AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #1 Skrevet 28. juli 2018 Droppet Hva sier dere? Jeg tenkte å oppfordre min sønn til å droppe skolen og satse på egen hånd. Norske skolesystemet ute på dato? For tregt og si rumpa? Anonymkode: d6c7c...523
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #2 Skrevet 28. juli 2018 Jeg gjorde dette. Ga faen etter 9-årig og så meg aldri tilbake. Nå jobber jeg 3 mnd i året og tjener flere millioner i året:-). Men du bør ha en plan. Ellers går det for til helsike. Anonymkode: c4952...9b6
Sirah Skrevet 28. juli 2018 #3 Skrevet 28. juli 2018 Nå var vel ikke akkurat denne gutten en vanlig student i utgangspunktet. De aller fleste av oss bør nok bli på skolebenken. Han har jo heller ikke droppet ut av VGS, men har tatt siste året som privatist. Det er to veldig forskjellige ting. Tror du bør anbefale sønnen din å fullføre skolen TS. 15
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #4 Skrevet 28. juli 2018 Han har jo ikke droppet skolen, men tatt det som privatist. Dette er noe som kan fungere godt for de elevene som har høye evner og er motiverte, men det blir veldig dyrt med tanke på at man må kjøpe alle skolebøkene selv og betale for privatisteksamen. Anonymkode: d7621...d62 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #5 Skrevet 28. juli 2018 Hvis gutten din skal begynne på yrkesfag på videregående kan han bli lærling allerede fra førsteåret. Eller ta et år på folkehøgskole om han ikke vil jobbe. Men å droppe ut uten en plan er nok ikke lurt Anonymkode: c0a79...1cf 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #6 Skrevet 28. juli 2018 https://forskning.no/arbeid-barn-og-ungdom-kriminalitet-skole-og-utdanning/2014/05/mer-videregaende-gir-mindre Anonymkode: f97f5...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #7 Skrevet 28. juli 2018 Han droppet ikke ut, men tok siste året som privatist. Regner med han skal studere videre iom at høye karakterer var viktig for ham. Han virker som en som er interessert i, og dyktig i fag. Sønnen din kan jo gjøre dette også, hvis han vil. Men det krever hardt arbeid og at han er strukturert. Han vil også gå glipp av det sosiale i en klasse, så han bør trives med å sitte hjemme alene i flere timer hver dag. Anonymkode: 50efc...8cd
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #8 Skrevet 28. juli 2018 Han droppet som sagt ikke ut, men droppet tredjeåret på videregående skole og fikk 21 seksere. Anonymkode: 2457c...db8 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #9 Skrevet 28. juli 2018 Eh, ikke alle har den innsikten som kreves for å vite om du "egentlig lærer noe av å sitte i et klasserom". Nei, skolen er langt fra perfekt og den oppmuntrer mer til pugging enn forståelse. Men nå er det slik at de aller fleste på den alderen (eller eldre for den saks skyld) ikke har kapasitet og disiplin til å gjøre ting mer på egen hånd. Om man har over 130 i IQ så er man i bedre stand til å ta gode avgjørelser og forstå mer komplekse konsekvenser av ens valg. Anonymkode: 330b1...1df 1
Gjest making.a.mess Skrevet 28. juli 2018 #10 Skrevet 28. juli 2018 Nå hadde denne fyren evner over normalen da. Og « om man er dediktert og villig til å jobbe hardt» må også tilføyes. Og denne fyren hadde åpenbart en selvdisiplin som nesten alle ungdommer i dag kan se langt etter.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #11 Skrevet 28. juli 2018 Privatistordningen er jo en del av det norske skolesystemet. Privatistordninger som dette kan man lete langt etter i andre land. Anonymkode: e8184...1f5 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #12 Skrevet 28. juli 2018 Dette er ikke noe du bør oppfordre din sønn til å gjøre. Det er din sønn som burde ta valget om han lærer best på skolen eller på egenhånd, ikke du. Anonymkode: 8ed19...405
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #13 Skrevet 28. juli 2018 Jeg har fullført vgs men hvis jeg kunne skrudd tiden tilbake ville jeg og droppet vgs. Jeg har lært mer etter at jeg ble ferdig på videregående så det er sant det som han sier i artikkelen! 🙂 Når det gjelder det norske skolesystemet så passer det noen, men for andre passer det ikke så godt. For meg passet det ikke. Jeg har fullført alle skoler og vært en typisk flink skolepike, men er arbeidsledig nå. Jeg tar igjen det tapte som jeg kunne gjort tidligere nå i tredveårene og håper 40 årene blir bedre. 🙂 Anonymkode: b919e...0fa
T-Rex Skrevet 28. juli 2018 #14 Skrevet 28. juli 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har fullført vgs men hvis jeg kunne skrudd tiden tilbake ville jeg og droppet vgs. Jeg har lært mer etter at jeg ble ferdig på videregående så det er sant det som han sier i artikkelen! 🙂🙂 Anonymkode: b919e...0fa Alle (som lever noen år) lærer mer etter endt skolegang. Poenget med skolegangen, er å legge grunnmuren for det du bygger på med av kunnskap senere. Det er absolutt ikke alt du lærer på skolen som blir direkte nyttig i ditt fremtidige liv, men litt-om-alt-kunnskap er ikke så dumt. Fordelen med gammeldags skolegang med pliktig oppmøte, er at de som ikke egner seg til selvstudium omtrent automatisk lærer noe av å være på skolen mens undervisningen foregår. Det siver litt kunnskap inn i skolten, selv om man ofte tenker på noe helt annet. Jeg tror det er svært få ungdom i tenårene som har bedre nytte av selvstudium enn å sitte på skolebenken. Endret 28. juli 2018 av T-Rex 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #15 Skrevet 28. juli 2018 Statistisk sett - hvem tjener mest i snitt, de som har fullført utdannelsen, eller de som har droppet ut+ - hvem har en mest givende jobb? - i hvilke grupper er det minst sykdom og elendighet? -....minst røyking, alkoholproblemer... Jeg snakker selvfølgelig om snittet. Unntakene finner du i begge grupper. Anonymkode: 4f86a...187 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #16 Skrevet 28. juli 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjorde dette. Ga faen etter 9-årig og så meg aldri tilbake. Nå jobber jeg 3 mnd i året og tjener flere millioner i året:-). Men du bør ha en plan. Ellers går det for til helsike. Anonymkode: c4952...9b6 Er du blogger da? Anonymkode: 086f8...7c2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #17 Skrevet 28. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du blogger da? Anonymkode: 086f8...7c2 Nei, herregud:-). Man må ha noe som varer og har litt mer substans enn blogging Anonymkode: c4952...9b6
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #18 Skrevet 29. juli 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, herregud:-). Man må ha noe som varer og har litt mer substans enn blogging Anonymkode: c4952...9b6 Hva driver du med da ? Anonymkode: 6be7f...61f
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #19 Skrevet 29. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva driver du med da ? Anonymkode: 6be7f...61f Jeg dyrker og selger juletrær på min onkels nedlagte gård:-). Selger mesteparten til Tyskland, og selger noen selv i Norge:-) Meget behagelig jobb, da det kun er nov og første halvdel av des det er skikkelig jobb. Men da går det også 15 timers dager:-). En steller, gjødsler og vanner noe på våren og sommeren også, en det kan man ta sporadisk og når det passer med været:-) Fantastisk å drive med, helt min egen herre😎 Anonymkode: c4952...9b6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2018 #20 Skrevet 31. juli 2018 På Saturday, July 28, 2018 den 11.56, AnonymBruker skrev: Droppet Hva sier dere? Jeg tenkte å oppfordre min sønn til å droppe skolen og satse på egen hånd. Norske skolesystemet ute på dato? For tregt og si rumpa? Anonymkode: d6c7c...523 I dette tilfellet droppet han egentlig ikke hele skolen, men han valgte altså å gjennomføre en del som privatist. Litt misvisende tittel der altså... Anonymkode: b185f...b8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå