Gå til innhold

Hvordan bli rik ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flink du har vært . Jeg r litt misunnelig. Har ingen utdannelse. Er «voksen» rundt 30+ og har strøjobber i servicebransjen m dårlig lønn og kontrakt. 

Enrste positive er at jeg har flyttet mye, jobbet mange steder og lært mye om mange kulturer. 

Arb givere synes ikke det er positivt med mange korte arbeidsforhold for de vil vel helst se lojalitet og kontinuitet. Men jeg har mange gode minner og masse erfaring . Har dessverre ikke blitt rik av det da ... 

Anonymkode: bc4ef...411

Vet ikke om "flink" er det rette... Jeg hadde mulighetene pga ubrukt jord og hatet skolen. Så for meg var det en kombo som passet bra der og da. Kunne fort valgt tradisjonelt jordbruk, men hadde ikke sansen for det og var heller ikke så gira på å være bundet av å ha dyr. Enormt ansvar og man kan ikke dra fra de.

Anonymkode: 9e6d9...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om "flink" er det rette... Jeg hadde mulighetene pga ubrukt jord og hatet skolen. Så for meg var det en kombo som passet bra der og da. Kunne fort valgt tradisjonelt jordbruk, men hadde ikke sansen for det og var heller ikke så gira på å være bundet av å ha dyr. Enormt ansvar og man kan ikke dra fra de.

Ikke verst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke verst :)

Nei, gikk bra dette:-). Er noe jeg kan ha livet ut, siden etterspørselen bare øker fra utlandet år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, gikk bra dette:-). Er noe jeg kan ha livet ut, siden etterspørselen bare øker fra utlandet år etter år.

hvorfor er det så stor etterspørsel?

dyrker de ikke selv?

kan jeg spørre om dette er på østlandet, og hvor stort areal må du dyrke?

jeg er selv på utkikk etter flere næringer, da min nåværende ikke gir særlig avkastning🙁

Anonymkode: 27042...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor er det så stor etterspørsel?

dyrker de ikke selv?

kan jeg spørre om dette er på østlandet, og hvor stort areal må du dyrke?

jeg er selv på utkikk etter flere næringer, da min nåværende ikke gir særlig avkastning🙁

Dyrke og selger juletrær. Har 250 mål med 700 trær (550 salgbare) pr mål. Veksttid er 5-8 år alt etter tretype. Så jeg har 140000 trær stående. Hugger og selger 18-2000 trær i året, der 70-80% går til Tyskland.

De kunstige juletrærne har nok kommet for å bli, men etterspørselen øker fra utlandet hvert år:-) Spesielt trær fra Norge er attraktive:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrke og selger juletrær. Har 250 mål med 700 trær (550 salgbare) pr mål. Veksttid er 5-8 år alt etter tretype. Så jeg har 140000 trær stående. Hugger og selger 18-2000 trær i året, der 70-80% går til Tyskland.

De kunstige juletrærne har nok kommet for å bli, men etterspørselen øker fra utlandet hvert år:-) Spesielt trær fra Norge er attraktive:-)

Hugger og selger 18-20000 i året, skulle det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for svar☺️hva gjør du resten av året da? trenger ikke trærne noe tilsyn ellers? er det store startkostnader med traktor, redskaper etc. beklager masse spørsmål, men sliter med det firmaet jeg har nå, og ønsker å tjene penger😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

takk for svar☺️hva gjør du resten av året da? trenger ikke trærne noe tilsyn ellers? er det store startkostnader med traktor, redskaper etc. beklager masse spørsmål, men sliter med det firmaet jeg har nå, og ønsker å tjene penger😁

Reiser, slapper av, fisker, turer i fjell, har band, golf, sover lenge, osv:fnise:. Joda trærne må stelles, formes og gjødsles. En spesialtraktor gjør alt dette, sjekk www.jutek.dk

En trenger ikke kjøpe noe slikt, men med 250 mål er det en enorm hjelp. Koster en halv mill+++ alt etter utstyr.

Bakdelen med juletrær som sagt, er den lange veksttiden før en får tjent penger. Fordelen er at det er kun 3 mnd jobb i året😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Reiser, slapper av, fisker, turer i fjell, har band, golf, sover lenge, osv:fnise:. Joda trærne må stelles, formes og gjødsles. En spesialtraktor gjør alt dette, sjekk www.jutek.dk

En trenger ikke kjøpe noe slikt, men med 250 mål er det en enorm hjelp. Koster en halv mill+++ alt etter utstyr.

Bakdelen med juletrær som sagt, er den lange veksttiden før en får tjent penger. Fordelen er at det er kun 3 mnd jobb i året😎

hørest helt utrolig ut! og kanskje man kan få støtte fra fylkeskommunen, hvis det er utmark som «gror igjen»?

lurer på om klimaet på vestlandet er ok for dyrking.

jeg hadde måttet leid hjelp, da armer og rygg er mer eller mindre ødelagt dessverre. skal lese mer om dette!

men hva hvis man feiler, og du står der med 20 000 ødelagte trær😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørest helt utrolig ut! og kanskje man kan få støtte fra fylkeskommunen, hvis det er utmark som «gror igjen»?

lurer på om klimaet på vestlandet er ok for dyrking.

jeg hadde måttet leid hjelp, da armer og rygg er mer eller mindre ødelagt dessverre. skal lese mer om dette!

men hva hvis man feiler, og du står der med 20 000 ødelagte trær😬

Det var støtteordning for dette tidligere på Østlandet (og Rogaland, tror jeg) for å få folk i gang. Den er desv borte nå.

Vestlandet har det beste klimaet:-) Skal noe til å feile, gran er hardfør og greier seg i det meste av vær. Kun frost under toppskyting er risky, men det skjer omtrent aldri her til lands. Den fæle tørken i år påvirker ikke trærne i det hele tatt. Løvtrær er begynt å slite, men granen står like grønn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er kvinne og har et greit utseende: Selg sex.

Krever ingen utdanning, er ekstremt bra timebetalt, du er din egen sjef, ingen skatt, osv.

Anonymkode: e0b20...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal sjekke ut dette med støtteordninger. selv om jeg så klart ville stiftet as, og bare risikere aksjekap på 30’.

finnes det noe mer planter eller trær som man kan gjøre seg nytte av hvis man likevel skal bli gartner-bonde; som gir raskere avkastning😇veldig spennende det her.

jeg hater å sitte på kontor; kjører heller traktor og kommanderer folk rundt😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er kvinne og har et greit utseende: Selg sex.

Krever ingen utdanning, er ekstremt bra timebetalt, du er din egen sjef, ingen skatt, osv.

Anonymkode: e0b20...eba

hold deg til tråder på ditt eget nivå

og ligg unna denne🖕🖕🖕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skal sjekke ut dette med støtteordninger. selv om jeg så klart ville stiftet as, og bare risikere aksjekap på 30’.

finnes det noe mer planter eller trær som man kan gjøre seg nytte av hvis man likevel skal bli gartner-bonde; som gir raskere avkastning😇veldig spennende det her.

jeg hater å sitte på kontor; kjører heller traktor og kommanderer folk rundt😂

Det kan finnes støtteordninger kommunalt eller fylkeskommunalt, uten at jeg vet det for øyeblikket. Jeg har veldig lite kunnskap om andre vekster eller jordbruk generelt. Jeg hadde som mål å gjøre minst mulig og å tjene mest mulig samtidig:fnise:.

Det jeg driver med er vel mest skogbruk, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

hold deg til tråder på ditt eget nivå

og ligg unna denne🖕🖕🖕

Takk. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbe, jobbe, jobbe, jobbe, jobbe til du nesten kjenner blodsmak i munnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, gladjenta96 skrev:

Feil. Jada, det å "bli rik" innebærer en hel del jobbing og som regel en del mer en det som er vanlig for 08-16 ansatte, men du kommer ikke langt med å bare slite deg ut til du får blodsmak i munnen. Man må jobbe smart, dvs. så effektivt som mulig per tidsenhet og være "nazi" på hvilke oppgaver som er viktige og mindre viktige. Slitere blir ikke belønnet i dagens arbeidsmarked hverken som ansatt eller som bedriftseier, det er de som jobber smart, og med evne til å hevde seg selv som blir vinnerne.

Anonymkode: 7e8a2...a91

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig fin historie! Du sier du ikke jobber mye. Jeg tror det er mer unntaket enn regelen for de som starter nye ting. 

Uansett har du hatt initiativ og tiltakslyst pluss at du har tatt en annen type risiko enn en trygg jobb med fast lønn. Det kan du ikke nekte for🙃

I tillegg har du hatt litt flaks. De fleste oppstarter ender i konkurs, selv om det sikkert så ut som bombesikre idéer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Isambard skrev:

Veldig fin historie! Du sier du ikke jobber mye. Jeg tror det er mer unntaket enn regelen for de som starter nye ting. 

Uansett har du hatt initiativ og tiltakslyst pluss at du har tatt en annen type risiko enn en trygg jobb med fast lønn. Det kan du ikke nekte for🙃

I tillegg har du hatt litt flaks. De fleste oppstarter ender i konkurs, selv om det sikkert så ut som bombesikre idéer.

det jeg ser på som et stort problem, er at det er mye oppstartskostnader(maskiner mm),

en del lønnskostnader per år. og min 5 år før man tjener noe.

skal noe til å skaffe/låne så pass mye. 

men har lest litt nå, og ser at flere bønder tjener mer på trær enn dyr☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, gladjenta96 said:

Det er bare tull... En kan jobbe så svetten renner og blod og tårer spruter, men som vanlig ansatt blir man aldri rik. Rik blir den som jobber smart, tør å satse, og takler nederlag på nederlag uten å knekkes.

Den eneste måten å bli rik risiko-fritt som jeg kommer på er å sette seg ned og skrive en bestseller. Sjekk Jo Nesbø på skattelisten, han er rik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...