Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mistet bankkortet mitt og har nå bestilt et nytt. Det jeg er redd for er at folk tar i bruk mitt personnummer for å bestille seg ting. Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre dette eller generelt noen tips?

Anonymkode: 8ea02...61c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mistet bankkortet mitt og har nå bestilt et nytt. Det jeg er redd for er at folk tar i bruk mitt personnummer for å bestille seg ting. Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre dette eller generelt noen tips?

Se på forsikringene dine om du har id tyveri inkludert. Noen typer kredittkort har også id tyveri inkludert. 

Anonymkode: 42542...1ca

AnonymBruker
Skrevet

Du kan velge å sette en frivillig kredittsperre på ditt personnummer hos Bisnode og Experian. Det betyr at folk som prøver å benytte ditt personnummer for å skaffe seg mobilabonnement eller handle på kreditt kommer til å få avslag i kredittsjekk og dermed ikke kan tegne kreditt på ditt navn. Dette er veldig smart, men også litt ekstra jobb for deg, for hvis du selv ønsker å kjøpe noe på kreditt å må du fjerne sperra slik at kjøpet ditt kan gå gjennom. 

Anonymkode: c51e3...dd2

AnonymBruker
Skrevet

Du må anmeld det forsvunnet hos politet. Da kan de vise til det, ved eventuell svindel. Men har mistet 3 førerkort, er enda ikke blitt svindlet.

Anonymkode: a2949...c30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men personnummeret ditt står da vel ikke på bankkortet ditt?

Anonymkode: 1d292...17f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men personnummeret ditt står da vel ikke på bankkortet ditt?

Har du aldri sett et bankkort før? 

Anonymkode: ab68d...0c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du aldri sett et bankkort før? 

Jeg har i hvert fall ikke hatt personnummeret mitt på noen av bankkortene jeg har hatt.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i hvert fall ikke hatt personnummeret mitt på noen av bankkortene jeg har hatt.

Det er helt normalt at personnummeret står på bankkortet, da det er de 5 siste sifrene i fødselsnummeret ditt. Jeg kan ikke huske å ha sett et bankkort uten fødselsnummer. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt normalt at personnummeret står på bankkortet, da det er de 5 siste sifrene i fødselsnummeret ditt. Jeg kan ikke huske å ha sett et bankkort uten fødselsnummer. 

Jeg har aldri hatt fødselsnummer på bankkortet.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hatt fødselsnummer på bankkortet.

Det er (var) helt vanlig med personnummer på bankkortet. Det er detfor det blant annet brukes til alderskontroll ved kjøp av tobakk og alkohol.

det er bare de siste par årene det har blitt mer vanlig å få bankkort uten fødsels og personnummer

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Nuttery skrev:

Det er (var) helt vanlig med personnummer på bankkortet. Det er detfor det blant annet brukes til alderskontroll ved kjøp av tobakk og alkohol.

det er bare de siste par årene det har blitt mer vanlig å få bankkort uten fødsels og personnummer

Jeg har aldri hatt bilde på bankkortet heller. Og bankkort er ikke godkjent som legitimasjon lenger uansett.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hatt bilde på bankkortet heller. Og bankkort er ikke godkjent som legitimasjon lenger uansett.

Jo, det er de.

Anonymkode: 16536...0a0

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det brukes som legitimasjon. Og selv om du personlig ikke har bilde på bankkortet (det har ikke jeg heller lenger) så er det veldig vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...