Gå til innhold

Slutte med dagsoving

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har en som blir 2 år i august. Jeg er gravid med Nr 2, og er alene to uker om gangen når mannen er på jobb. Derfor er legging noe jeg ser på som litt slitsomt når det tar 1-1,5 timer. I tillegg til at han våkner kl 22, 00:30 (tar han med inn til oss etter jeg har sovnet) 

Han sover ca en time på dagtid. Han begynner også i ny (vi har flyttet) barnehage 1.aug. 

Noen som har hatt positiv erfaring med å kutte dupp helt for at de skal sovne på kvelden OG sove gjennom? Noen som har noen tips?? Sliten og gravid mamma🤰🏽

Anonymkode: c1929...d4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 21 måneder, og kunne ALDRI tenkt meg å bli gravid når jeg har en «infamt» som det så fint står på flybilletter. 

Dette har du gjort selv, så da får du fortsatt være en sliten og gravid mamma. Stakkars ungen din som har en sliten og gravid mamma, sikker kjempekjedelig.

dessuten hvorfor skal barnet kutte ut dagsoving og tvinges til å være våken en hel dag? Bare for at du skal få det lettere?

hilsen en som ammer en 21 måneder gammel baby fortsatt 3 ganger på natt.

Anonymkode: 94cf3...07c

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet

Min på 3 dupper fra 11-12. Sovner han ikke så får han ikke lov å sove senere da 12 er smertegrensen for grei legging og soving gjennom hele natten. Vi hadde noen dager i ferien der han ikke fikk sove da og da holdt vi han våken til 19.00. Da sovnet han på sekundet og hørte ikke noe før morgenen etter.

Han er ikke helt klar for å kutte dupp enda for han blir et lite mareritt om han ikke får nok søvn. Men vi har kuttet gradvis ned på lengden og nå er makstid 1 time og som sagt aldri etter 12.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en på 21 måneder, og kunne ALDRI tenkt meg å bli gravid når jeg har en «infamt» som det så fint står på flybilletter. 

Dette har du gjort selv, så da får du fortsatt være en sliten og gravid mamma. Stakkars ungen din som har en sliten og gravid mamma, sikker kjempekjedelig.

dessuten hvorfor skal barnet kutte ut dagsoving og tvinges til å være våken en hel dag? Bare for at du skal få det lettere?

Altså, hva faen er dette for et svar?? Har man ikke lov å ha lyst å sove på natten fordi man har en unge på 2 år? 

Jeg ammet til han var 19 mnd jeg, på natt. Jeg synes en unge på 2 år er stor nok til å kunne legge seg fint på kvelden og sove gjennom. Vi har tydeligvis ikke vært like heldig som en del andre da oppvåkningene hans bærer preg av nattaming en godt stund. 

Og «infant» på flybilletten er ferdig om 24 dager, hva har det med saken å gjøre? Stakkar ungen din som har en så bitter og drittslengende mor. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, BearMama skrev:

Min på 3 dupper fra 11-12. Sovner han ikke så får han ikke lov å sove senere da 12 er smertegrensen for grei legging og soving gjennom hele natten. Vi hadde noen dager i ferien der han ikke fikk sove da og da holdt vi han våken til 19.00. Da sovnet han på sekundet og hørte ikke noe før morgenen etter.

Han er ikke helt klar for å kutte dupp enda for han blir et lite mareritt om han ikke får nok søvn. Men vi har kuttet gradvis ned på lengden og nå er makstid 1 time og som sagt aldri etter 12.

Takk for seriøst svar!

Vetikke om jeg dår han til å sove kl 11, noen dager gjør jeg det, andre ikke. Prøver å ha inne en rutine med fast tid for å stå opp og legging. Men selvfølgelig - ferie gjør jo ting litt annerledes.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at det er slitsomt. Men vi har jevngamle barn, og jeg er knallhard på soverutiner siden min aldri har vært enkel på sovinga. Du kan selvfølgelig kutte dagsoving, men jeg tror barn trenger en lur frem til ca 3 år. Søvn avler søvn. 

Min rutine: opp klokka 7. Lur fra 11.30-13.00. Legger seg klokka 19.45. Bruker litt tid på å sovne for natta, men sover da til 07. Jeg sluttet å nattamme da hun var 7 mnd siden de trenger strengt tatt ikke mat om natta etter 6 mnd. Prøv å sikte inn på 13-14 timer søvn i løpet av døgnet. 

Denne varmen gjør jo ting ikke enklere. Lykke til! 

Anonymkode: f4b22...2aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår at det er slitsomt. Men vi har jevngamle barn, og jeg er knallhard på soverutiner siden min aldri har vært enkel på sovinga. Du kan selvfølgelig kutte dagsoving, men jeg tror barn trenger en lur frem til ca 3 år. Søvn avler søvn. 

Min rutine: opp klokka 7. Lur fra 11.30-13.00. Legger seg klokka 19.45. Bruker litt tid på å sovne for natta, men sover da til 07. Jeg sluttet å nattamme da hun var 7 mnd siden de trenger strengt tatt ikke mat om natta etter 6 mnd. Prøv å sikte inn på 13-14 timer søvn i løpet av døgnet. 

Denne varmen gjør jo ting ikke enklere. Lykke til! 

Anonymkode: f4b22...2aa

Ja, her om dagen så sov han bare 30 min, da var han en drøm å legge, men våknet en gang på natta. Da er jeg så trøtt at jeg ikke orker annet enn å ta han med inn i vår seng. Må vel bare bite tenna sammen og stå i det på natta for å få han til å bli der.. 

AnonymBruker
Skrevet

Får vel prøve at han ikke får sove etter kl 12 eller noe. Har liksom ikke testet hvor mange timer etter dupp han MÅ være våken for å sovne 19/20 heller. Nå begynner snart hverdagen igjen, blir vel enklere da😊 ts

• Liker 1
Skrevet

Mine slutta å sove på dagen da de hadde fylt 2 år, men det var fordi de ble vanskelige å legge til duppen. En hyggelig bonus ble at de ble lettere å legge på kvelden og sov bedre om natta. 

Hvis barnet ditt er trøtt på dagtid ville jeg beholdt duppen, men kanskje kutta den ned littegrann.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Sushi skrev:

Mine slutta å sove på dagen da de hadde fylt 2 år, men det var fordi de ble vanskelige å legge til duppen. En hyggelig bonus ble at de ble lettere å legge på kvelden og sov bedre om natta. 

Hvis barnet ditt er trøtt på dagtid ville jeg beholdt duppen, men kanskje kutta den ned littegrann.

Får prøve med en halvtime. For ja- det kan ta lang tid på dagen også.. og når det tar lang tid på dagen og på kvelden, synes jeg vi bør gjøre noe..

Skrevet

Kutt litt og litt i søvnen. Her kan barnehagen hjelpe deg. Vår sov omtrent ikke på dag fra hen var ca. 2,5, men før det kuttet vi på tiden. Først til 45 min og så en halv time. 

Og så har jeg blitt mer jovial med leggetid. Hos oss fungerer det bedre med senere leggetid. 

Nå i ferien er leggetid felles for meg og datter på 4,5.  Jeg er gravid, så orker ikke to runder med leggetid. Vi legger oss ca. 21. Leser bok/hører lydbok og sover begge til 8-tiden. Om hen skulle lagt seg kl. 19, brukt over 1,5 timer på å sovne - så skulle jeg opp i en time/to før jeg la meg og deretter stå opp 6?!  Hadde daua. 

Vi har dog ikke noe stress med å stå opp tidlig i hverdagen fordi jeg er student og straks hjemme med baby også. 

• Liker 1
Skrevet

Vår kuttet duppen når han var rett over to år. Han ville ikke legges og ba om å få være våken. Både legging på kveld og nattesøvn har blitt bedre

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Mistymya skrev:

Kutt litt og litt i søvnen. Her kan barnehagen hjelpe deg. Vår sov omtrent ikke på dag fra hen var ca. 2,5, men før det kuttet vi på tiden. Først til 45 min og så en halv time. 

Og så har jeg blitt mer jovial med leggetid. Hos oss fungerer det bedre med senere leggetid. 

Nå i ferien er leggetid felles for meg og datter på 4,5.  Jeg er gravid, så orker ikke to runder med leggetid. Vi legger oss ca. 21. Leser bok/hører lydbok og sover begge til 8-tiden. Om hen skulle lagt seg kl. 19, brukt over 1,5 timer på å sovne - så skulle jeg opp i en time/to før jeg la meg og deretter stå opp 6?!  Hadde daua. 

Vi har dog ikke noe stress med å stå opp tidlig i hverdagen fordi jeg er student og straks hjemme med baby også. 

Ja, skjønner. Rett før ferien sov han bare 45 min i barnehagen. Nå i ferien har vi bare latt han sove. Det har vært veldig variert. 10 min, 30 min, 2 timer.. og da blir jo leggingen deretter. Men nå vil jeg prøve å få litt rutine. Vi står opp ca. 7:30. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Vår kuttet duppen når han var rett over to år. Han ville ikke legges og ba om å få være våken. Både legging på kveld og nattesøvn har blitt bedre

Jeg spør han og vi skal finne vogna, da sier han ja. Så kan nesten ikke si nei heller.. da får han heller sove en delt halvtime og så får vi se i kveld. Synes kveld kl 21 er for sent for en på 2 år. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et barn på 21 måneder er ikke en baby... Og ikke har de behov for pupp på natten i den alderen heller, det bør kun for kosens skyld.

Og det å være gravid med nr. 2 når eldste er i den alderen er da vanlig. 

Anonymkode: 9a35c...d8f

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ett barn på nesten 2 år er tektnisk sett ett barn, ikke en baby. Da min var 2 sov han i juniorseng, hdde gått i over ett år, snakket endel osv. At du ønsker å amme er fint det, men forstå at andre ønsker å sove om natten. Ble selv gravid med nummer to når eldste var 2. Ikke noe problem å gå gravid med en toåring så lenge man tilrettelegger rutiner. Ett barn som sover hele natten vil også være mer opplagt om dagen, av egen erfaring

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør han og vi skal finne vogna, da sier han ja. Så kan nesten ikke si nei heller.. da får han heller sove en delt halvtime og så får vi se i kveld. Synes kveld kl 21 er for sent for en på 2 år. 

Ts

Da ville jeg kuttet gradvis. Storebror her kan finne på å sovne i bilen hvis han er ekstra sliten. Det merkes på leggingen

Gjest BearMama
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, skjønner. Rett før ferien sov han bare 45 min i barnehagen. Nå i ferien har vi bare latt han sove. Det har vært veldig variert. 10 min, 30 min, 2 timer.. og da blir jo leggingen deretter. Men nå vil jeg prøve å få litt rutine. Vi står opp ca. 7:30. 

Ts

Ah, det svarte du nok på problemet.

Vi har ikke endret rutiner i ferien i det hele tatt fordi jeg vet at han er avhengig av det for å fungere godt, spesielt mht til legging.

Nå står dere opp litt senere enn oss så ser at 11 kan være litt tidlig å bli trøtt. Vi starter en time eller mer før dere og da blir det ca.  4 timer med våkentid og lek før lunsj og dupp. Vi har vær ganske nazi på det og han er også klar til å sove klokka 11. 

Sover han senere enn 12 på dagen så merker vi at han sliter mer med å bli trøtt til 19.00.

Nå er det ikke noe fasit da hver unge er forskjellig, men ville testet med å ha mer strukturert duppeplan og hvor sent den bør være for at han fortest mulig skal gå i koma på kvelden 😜

Endret av BearMama
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, BearMama skrev:

Ah, det svarte du nok på problemet.

Vi har ikke endret rutiner i ferien i det hele tatt fordi jeg vet at han er avhengig av det for å fungere godt, spesielt mht til legging.

Nå står dere opp litt senere enn oss så ser at 11 kan være litt tidlig å bli trøtt. Vi starter en time eller mer før dere og da blir det ca.  4 timer med våkentid og lek før lunsj og dupp. Vi har vær ganske nazi på det og han er også klar til å sove klokka 11. 

Sover han senere enn 12 på dagen så merker vi at han sliter mer med å bli trøtt til 19.00.

Nå er det ikke noe fasit da hver unge er forskjellig, men ville testet med å ha mer strukturert duppeplan og hvor sent den bør være for at han fortest mulig skal gå i koma på kvelden 😜

Hehe ja, jeg har rutinene på plass i teorien, men praksis- nei. For her har alle en mening «det er jo ferie» «la han sove, det er så varmt» «sov litt lite han nå» når jeg har lyst å vekke etter en time.. 

hele «problemet» startet med syden ferie med fly klokka 18, Hvor han IKKE sovnet på flyet🤪 

ts

Gjest BearMama
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ja, jeg har rutinene på plass i teorien, men praksis- nei. For her har alle en mening «det er jo ferie» «la han sove, det er så varmt» «sov litt lite han nå» når jeg har lyst å vekke etter en time.. 

hele «problemet» startet med syden ferie med fly klokka 18, Hvor han IKKE sovnet på flyet🤪 

ts

😂

Det går seg nok kjapt til nå som hverdagen starter igjen 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...