Gå til innhold

Sommerferie i barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert et dumt spørsmål, men la gå. Har ikke barn selv enda. Stenger barnehagen i flere uker i juli? Hva gjør man hvis man ikke har fri ifra jobb i de ukene? Alle har jo ikke fri i fellesferien. Må eventuelt ta tidlig ferie i juni/sent i august. 

Anonymkode: 0e0cb...bdd

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle barnehager stenger. Noen holder åpnet i juli også. 

Sommerferien blir det mye bruk av besteforeldre til barnepass. En ting er barnehagetiden. Verre når de begynner på skolen, for sfo er i allefall stengt i juli.

Anonymkode: bf7fb...037

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mange barnehager har stengt 3-4 uker om sommeren. Overhørte en samtale mellom ansatte i barnehager i går, de mente at pga bemanningskravene som nå er kommet vil flere barnehager stenge deler av sommeren i fremtiden for å overholde budsjettet. Har ikke du eller barnefar fri, må dere hyre inn barnevakter privat vi familie, venner eller lapp på butikken. Evt gå sammen med andre barnefamilier og passe hverandres barn hvis man kan få fri en dag her og der. 

Anonymkode: f83fc...af6

• Liker 5
Skrevet

Veldig mange barnehager har stengt 2-4 uker i juli og da er juli en betalingsfri mnd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle barnehager stenger. Noen holder åpnet i juli også. 

Sommerferien blir det mye bruk av besteforeldre til barnepass. En ting er barnehagetiden. Verre når de begynner på skolen, for sfo er i allefall stengt i juli.

Anonymkode: bf7fb...037

Så man sliter da hvis man ikke har besteforeldre som kan stille opp. Trist at det skal være slik. Man kan heller ikke forvente at besteforeldre skal stille opp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tilrettelegger arbeidsplassen for de med barnehage/SFO barn? Er det gitt at de automatisk får fri de ukene som de ønsker i forhold til barnehagens friuker? 

Gjest BearMama
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert et dumt spørsmål, men la gå. Har ikke barn selv enda. Stenger barnehagen i flere uker i juli? Hva gjør man hvis man ikke har fri ifra jobb i de ukene? Alle har jo ikke fri i fellesferien. Må eventuelt ta tidlig ferie i juni/sent i august. 

De fleste kommunale barnehager stenger i 3 uker i juli, men har alternativ sommerbarnehage. Da sendes barna i en annen barnehage med personale fra kommunen som ikke har sommerferie. Det er stor sjanse for at de ikke er med de samme voksne og barn som de er vant med.

Skrevet (endret)

Mange barnehager har åpent hele juli så det er ikke alle som stenger. I de fleste barnehager er det uansett et krav om at barna skal ha minst tre uker sammenhengende fri i løpet av barnehageåret. De aller fleste tar dette i juli, og mange tar mer enn det, så da er det ofte mer økonomisk å stenge hele juli. Hvis man ikke har noen som helst mulighet til å ha ferie hele juli må man velge en barnehage som ikke har stengt.

Når barnet begynner på skolen vil man uansett få et logistikkproblem da SFO er stengt hele juli samtidig som skolebarna fremdeles er for små til å være alene hjemme en hel dag, så dette må man tenke over og planlegge for i årene som kommer. De fleste barn har jo også to foreldre som hver har fem ferieuker så da får man som regel dekket opp barnas ferietid, selv om det for mange går på bekostning av felles ferietid. Jeg kjenner mange som ordner det slik at den ene har to uker ferie alene med barna først, så har de to uker sammen hele familien før den andre har de to siste ukene alene med barna.

Hvor mye arbeidsplassen kan tilrettelegge vil variere veldig. Mannen har en veldig fleksibel jobb og alle får akkurat den ferien de ønsker, de kan jobbe hjemmefra når de ønsker osv. Jeg kjenner imidlertid mange som har veldig langt fra samme mulighet, f.eks. flere leger som ikke engang rekker å ta alle ferieukene i løpet av et år, langt mindre ta ut noe ekstra ubetalt permisjon for å dekke opp all barnehageferie. De er totalt avhengige av at partneren/barnas andre forelder er mer fleksible.

Endret av Arkana
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tilrettelegger arbeidsplassen for de med barnehage/SFO barn? Er det gitt at de automatisk får fri de ukene som de ønsker i forhold til barnehagens friuker? 

På min arbeidsplass kan man ønske ferie, men stort sett er ferien i to puljer, og du har annethvert år ferie tidlig og sent. Så må enten den andre foreldren får ferie for å passe barn hvis du ikke får ferie, eller så må noen andre passe arvingene. Arbeidsplassen kan ikke tilrettelegge for at alle med barn skal ha fri i juli, ikke minst fordi det betyr at andre må ta fri i en-to uker, jobbe i fire uker og så ta to uker fri igjen. 

Anonymkode: f83fc...af6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har man barnehagebarn så bør man også prioritere å ta ferie i juli. Trist med barn som må gå i barnehage om sommeren når andre barn har fri.

Anonymkode: b9c6e...13a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I kommunen her er det bare noen få barnehager som har stengt i juli. Dette er de beste barnehagene, så de som har mulighet søker seg inn der. Man trenger derfor ikke bekymre seg for å få plass i de barnehagene ufrivillig.

Vet ikke hvordan det er andre steder da.

Anonymkode: 83881...e5c

AnonymBruker
Skrevet

I min bydel i Oslo er det begge deler- noen stenger og andre har åpent. Vår barnehage (kommunal, populær) holder åpent hele juli, men samkjører med en nabobarnehage et par uker. Har aldri hatt behov for det selv, men det er veldig kjekt for foreldre som av ulike årsaker ikke kan ta ferie i fellesferien.

Anonymkode: 2960a...b31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår datters bhg hadde stengt de 3 siste ukene i juli hvert år. SFO har de samme ukene. Den bhg jeg jobber i har stengt de to første av disse tre ukene,så for oss blir det pusling av ferien f.o.m uke 3. Ferieloven sier du skal ha 3ukers sammenhengende ferie,så da prøver jeg å ta mine uker ved stenging. I år har vi lite felles ferie,men har kost oss likevel. Datter har hatt 4uker når ferien er over. Jeg har hatt 2+2 uker og min kjære mann har hatt 3uker. (Han har bare 4uker totalt,jeg har 5uker).

Anonymkode: 42d04...788

AnonymBruker
Skrevet

Var et styr. Var alene om omsorgen og hadde ikke råd til barnevakt dagtid, da jeg alt måtte ha det de to dagene pr uke jeg jobbet kveld. Men min far stilte opp, jeg sto opp kl 06 for å kjøre barnet til bestefar, for å så være på jobb til 7.  Her var barnehagen helt stengt i juli og vi har feriepuljer som er før uke 30 eller etter uke 30. Men det gikk det også på et vis.

Anonymkode: 29199...836

AnonymBruker
Skrevet

Barnehage er null problem, SFO derimot...

Men man kan jo velge barnehage utifra slike ting, de fleste litt store barnehagene har åpent hele sommeren, men så klart med mindre bemanning, det bestemmes utifra antall barn som er der. Og alle barn skal jo ha 4 eller er det 5 uker ferie i løpet av året og de fleste har jo mange av disse om sommeren.

Men SFO er etter min mening et større problem, stengt 4 uker i juli + uka før skolestart. Så her er det en kabal. Vi har heldigvis arbeidsplasser med sommerstengt i juli og noefleksibilitet på å ta ut ferien, men normalt er vel litt bistand fra familie og at man kanskje har to uker felles og så to uker hver med barna. Evt så vet jeg de som har ingen uker feller også for å få det til å gå opp... 

Og hvor mye arbeidsgivere tilpasser varierer nok, noen er sikkert veldig firkanta. For min del så får jeg lov å jobbe uker hvor de fleste andre har ferie/det er «sommerstengt». Men har så selvstendig jobb at jeg fint klarer meg alene og har ting å finne på!

Anonymkode: 01e3c...bd9

Skrevet (endret)

Her jeg bor er barnehagen åpen om sommeren, men det er lovpålagt å ha minimum 4 uker sammenhengende ferie om sommeren, så er det opp til foreldrene å sette inn på ferieliste når vi vet når vi får ferie. Ellers må foreldrene organisere slik at en tar ferie i barnehageferien og den andre jobber (kjedelig, ja, men det går). Eller finne noen som kan passe barnet på dagtid.

Endret av Elán
Skrevet

Vår barnehage har stengt 2 uker i juli, men vi må ta 3 uker sammenhengende. Dvs at barna skal ha ferie en uke før eller en uke etter de stengte ukene. Dette året fikk ikke jeg ferie alle disse tre ukene (måtte ta tidlig ferie) Så faren hadde ferie en av disse ukene alene med barna. Jeg hadde en uke før disse utvalgte ukene😀 Bonus for ungene ble 4 uker istedenfor 3. Men jeg og mannen fikk bare 2 sammen. På mandag åpner barnehagen igjen.

Ja, det er litt av en kabal. Vi har ikke besteforeldre/tanter/onkler som kan stille opp.

Skrevet
4 timer siden, Elán skrev:

Her jeg bor er barnehagen åpen om sommeren, men det er lovpålagt å ha minimum 4 uker sammenhengende ferie om sommeren, så er det opp til foreldrene å sette inn på ferieliste når vi vet når vi får ferie. Ellers må foreldrene organisere slik at en tar ferie i barnehageferien og den andre jobber (kjedelig, ja, men det går). Eller finne noen som kan passe barnet på dagtid.

Det er pålagt med 3 uker, ikke 4. Vi fikk det i skriv fra barnehagen i høst

Skrevet
1 minutt siden, Minlillelykke skrev:

Det er pålagt med 3 uker, ikke 4. Vi fikk det i skriv fra barnehagen i høst

Vi fikk epost før sommeren om 4 uker. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er 3 uker som er lovpålagt fri for barna. 

Anonymkode: f31bb...df6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...