AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #1 Skrevet 28. juli 2018 Hei! Jeg vant et reisegavekort på 10.000 kr for litt siden, og har da bestemt meg for å ta med meg mamma til Italia neste år, siden hun fyller 60. Mamma vet om dette, det var hun som foreslo Italia (og fikk nesten stjerner i øynene), men hun antar nok at det blir en ganske sparsommelig tur, ettersom jeg er student og hun er ufør. Og det skal jeg la henne tro. Jeg har begynt å tjene ganske greit med penger, og har planer om å spare opp slik at jeg kan ta henne med på litt utflukter, spa og lignende. Problemet er at jeg ikke aner hvor vi skal dra, for jeg klarer ikke å velge! Hun har nevnt at hun gjerne vil se på litt "historiske greier", og det liker vi begge, så det er et krav. Jeg vil gjerne være nært sjøen, men det er ikke noe must. Jeg har kikket på Cinque Terre, Polignano a Mare, Tropea og Positano. Virker som nydelige steder, men kanskje litt kjedelige når det kommer til "historiske greier"? Har også vurdert Venezia, for jeg tror mamma hadde dødd av lykke dersom vi hadde dratt dit, men er helt ærlig litt redd for at det ville sprengt budsjettet mitt. Jeg har dessuten vært der før, og syntes det var litt i overkant mye turister, men det har nok litt med når vi reiste også. Uansett, er det noen som kan hjelpe meg litt her? 😄 Reisegavekortet mitt er knyttet opp mot et spesifikt reisebyrå, så jeg har ikke mulighet til å spare penger ved å velge å bo på AirB'n'B for eksempel. Anonymkode: ff097...a60 4
Nordblomst Skrevet 28. juli 2018 #2 Skrevet 28. juli 2018 (endret) Pompeii! Nydelig, historisk, og noe man husker for alltid. Anbefaler å bruke en dag der, da det er et stort område. Ellers er roma jo også fullt av historie, men da anbefaler jeg å dra utenfor sesong. Endret 28. juli 2018 av Nordblomst Skriveleif 1
Drakan Skrevet 28. juli 2018 #3 Skrevet 28. juli 2018 (endret) Milano er veldig fin og historisk, og tror det var et mosoleum der (de greiene folk kriget i) Er en vinn gård i området også og en fjellby i nærheten. Det er også en vingård mellom Milano og fjellbyene (de småbyene er perfekt for å oppleve Italias kultur). Det er også et veldig høyt fjell der, glemt hva det het, men det er fantastisk å ta fjellheisen opp ditt. Er ufattelig fint. Anbefales. Fjellet var Monte Baldo (sjekket på bildene etter den som hadde den spesielle utsikten) Er som om man holder på å falle fra det fjellet når man ser ned. Tror vingården var Nettare Dei Santi, og tror de hadde verdens største vintønne der (om det var riktig vingård). Man kan også gå i kjelleren, og er en veldig gøy opplevelse. De småbyene med sjøene husker jeg dessverre ikke noe om hvor de var eller hva de het, men er mange gode byer der. Tror det var i nærheten av fjellet, om det ikke var byen hvor fjellheisen for opp fra. Milano er veldig gøy om du er ute etter en god opplevelses tur ^_^ Endret 28. juli 2018 av Drakan Leger til info
Gjest JeSuisLouise Skrevet 28. juli 2018 #4 Skrevet 28. juli 2018 Hva med Sicilia? Jeg vurderer å dra med min mor dit neste år. Palermo er jo en spennende by, med mye å finne på. Også er jo øya kjent for flotte strender og generelt mye å se av historiske steder etc. Jeg har ikke vært der selv, har bare lest mye på det. Vi vurderer å reise til Cefalù, som er ca 7 mil fra Palermo. TUI flyr direkte til Taormina vet jeg.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #5 Skrevet 28. juli 2018 Sånne gavekort har gjerne en utløpsdato. Bare dobbeltsjekk denne datoen, sånn at ikke du overskrider den og kortet blir ugyldig på det tidspunktet du hadde bestilt reise. Pass på å reise i god tid før det utløper. Anonymkode: 5a059...190 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #6 Skrevet 28. juli 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånne gavekort har gjerne en utløpsdato. Bare dobbeltsjekk denne datoen, sånn at ikke du overskrider den og kortet blir ugyldig på det tidspunktet du hadde bestilt reise. Pass på å reise i god tid før det utløper. Anonymkode: 5a059...190 I know. Har full kontroll. 17 minutter siden, Nordblomst skrev: Pompeii! Nydelig, historisk, og noe man husker for alltid. Anbefaler å bruke en dag der, da det er et stort område. Eløers er roma jo også fullt av historie, men da anbefaler jeg å dra utenfor sesong. Har faktisk vurdert Pompeii! 😄 Jeg skal til Roma selv i september, så jeg har litt lyst til å dra et annet sted. Men takk for tips 15 minutter siden, Drakan skrev: Milano er veldig fin og historisk, og tror det var et mosoleum der (de greiene folk kriget i) Er en vinn gård i området også og en fjellby i nærheten. Det er også en vingård mellom Milano og fjellbyene (de småbyene er perfekt for å oppleve Italias kultur). Det er også et veldig høyt fjell der, glemt hva det het, men det er fantastisk å ta fjellheisen opp ditt. Er ufattelig fint. Anbefales. Tusen takk for tips! 15 minutter siden, JeSuisLouise skrev: Hva med Sicilia? Jeg vurderer å dra med min mor dit neste år. Palermo er jo en spennende by, med mye å finne på. Også er jo øya kjent for flotte strender og generelt mye å se av historiske steder etc. Jeg har ikke vært der selv, har bare lest mye på det. Vi vurderer å reise til Cefalù, som er ca 7 mil fra Palermo. TUI flyr direkte til Taormina vet jeg. Ja jeg har tenkt litt på det, har aldri vært på Sicilia Takk for tips! Anonymkode: ff097...a60
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #7 Skrevet 28. juli 2018 Cinque Terre er veldig vakkert, men dyrt og fullstendig overbefolket av turister. Det kommer daglig flere busslass av turister fra cruiseskipene. I så små byer blir det fort stappfullt. Flotte turområder, men mye historie finner du ikke. Ønsker dere/kan dere reise litt rundt, eller må dere bli på et sted? Anonymkode: c6d83...a4c
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #8 Skrevet 28. juli 2018 Er du samme person som vil gjøre det fint til moren din kommer hjem fra sykehuset? Anonymkode: 6e1e2...3e4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #10 Skrevet 28. juli 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Cinque Terre er veldig vakkert, men dyrt og fullstendig overbefolket av turister. Det kommer daglig flere busslass av turister fra cruiseskipene. I så små byer blir det fort stappfullt. Flotte turområder, men mye historie finner du ikke. Ønsker dere/kan dere reise litt rundt, eller må dere bli på et sted? Anonymkode: c6d83...a4c Var litt redd for det, ja 😕 Nei jeg tror det blir lettest for oss å være litt på samme sted, men jeg har ikke snakket med reiseselskapet ennå, og vet ikke hva de kan tilby. Men jeg har tatt tog rundt i Italia før, og det var nok kanskje blant de topp 3 mest stressende tingene jeg har vært med på 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du samme person som vil gjøre det fint til moren din kommer hjem fra sykehuset? Anonymkode: 6e1e2...3e4 Nei 15 minutter siden, BMF skrev: Gardasjøen er fint og en togtur unna Venezia Takk for tips! Anonymkode: ff097...a60
Gjest Overrasket Skrevet 28. juli 2018 #11 Skrevet 28. juli 2018 Jeg er litt usikker på hva du spør om, vil du ha tips til reisemål? Alle reisemålene du nevner i åpningsinnlegget er veldig dyre sammenlignet med resten av landet. CT, Venezia og Positano er landets dyreste reisemål. Positano spesielt er både dyrt og dårlig (i forhold til pengene du betaler). Når på året skal dere reise og hvor lenge skal dere være borte?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #12 Skrevet 28. juli 2018 2 minutter siden, Overrasket skrev: Jeg er litt usikker på hva du spør om, vil du ha tips til reisemål? Alle reisemålene du nevner i åpningsinnlegget er veldig dyre sammenlignet med resten av landet. CT, Venezia og Positano er landets dyreste reisemål. Positano spesielt er både dyrt og dårlig (i forhold til pengene du betaler). Når på året skal dere reise og hvor lenge skal dere være borte? Hei, ja gjerne tips til reisemål. Mye å oppleve, gjerne også mulighet for litt spa/luksus, god mat, kanskje litt turområder. Kommer an på når siste eksamen før sommeren er for meg, men håper på en uke tidlig i juni. Anonymkode: ff097...a60
Gjest Overrasket Skrevet 28. juli 2018 #13 Skrevet 28. juli 2018 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei, ja gjerne tips til reisemål. Mye å oppleve, gjerne også mulighet for litt spa/luksus, god mat, kanskje litt turområder. Kommer an på når siste eksamen før sommeren er for meg, men håper på en uke tidlig i juni. Anonymkode: ff097...a60 Jeg kan liste opp hvor jeg liker å dra for de forskjellige tingene, men jeg kommer ikke på en destinasjon som har alt. Alt av mat og vin: Uten tvil Toskana, herunder Firenze og sørover. Firenze er vel den byen jeg liker best for matopplevelser som ikke koster for mye, og det samme gjelder landsbygda en time eller to sør for Firenze. Ikke bare er kvaliteten og utvalget bra, men prisene er ikke så himla ille. Sekundært for vin: Hele området i Valpolicella i Veneto. Spa og luksus: Venezia. Det er ingen destinasjon der luksus føles så rett som i Venezia, med Roma på en like klar andreplass. Turområder: Hvis du mener fotturer er det igjen uten tvil sør i Toskana. Val d'Orcia og inn i Umbria er et nydelig område for å gå fra landsby til landsby på grusveier gjennom skog, vingårder og olivenlunder. Jeg hadde med mange gærne amerikanere der. De hyret meg inn for å lede dem på vinturer i området, men det som gjorde mest inntrykk på dem var da jeg førte dem på vandreturer fra landsby til landsby. Historie: Sardinia for oldtidsutgravinger, Pompeii og Roma for antikken, Firenze for renessansen. Vil du se ruiner, Roma og Pompeii. Vil du se malerier, Firenze og Roma. Strand og bading: Liguria utenom Cinque Terre, Sardinia (hallooo, uten tvil) og Calabria. Og Elba utenfor kysten av Toskana. Cinque Terre er vakkert, men det er så dyrt for tiden. Mindre kjente byer: Veneto utenom Venezia. Padua, Vicenza og Verona er alle nydelige by-opplevelser. Shopping: Roma. Husk også at dersom dere bor i Roma eller Firenze så er den andre av de to byene lett å nå med tog (90 minutter en vei) så de kan fint kombineres, eller du kan dra på dagstur fra den ene til den andre. Den enkleste måten å oppleve flere sider av Italia på, og hver side på sitt aller beste, er å fly inn til en flyplass og hjem fra en annen flyplass, og forflytte dere med høyhastighetstog. Den beste måten for å ha en avslappende ferie men likevel full av innhold, er å bestemme ett eneste tema som er det viktigste, og velge reisemål kun for det temaet. Endret 28. juli 2018 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #14 Skrevet 28. juli 2018 1 time siden, Overrasket skrev: Jeg kan liste opp hvor jeg liker å dra for de forskjellige tingene, men jeg kommer ikke på en destinasjon som har alt. Alt av mat og vin: Uten tvil Toskana, herunder Firenze og sørover. Firenze er vel den byen jeg liker best for matopplevelser som ikke koster for mye, og det samme gjelder landsbygda en time eller to sør for Firenze. Ikke bare er kvaliteten og utvalget bra, men prisene er ikke så himla ille. Sekundært for vin: Hele området i Valpolicella i Veneto. Spa og luksus: Venezia. Det er ingen destinasjon der luksus føles så rett som i Venezia, med Roma på en like klar andreplass. Turområder: Hvis du mener fotturer er det igjen uten tvil sør i Toskana. Val d'Orcia og inn i Umbria er et nydelig område for å gå fra landsby til landsby på grusveier gjennom skog, vingårder og olivenlunder. Jeg hadde med mange gærne amerikanere der. De hyret meg inn for å lede dem på vinturer i området, men det som gjorde mest inntrykk på dem var da jeg førte dem på vandreturer fra landsby til landsby. Historie: Sardinia for oldtidsutgravinger, Pompeii og Roma for antikken, Firenze for renessansen. Vil du se ruiner, Roma og Pompeii. Vil du se malerier, Firenze og Roma. Strand og bading: Liguria utenom Cinque Terre, Sardinia (hallooo, uten tvil) og Calabria. Og Elba utenfor kysten av Toskana. Cinque Terre er vakkert, men det er så dyrt for tiden. Mindre kjente byer: Veneto utenom Venezia. Padua, Vicenza og Verona er alle nydelige by-opplevelser. Shopping: Roma. Husk også at dersom dere bor i Roma eller Firenze så er den andre av de to byene lett å nå med tog (90 minutter en vei) så de kan fint kombineres, eller du kan dra på dagstur fra den ene til den andre. Den enkleste måten å oppleve flere sider av Italia på, og hver side på sitt aller beste, er å fly inn til en flyplass og hjem fra en annen flyplass, og forflytte dere med høyhastighetstog. Den beste måten for å ha en avslappende ferie men likevel full av innhold, er å bestemme ett eneste tema som er det viktigste, og velge reisemål kun for det temaet. Tusen takk for et kjempegodt svar! 😄 Nå fikk jeg faktisk et par idéer! Anonymkode: ff097...a60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå