AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #1 Skrevet 28. juli 2018 Må man være barnehagelærer for å få jobb nå? Jeg er vernepleier og har lyst til å jobbe I bhg. Men får til svar at jeg ikke innfrir barnehagelovens utdanningskrav. Hørt flere ganger gjennom utdannelsen at vernepleiere kan jobbe i bhg. Men nå kan vi ikke det likevel? Jeg har sett det er videreutdanning som spesped og barnehagepedagogikk som jeg gjerne tar. Men spesped ser ut som er det eneste jeg kommer inn på og vet ikke om jeg da heller blir kvalifisert? Eller må jeg heller starte helt på nytt og enten bli barne og ungdomsarbeider eller barnehagelærer? Noen som vet om barnehager med vernepleiere? Hva kan jeg gjøre? Ser heller ikke at det blir søkt etter vernepleiere selv om det er barn med særskilte behov. Har vi ikke noe å gjøre i bhg lenger? Anonymkode: b15fe...c05
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #3 Skrevet 28. juli 2018 Du kan ikke jobbe som bhglærer nei. Assistent isåfall Anonymkode: 2fa74...29b 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #4 Skrevet 28. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke jobbe som bhglærer nei. Assistent isåfall Anonymkode: 2fa74...29b Vet du det sikkert? Også med tilleggsutdanning? Er i snakk med høgskolen men de er usikre og jeg venter på svar. Men er så utolmodig og tenkte og høre her inne om noen visste.. Anonymkode: b15fe...c05
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #5 Skrevet 30. juli 2018 Iht. barnehageloven må du være utdannet barnehagelærer for å jobbe som pedagogisk leder i barnehage. I noen kommuner er det store problemer å fylle alle stillinger med barnehagelærere og da kan man ansette folk med annen utdanning/uten utdanning på dispensasjon. Får du en stilling på dispensasjon vil dette kun være en midlertidig stilling siden man ikke kan innvilge varig dispensasjon lenger. Som vernepleier kan du derfor, som hovedregel, kun inneha en assistentstilling eller evt. fagarbeiderstilling. Anonymkode: 44345...16d 3
Filifjonkamor Skrevet 30. juli 2018 #6 Skrevet 30. juli 2018 Blir som assistent i såfall, kan jo sende in søknad med cv til barnehager
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #7 Skrevet 30. juli 2018 Jeg har bachelor i pedagogikk, bachelor i psykologi og master i pedagogikk, men jeg er fremdeles ikke kvalifisert til å jobbe i barnehagen. Men jeg er kvalifisert til å veilede de ansatte i barnehagen, har jobbet i både PPT og BUP. Forstå det den som kan! Anonymkode: 4a815...481 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #8 Skrevet 30. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bachelor i pedagogikk, bachelor i psykologi og master i pedagogikk, men jeg er fremdeles ikke kvalifisert til å jobbe i barnehagen. Men jeg er kvalifisert til å veilede de ansatte i barnehagen, har jobbet i både PPT og BUP. Forstå det den som kan! Anonymkode: 4a815...481 Utdanningene du nevner har jo ikke samme innhold som barnehagelærerutdanningen, ergo du er ikke kvalifisert. Emnene man tar i bachelor- og masterprogam i pedagogikk tilsvarer ikke emnene i barnehagelærerutdanningen. Å være kvalifisert til å veilede barnehagepersonalet krever annen kunnskap enn å være pedagogisk leder i barnehage, og omvendt. En ansatt i PPT og BUP har og helt andre arbeidsoppgaver enn en ansatt i barnehage. For å kunne arbeide som Barnehagelærer eller pedagogisk leder må man enkelt og greit ha en barnehagerelatert utdanning. Anonymkode: 38cbc...80f 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #9 Skrevet 30. juli 2018 På 28.7.2018 den 18.13, AnonymBruker skrev: Må man være barnehagelærer for å få jobb nå? Jeg er vernepleier og har lyst til å jobbe I bhg. Men får til svar at jeg ikke innfrir barnehagelovens utdanningskrav. Hørt flere ganger gjennom utdannelsen at vernepleiere kan jobbe i bhg. Men nå kan vi ikke det likevel? Jeg har sett det er videreutdanning som spesped og barnehagepedagogikk som jeg gjerne tar. Men spesped ser ut som er det eneste jeg kommer inn på og vet ikke om jeg da heller blir kvalifisert? Eller må jeg heller starte helt på nytt og enten bli barne og ungdomsarbeider eller barnehagelærer? Noen som vet om barnehager med vernepleiere? Hva kan jeg gjøre? Ser heller ikke at det blir søkt etter vernepleiere selv om det er barn med særskilte behov. Har vi ikke noe å gjøre i bhg lenger? Anonymkode: b15fe...c05 I følge barnehageloven kan man jobbe som pedagogisk leder hvis man er allmenlærer, faglærer, spesialpedagog, barnevernspedagog, kateket eller steinerpedagog, og i tillegg har tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk. Jeg har hørt om tilfeller hvor vernepleiere har vært ansatt i barnehage i forhold til barn med særlige behov, men ikke som pedagogiske ledere. I forhold til barn med særlige behov er det mer vanlig å ansette en spesialpedagog enn vernepleier. Anonymkode: 38cbc...80f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #10 Skrevet 31. juli 2018 Men om man ikke skal være pedagogisk leder da? Det søkes jo etter barnehagelærere uten at de er pedagogiske ledere. Er det ikke da en fordel at man jobber tett med eksempelvis vernepleier. Tenker på tverrfaglighet, det pleier jo å være ett pluss andre steder... Anonymkode: b15fe...c05
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #11 Skrevet 31. juli 2018 Sats på ped.leder stilling på disp. Og underveis ta noe ekstra utdanning som trengs. Det kan sjefen eller kommunen du er ansatt i hjelpe deg med. Anonymkode: 4b43d...532
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #12 Skrevet 31. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men om man ikke skal være pedagogisk leder da? Det søkes jo etter barnehagelærere uten at de er pedagogiske ledere. Er det ikke da en fordel at man jobber tett med eksempelvis vernepleier. Tenker på tverrfaglighet, det pleier jo å være ett pluss andre steder... Anonymkode: b15fe...c05 En barnehagelærer teller med på pedagognormen, uavhengig av om h*n er ped.leder eller ped.2/barnehagelærer. Så selv om en vernepleier søker barnehagelærer stilling må h*n søkes dispensasjon på og stillingen vil da være for max 1 år av gangen. Anonymkode: 44345...16d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå