mest kav og mas. Jeg ser for meg flere episoder der det kan være svært nyttig å kunne noen engelsk ord. Feks hvis barn og foreldre kommer bort fra hverandre- trenger ikke være dramatisk. Da ville jeg hvertfall at mitt barn skulle forstå dette- what is your name, how old are you osv- slik jeg forestiller meg at spørsmålene ville lyde. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #14 Skrevet 29. juli 2018 Husker at jeg hatet å reise som barn, fordi jeg likte forutsigbarhet og var sær i matveien. Likte heller ikke når foreldre var stresset. Fikk mast meg til å være hos besteforeldre mens mor og far reiste, det likte jeg mye bedre Fra tenårene ble jeg glad i å reise og som voksen har jeg reist veldig mye. Merker dessverre at min 3-åring ikke trives godt på reise. Hun har det gøy, men er oppfarende og ustabil i humøret. Anonymkode: 7ddbe...c0d 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #15 Skrevet 29. juli 2018 Jeg husker nesten ingenting av reisene vi var på før jeg ble 12-13 år. Jeg hadde sikkert utbytte av det der og da fra jeg var mye yngre, men jeg husker så godt som ingenting av det. Og det har ikke farget min oppvekst på noen idyllisk måte eller gjort meg til et såkalt godt menneske fordi jeg har "sett verden" Anonymkode: a5401...0a1
reiseglad Skrevet 29. juli 2018 #16 Skrevet 29. juli 2018 10 timer siden, hjertesukka skrev: Jeg ser for meg flere episoder der det kan være svært nyttig å kunne noen engelsk ord. Feks hvis barn og foreldre kommer bort fra hverandre- trenger ikke være dramatisk. Da ville jeg hvertfall at mitt barn skulle forstå dette- what is your name, how old are you osv- slik jeg forestiller meg at spørsmålene ville lyde. Tja, det kan du kanskje si. Problemet er at det ikke er engelsk alle steder som er "hovedspråket". Vi mistet for eksempel vår treåring i Legoland, og han skjønte ikke dansk, så han forsto ikke hva de sa da de prøvde å få ham til å fortelle navnet sitt. Og mange steder snakker de nesten bare spansk, eller svært dårlig engelsk, så kommunikasjonen vil bli dårlig uansett. Våre barn ble gode både på indonesisk og litt spansk, og det var før de fikk engelsk på skolen.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #17 Skrevet 30. juli 2018 Jeg vil si at det kommer veldig an på barna. Vi har tre barn og har reist med alle siden de var babyer. De elsker å reise, de har vokst så utrolig mye på reisene våre, dette bekreftet lærerne på skolen også. Vår minste på 4 får også mye ut av reisen. Akkurat nå er vi på vår siste dags sommerferie og selv om det blir godt å komme hjem som det alltid er så sitter vi igjen med mange mange gode minner om de siste to ukene. Vi reiser ikke på typiske charter ferier men setter sammen vår egen opplevelses ferie. Anbefaler også å filme masse og ta bilder, dette føler vi har gjort at barna husker bedre. Anonymkode: aadc5...5e0 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #18 Skrevet 30. juli 2018 Mest utbytte får de om de får dra og utforske verden på egenhånd som ungdommer/unge voksne. Ingen turer på slep etter foreldrene kan bli som det. Anonymkode: 39afb...952 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #19 Skrevet 30. juli 2018 Om du ønsker at barna skal huske hele turen og alle opplevelsene; gjerne etter 10 år. Jeg husker lite av feriene mine før det. Men det betyr ikke at jeg ikke fikk noe ut av feriene før dette. Og noen opplevelser husker man jo gjerne ekstra godt, selv om man er ganske ung. Å reise kan jo gjøre unger åpne for nye opplevelser og andre mennesker osv. Så jeg vil tro at fra de er 4 år vil de nok kunne nyte ferien like mye som foreldrene i alle fall! Anonymkode: eb9be...a2c 1
hjertesukka Skrevet 30. juli 2018 #20 Skrevet 30. juli 2018 13 timer siden, reiseglad skrev: Tja, det kan du kanskje si. Problemet er at det ikke er engelsk alle steder som er "hovedspråket". Vi mistet for eksempel vår treåring i Legoland, og han skjønte ikke dansk, så han forsto ikke hva de sa da de prøvde å få ham til å fortelle navnet sitt. Og mange steder snakker de nesten bare spansk, eller svært dårlig engelsk, så kommunikasjonen vil bli dårlig uansett. Våre barn ble gode både på indonesisk og litt spansk, og det var før de fikk engelsk på skolen. Hvis det er et problem at man reiser dit folk ikke snakker engelsk, så må foreldrene ta det på sin egen kappe. I Danmark snakkes engelsk såvidt jeg vet. Noen fraser på spansk bør man lære barna hvis man reiser mye i spansktalende land.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå