Gå til innhold

Hvordan bli rik ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, gladjenta96 skrev:

Jobbe, jobbe, jobbe, jobbe, jobbe til du nesten kjenner blodsmak i munnen :)

jeg gjorde det i lavtlønnsyrke, og så ble jeg syk(den lønnen gikk til livsopphold)nå er jeg over 40 år, og mye av inntekten av det jeg jobber nå(50%)går med til behandlinger og medisiner.

blir mest trolig delvis ufør. hvordan skal jeg jobbe meg rik på tilsammen 16 000kr i mnd, med faste utg på ca 14 000? må ha bil pga problemer som gjør at jeg ikke kan gå eller sykle. kan heller ikke bære rundt på matvarer. har en del dager sengeliggende.

ganske krise om bilen må på verksted, vaskemaskinen ryker osv.

blir forenklende å si «det er bare å jobbe» for oss som er syke, og/eller i lavtlønnsyrke

Anonymkode: 27042...296

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, nå mente jeg det ikke bokstavelig, men tro meg det er ikke bare å sette seg ned å begynne å skrive. Man jobber virkelig for det. 

Jeg skriver masse, men jeg har ikke klart å utgi noe. Man skal jobbe veldig mye før man kan bli rik

6 timer siden, Knirke skrev:

Det er bare tull... En kan jobbe så svetten renner og blod og tårer spruter, men som vanlig ansatt blir man aldri rik. Rik blir den som jobber smart, tør å satse, og takler nederlag på nederlag uten å knekkes.

Den eneste måten å bli rik risiko-fritt som jeg kommer på er å sette seg ned og skrive en bestseller. Sjekk Jo Nesbø på skattelisten, han er rik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Isambard skrev:

Veldig fin historie! Du sier du ikke jobber mye. Jeg tror det er mer unntaket enn regelen for de som starter nye ting. 

Uansett har du hatt initiativ og tiltakslyst pluss at du har tatt en annen type risiko enn en trygg jobb med fast lønn. Det kan du ikke nekte for🙃

I tillegg har du hatt litt flaks. De fleste oppstarter ender i konkurs, selv om det sikkert så ut som bombesikre idéer.

Ja, det stemmer. jeg jobber ikke mye. Men meget intenst når det skal hugges, pakkes og leveres 18-20000 trær på litt over en mnd. Jeg leier ekstra hjelp i den perioden. Det var nettopp dette med å jobbe lite, samt tjene mye at jeg gikk for dette. Fatteren var enig, siden marka bare lå der.

Jobben er egentlig så trygg som en lønnsmottakerjobb. Man kan med 99,99% sikkerhet si at markedet for juletrær ikke forsvinner. Eneste risikoen jeg kommer på er at man får ikke dekket avlingsskade som en vanlig jordbruker. Dette har jeg ordnet med egen forsikring. Går det dårlig et år, merkes det på alle trærne, de er jo like, bare et og et år mellom de. De er ikke som en potet som høstes hvert år. Om jeg regner et snitt på eksportpris og pris om jeg selger de selv, står det til enhver tid over 48 millioner kroner i jorden her:-)

Flaks vet jeg nå ikke...jeg visste markedet var der og gran vokser i nær sagt all jord.

Anonymkode: 9e6d9...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

det jeg ser på som et stort problem, er at det er mye oppstartskostnader(maskiner mm),

en del lønnskostnader per år. og min 5 år før man tjener noe.

skal noe til å skaffe/låne så pass mye. 

men har lest litt nå, og ser at flere bønder tjener mer på trær enn dyr☺️

Det er svært lite oppstartskostnader. Plantene koster bare noe få kroner stykk. Du trenger heller ikke maskineri før de begynner å bli 3-5 år gamle, da de må formklippes. Dette kan også gjøres manuelt. Det spørs selvfølgelig hvor mange du planter pr år og hvor stort og ikke minst flatt areal du har tilgjengelig.

En kan også bruke små maskiner som de fra www.egedal.dk 

Jeg bruker større fra www.jutek.dk

Det er dessverre ikke en krone i inntekt på de før du kan hugge første plantingen:-(. Og ja. Det er mye mer å tjene på trær enn ordinært jordbruk. Og ikke minst: Myyyyye mer behagelig og mindre jobb:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er svært lite oppstartskostnader. Plantene koster bare noe få kroner stykk. Du trenger heller ikke maskineri før de begynner å bli 3-5 år gamle, da de må formklippes. Dette kan også gjøres manuelt. Det spørs selvfølgelig hvor mange du planter pr år og hvor stort og ikke minst flatt areal du har tilgjengelig.

En kan også bruke små maskiner som de fra www.egedal.dk 

Jeg bruker større fra www.jutek.dk

Det er dessverre ikke en krone i inntekt på de før du kan hugge første plantingen:-(. Og ja. Det er mye mer å tjene på trær enn ordinært jordbruk. Og ikke minst: Myyyyye mer behagelig og mindre jobb:-)

finnes det noen nettside jeg kan lese og lære litt mer?

kunne godt tenkt meg å gjort dette selv. men aner ikke hvor jeg skulle begynt...

har hverken tomt eller småbruk.

er 41 år gammel dame, uten mann som medhjelper😂og div helseplager som følgesvenn😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2018 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Startet på null, ingen formue, arv eller finansiell støtte fra familien.

Jobbet hardt på skolen. Tok en god utdannelse, traff en mann som også har høyere utdannelse, og plutselig var samlet bruttolønn i familien 2,7mill. 

Kjøpte første bolig tidlig i 2007. Verdien ble doblet på tre år, tilsvarende med neste. Så eier hus til 12mill, med lån på 3mill. 

Når det gjelder lykke var vi akkurat like fornøyde og lykkelige da vi delte en hybel på 20 kvadrat, og fikk det til å gå rundt med studielån og småjobber. Med lederjobber, hus, hytte og biler kommer også bekymringer. Men selvfølgelig, det at penger aldri er et problem gir selvfølgelig en enorm frihet. 

Anonymkode: 33eb3...439

Skriver under her. Og så sparer jeg ekstra pensjon så jeg har mer å rutte med når den tiden kommer.

Vi har ingen hytte, flere biler eller hus i utlandet. Vi har flere leiligheter. Investerer i eiendom her til lands og gir familier hjem. 

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

finnes det noen nettside jeg kan lese og lære litt mer?

kunne godt tenkt meg å gjort dette selv. men aner ikke hvor jeg skulle begynt...

har hverken tomt eller småbruk.

er 41 år gammel dame, uten mann som medhjelper😂og div helseplager som følgesvenn😌

Ja, www.norskjuletre.no er interesseorganisasjon der de fleste norske juletreprodusenter er medlem. De er ganske flinke med å hjelpe dyrkere med det meste.

Norsk Pyntegrønt og Bioforsk har forsket en del på emnet og har utgitt mye interessant.

Du kan mulig få leid noe utmark eller nedlagt småbruk hos noen? Jorden må da søkes omdisponert fra landbruksareal fra kommunen, men dette pleier ikke være noe problem. De fleste kommuner er hjelpsomme med å starte ny næring. I beste fall er de også med og yter tilskudd eller rentefritt lån fra et evn kraftfond eller næringsfond:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar; har hjernen på høygir nå😁har vært på leting lenge nå etter en ny næring som kan passe min introverte personlighet.

her slipper man yte kundeservice dagen lang ihvertfall hehe.

og styret med faste ansatte; kan gi hvem som helst magesår😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 28.7.2018 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Du kan jo prøve deg på å bli litt smart, utvikle gode ideer og starte eget firma.

Anonymkode: 8e686...b2e

Jeg gjorde dette for 15 år siden og nå kan jeg endelig høste fruktene. Det har ikke kommet av seg selv, men jeg var heldig med alt, rett sted, rett tid og traff spikeren på hodet i bransjen vår.

Kan kalle meg millionær nå, men det tok nesten 50 år av livet mitt å komme hit. 

Edit, jeg har ingen uvenner på veien, ikke brukt spisse albuer og har bare venner i og utenfor bransjen. Så det går an :)

Endret av Dævendøtte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dævendøtte skrev:

Jeg gjorde dette for 15 år siden og nå kan jeg endelig høste fruktene. Det har ikke kommet av seg selv, men jeg var heldig med alt, rett sted, rett tid og traff spikeren på hodet i bransjen vår.

Kan kalle meg millionær nå, men det tok nesten 50 år av livet mitt å komme hit. 

Edit, jeg har ingen uvenner på veien, ikke brukt spisse albuer og har bare venner i og utenfor bransjen. Så det går an :)

Hva driver du innen:-)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva driver du innen:-)?

Skulle gjerne skrevet det, men da er jeg ikke anonym nok lengre. Bransjen er for gjennomsiktig og jeg har skrevet for mye rart her inne at jeg ikke tør å gå i detaljer. Men er salg av ferskvare på et vis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Skulle gjerne skrevet det, men da er jeg ikke anonym nok lengre. Bransjen er for gjennomsiktig og jeg har skrevet for mye rart her inne at jeg ikke tør å gå i detaljer. Men er salg av ferskvare på et vis :)

Haha, best å være på den sikre siden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2018 den 10.58, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man bli rik - UTEN å utnytte / tråkke på mennesker og ødelegge miljøet på sin vei mot toppen ? Hvilken utdannelse må man ta ? Hva slags yrke? 

Jeg bare lurer. Synes de fleste rike fremstår som ekstremt stormannsgale. 

Anonymkode: bc4ef...411

Gifte deg med en svært rik mann og få felleseie på alt,  for så å skille deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Peter007 skrev:

Gifte deg med en svært rik mann og få felleseie på alt,  for så å skille deg. 

Og dette mener du er å ikke ha spisse albuer , tråkke på folk underveis og være kynisk ? 

Håper du prøvde deg på en dårlig spøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dette mener du er å ikke ha spisse albuer , tråkke på folk underveis og være kynisk ? 

Håper du prøvde deg på en dårlig spøk. 

Spøk eller ikke. Det skjer faktisk ofte selv i Norges land. 

Anonymkode: 7f817...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...