Gå til innhold

Kjøpe hytte eller ta med barna "jorda rundt"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen hjelpe meg med å komme på fordeler og ulemper ved å enten kjøpe hytte til familien som vi kan være på, eller evt. heller bruke pengene på å dra forskjellige steer ut i verden fra år til år?

Hytte gir jo mulighet for å dra dit oftere enn man reiser ut av landet, det gir også litt roligere ferier og man kan være der over lengre tid.

Samtidig ønsker jeg at barna skal oppleve  verden, som også er min drøm, dra ulike plasser fra år til år. Men det et kanskje mer slitsomt? Men mindre kjedelig? Og det gir ikke rom for å ta en langhelg på hytte f.ek.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 6a5f2...9b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du må ta utgangspunkt i hva slags familie dere er, folk er jo så forskjellige.  Jeg ville f.eks. gjerne reist verden rundt, men den ene datteren min ville synes det var en fryktelig måte å feriere på. Hun trenger ro, og at det ikke skjer for mye.

Anonymkode: e906a...f3d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hytte... Er ikke sikkert verden blir så hyggelig å reise i, i fremtiden.

Tenker på terror og brannene i Hellas bl.a. Men dette er skrevet av en som liker seg best hjemme i Norge og som elsker å være på hytta.

Anonymkode: 75373...153

• Liker 2
Skrevet

Uten tvil reise rundt i verden! Tenk på alle opplevelsene, de forskjellige kulturene, menneskene, maten, dyrene. Listen er lang! Det å se hvor forskjellig ting kan være fra her hjemme er verdifull erfaring. 

Ett vennepar av meg har campingvogn og har bygget spikertelt på ett fint feriested her i Norge. Og så har de nettopp kjøpt ny campingvogn og dratt på rundreise i Europa. Hytte kan man jo alltids leie også.

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan noen hjelpe meg med å komme på fordeler og ulemper ved å enten kjøpe hytte til familien som vi kan være på, eller evt. heller bruke pengene på å dra forskjellige steer ut i verden fra år til år?

Hytte gir jo mulighet for å dra dit oftere enn man reiser ut av landet, det gir også litt roligere ferier og man kan være der over lengre tid.

Samtidig ønsker jeg at barna skal oppleve  verden, som også er min drøm, dra ulike plasser fra år til år. Men det et kanskje mer slitsomt? Men mindre kjedelig? Og det gir ikke rom for å ta en langhelg på hytte f.ek.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 6a5f2...9b3

Hytte. 

Dere kan leie den ut. Barn er ikke så opptatt av å dra jorda rundt hver sommer. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Atea said:

Hytte. 

Dere kan leie den ut. Barn er ikke så opptatt av å dra jorda rundt hver sommer. 

Enig. Sett utleieinntektene på en egen reisekonto og kanskje reis hvert tredje år feks? 

Anonymkode: 8b6f0...04d

• Liker 8
Skrevet (endret)

Jeg har vokst opp med hytte (men få spennende utenlandsturer, mye charter til hellas/spania). I voksen alder benytter jeg meg også mye og ofte av hytta. Både med min mann, venner, mine foreldre og søsken (hver for seg da, ikke alle samlet).

For meg og mine søsken har denne hytta hatt enorm verdi i barndommen, og nå som voksne (ingen av oss har barn ennå). Den er som "et andre hjem" i fjellet, men med mye sentimemtal verdi og tusen minner. Å leie en hytte hadde vært helt annerledes.

For meg hadde det sikkert vært gøy å reise rundt i barndommen og se verden, men som voksen tror jeg at jeg totalt har hatt størst utbytte av hytta (som jeg har benyttet meg av jevnlig i 30 år). Men jeg er også veldig glad i friluftsliv, har hund og trives i naturen. Gjør man ikke det blir det kanskje litt kjedelig? Samtidig er det nok en sammenheng mellom min friluftsinteresse og at jeg vokste opp med å være på fjellet hver helg og ferie.

Edit:

Jeg kan legge til at nå som mine søsken og jeg er voksne, reiser foreldrene mine jorda rundt og lever livets glade dager. Akkurat nå for eksempel er pappa i USA og mamma i Vietnam :)

Endret av Alice123
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barna har sett verden og vært "alle steder" før de blir voksne og kan reise selv - hva skal de da drømme om og oppdage? 

Anonymkode: 1e20c...222

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Verden rundt, uten tvil! 

Men det kommer jo selvsagt litt an på hva dere selv foretrekker. For min del syntes jeg hytta var superkjedelig fra jeg var ca. 12 år, og nektet å reise dit fra jeg var gammel nok til å heller være alene hjemme. Foreldrene våre tok oss også med på ferier i utlandet hvert år, og da ikke kun for å ligge på en døll solseng i Sør-Europa. Det er jo SÅ mange spennende steder i verden som man kan oppleve, og etter min mening kommer barna dine til å lære mye mer ved å reise og se verden, og kanskje besøke noen av de historiske stedene de lærer om på skolen. 

Men noen liker jo best ei hytte og å se det samme hver bidige ferie. 

Anonymkode: 51165...772

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barna har sett verden og vært "alle steder" før de blir voksne og kan reise selv - hva skal de da drømme om og oppdage? 

Som en som har reist temmelig mye i oppveksten må jeg si det er temmelig vanskelig å ha sett «alle steder» innen man blir voksen... Jeg reiser fortsatt mye og er ikke i nærheten av å ha sett en ørliten brøkdel av de stedene jeg ønsker å se. 

Anonymkode: 51165...772

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man rekker ikke bokstavlig over hele verden. Og det er jo noe annet å reise et sted som 6-åring og som 25-åring.

Anonymkode: 7b7d6...333

• Liker 2
Skrevet

Hytte! Jeg går daglig å ønsker neg en hytte på fjellet, helt uten naboer. Får desverre ikke med meg mannen

Skrevet

Jeg er veldig glad i hytteturer, men hvis jeg måtte velge ville jeg valgt reise uten tvil. 

Skrevet

Jeg må si hytte. Har vokst opp med å reise til utlandet kanskje en gang i året, som regel til typiske sydenland. Ferieturene var fine nok de, men hadde null interesse av å dra på sightseeing. Vi leide alltid bil, og kjørte masse rundt for å se på forskjellige gamlebyer osv., og jeg husker bare at jeg holdte på å kjede meg i hjel på alle de turene. Husker ingenting fra selve turene. Dette var ikke ting jeg syntes var interessant før VGS, så nå reiser jeg masse rundt for å oppleve verden. 

Jeg ville derfor kjøpt hytta nå, og heller spart opp litt penger for å ha råd til å reise når barna blir litt eldre, og faktisk kan finne ordentlig glede i å reise rundt i verden. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tror jeg ville gått for hytte. Har vokst opp på fjellet, med både vidde, innsjø og foss i umiddelbar nærhet - det er helt fantastisk. Vi har også feriert til USA, Hellas og andre plasser, og fått litt av alt. Mine foreldre er enkle vanedyr, men det smitter jo over.

Jeg elsker fjellet, og har titt og ofte dratt med ungene både hit og dit. De koser seg nok ekstra mye på fjellet, der er det rolig, gjenkjennelig og gir enkle muligheter barn elsker - natur og vann. Pinner og kongler og frihet til å løpe langt og lenge.

Leier dere ut hytta året rundt kan dere reise langt for de pengene samtidig 🙂

Endret av duplexx
Skrevet

Hytte!! Da har man mulighet til å faktisk være "hjemme" på ferie, med hage uten å gå over kreti og pleti for å komne til strand eller basseng. Vokste opp med hytte selv da jeg var barn, mye gode minner. Verden rundt kan barna gjøre på egenhånd når de blir voksne, og vi voksne kan ta det igjen når vi blir "mer voksne"

Skrevet

Hytte. Og det kommer fra en i midten av tjueårene som elsker å reise! 

Vi har hatt en felles familiehytte i 30 år på mors-siden og den har blitt brukt masse, og sikkert mer etterhvert som vi søskenbarna ble eldre og kunne ta med venner på helgeturer, noen har fått egne familier etc.

Det høres helt fantastisk ut å reise jorda rundt som liten, men for å være ærlig så tror jeg ikke jeg hadde byttet ut helgene på hytta sammen med alle søskenbarn, tanter, onkler og besteforeldre gjennom årene. Det skaper helt spesielle minner sammen med familen og jeg tror det faktisk er en stor grunn til at vi alle er så nære som vi er. Dette er en hytte som hverken er "fisk eller fugl", ikke ved hverken sjøen eller skitrekk. Vi hadde likevel aldri et kjedelig øyeblikk! 

Så om jeg skulle valgt, så tror jeg at jeg hadde valgt bort jorda rundt. Utrolig nok. Som noen andre sier, lei ut hytta av og til og sett av disse pengene til å reise med. Men - jeg skjønner dere like godt om du velger å reise. To herlige alternativ! 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ganske mye dyrere å ha hytte enn å reise på ferie jevnlig. I allefall dersom man snakker om en relativt god familiehytte. Man må ta opp lån om man ikke har flere mill på bok, det er strøm, forsikring, avgifter (månedsvis el kvartalsvis f.eks) til hyttegrenda for brøyting om vinteren, oppgradering av vann- og kloakk, etc etc. 

For de som elsker hyttelivet er alt dette verdt pengene. 

Hva med å leie en hytte et år, i det området dere kunne tenkt dere, og se om dette gjør dere mer lystne på å eie egen hytte? Vi prøvde dette, men det hadde motsatt effekt. Vi reiser til utlandet i stedet, har funnet «vårt» faste sted på en øy utenfor Skottland. Der leier vi fast et feriehus ved sjøen et par uker nesten hver sommer. Vi leier oss også inn på høyfjellshotell/er med venner og familie på hytter i påska. Det er det som passer oss best, har vi funnet ut.

Anonymkode: 1d977...b47

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker kanskje at det kommer litt an på hvordan man bor til vanlig. Jeg bor på landet med to barn i et veldig stille og rolig nabolag. Her kan vi være for oss selv hvis vi vil, og har tilgang til alle verdens natur rett utenfor døra. Og jeg kjenner absolutt ingen behov for å kjøpe hytte for å komme meg bort i feriene. Jeg vil mye heller reise verden rundt og oppleve ting for de pengene.

Anonymkode: 90eda...0cc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...