Gå til innhold

Sulten dagen etter et stort kaloriunderskudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! I går var jeg på en fjelltur som tok mange timer (rundt seks), opp og ned. Ble veldig sliten underveis og måtte spise en energibar. Spiste egentlig ikke så lite i går, men mot slutten av turen var det åpenbart at jeg gikk på sparebluss og tærte på noen reserver, for jeg var helt tom. 

Da jeg la inn i MyFitnessPal som terrenggåing, beregna appen at jeg hadde forbrent 1500 kalorier! Altså et helt dagsinntak. (Jeg syns den opererer med VELDIG høy forbrenning for terrenggåing, som er det nærmeste jeg har kommet fjelltur av treningene i appen)

Ifølge den forbrente jeg altså omtrent absolutt alt jeg hadde spist i går. Da jeg kom hjem, var jeg så sliten og trøtt at jeg bare dusja og la meg.

I dag er jeg ekstremt sulten. Jeg spiste to minibaguetterundstykker til frokost og et tlsvarende til lunsj, disse rundstykkene alene er jo gjerne 100-200 kalorier hver. Det føltes ut som om jeg ikke har spist noe. Jeg stakk innom butikken for å kjøpe litt mat og kjøpte også potetgull og godteri (nok fordi jeg var så sulten). Kasta i meg 40 g potetgull (veide posen etter at jeg hadde spist litt i bilen) og 5 seigmenn (ca. 25 gram totalt). Bare her har jeg altså brukt over 250 kalorier.

Jeg er nå så sulten at det nesten verker i magen og har omtrent 600 kalorier igjen på dagsbudsjettet. Skal spise ganske mager middag, planlegger også å ta en pils - ikke så farlig for meg om jeg går et par hundre kalorier over i dag, skal på fjelltur igjen i morgen.

Uansett, spørsmålet mitt er altså: er det psykisk at jeg er så mye mer sulten enn normalt, siden jeg vet at jeg gikk i kaloriunderskudd i går? Eller er det reelt, og at kroppen min nå prøver å ta igjen det tapte? Kan jeg i dag spiste en god del mer enn kalorimålet, siden jeg hadde så stort overskudd i går? Vet jo det fungerer sånn motsatt vei - spiser du 200 over én dag, må du spise 200 mindre en annen dag for å komme i havn for uka, men er det det samme om du har spist for lite?

Kompenserer generelt ikke for det jeg har forbrent etter fjellturer ifølge MyFitnessPal. Syns det virker som appen beregner altfor mye forbrente kalorier. Har hørt litt forskjellig rundt hvorvidt man bør holde seg akkurat på målet hver dag, eller bevisst prøve å lande under. 

Håper noen kan hjelpe, jeg vet altfor lite om disse greiene her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1500 kcal forbrent på 6 timer høres ikke urealistisk ut. Så tenker at det er riktig. 

Og hvis du da bare spiste 1500 kcal så er det slett ikke rart du er sulten i dag. Jeg pleier å få det på samme måte; å spise lite en dag går helt fint, men jeg blir kjempe sulten dagen etterpå. Samme hvis det går andre veien, at jeg spiser mye en dag , er jeg mindre sulten dagen etterpå.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt at kroppen prøver kompensere for tapet og utregningen høres realistisk ut i forhold til hvor mye ekstra du forbrente. 

Anonymkode: 96bf0...0f5

AnonymBruker
Skrevet

Du har spist et par små rundstykker til frokost. Et til lunsj. Sant litt potetgull og gelgodt. Har været svært aktiv, og lurer på hvorfor du er sulten?

Spis mer når, du har så vidt spist.

Anonymkode: c09fa...8fa

Skrevet

Jeg spiste mer enn 1500. La inn alt i går, spiste mer enn en vanlig dagskvote pga turen. Var oppe i nesten 2300 kalorier, altså rundt 800 kalorier mer enn normalt. 

Ser samtidig at appen faktisk hevder jeg forbrente 2378 kalorier. Som altså er mer enn jeg spiste. (På 270 minutter terrenggåing, som egentlig er mindre enn realiteten, fordi jeg føler appen teller altfor mye kalorier forbrent.)

Men betyr dette at jeg trygt kan spise mer enn 1500 i dag?

Skrevet
Just now, jenny_d_b said:

Jeg spiste mer enn 1500. La inn alt i går, spiste mer enn en vanlig dagskvote pga turen. Var oppe i nesten 2300 kalorier, altså rundt 800 kalorier mer enn normalt. 

Ser samtidig at appen faktisk hevder jeg forbrente 2378 kalorier. Som altså er mer enn jeg spiste. (På 270 minutter terrenggåing, som egentlig er mindre enn realiteten, fordi jeg føler appen teller altfor mye kalorier forbrent.)

Men betyr dette at jeg trygt kan spise mer enn 1500 i dag?

Hvorfor tror du 1500 er normalt? 

Jeg må spise 2500 kcal for å ikke gå ned i vekt. Når man er aktiv forbrenner man jo mye mer enn 1500 kcal. 

Skrevet (endret)

Det er 1500 som er målet mitt i MyFitnesspal. Er egentlig ikke så aktiv, har stillesittende jobb og trener vanligvis kun én dag i uka. Er bare de siste par ukene jeg har vært veldig ivrig på fjellturene. (Hun ene på jobben min som spiser lass og mengder av alt som er usunt, men er tynn som en strek, går minst 3-4 fjellturer i uka, så jeg prøver å bli flinkere på dette ettersom det tydeligvis forbrenner en helsikes mye kalorier. Og dessuten er det jo gode naturopplevelser, og gir mestringsfølelse, i motsetning til trening på senter.)

Jeg prøver altså å gå ned i vekt. Ifølge kalulatorer for basisforbrenning, ligger den på rundt 2100-2200. Jeg er ganske tung, er nok dette som trekker basisforbrenninga mi opp selv med lite aktivitet.

Endret av jenny_d_b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...