Gå til innhold

Min sønn er besatt av sjakk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette normalt?  Jeg er litt bekymret. Min sønn på ti vil bare spille sjakk og se på komplekse stillinger. Får han se et diagram, er det som om han går inn i en transe og "ser" ting "vanlige" folk ikke ser. Han kan sjakknotasjon og alskens "åpninger." Han er ikke opptatt av noe annet. Han kan se for seg brikkene fra start til slutt og hvordan de flytter på seg uten å flytte på dem. Han kan diskutere sjakk med voksne personer fordi han har lært seg så mye teori. Han er veldig innesluttet og kan mumle, og når jeg spør han hva han funderer på er det sjakkstillinger og trekk! Det kan ikke være sunt å gå og tenke d4 - Sf6 - c4 - e6 - Sc3 Lb4 osv. (fritt fra noe han har notert ned) :(

Gjør jeg noe dumt hvis jeg tar fra han brettet og nekter ham å se og gå og tenke på dette? Ingen av oss skjønner hvor dette kommer fra. Det er ikke noe psykisk tvangslidelse i familien som vi vet om. Han er ikke spesielt sosial med andre barn, normale barn er opptatt av lek og fotball, ikke med dette matematiske tullet. :( er redd for at dette er en diagnose. :( 

Anonymkode: 8caed...073

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La barn drive på med det de gjør. Har en liten FPS-er her selv. Søvn, mat og bhg går først :) Resten venter, for de kan fort skifte retning.

Anonymkode: 4345d...04c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Han må da ha vært sånn lenge, hvorfor ble du plutselig så bekymret nå i natt?

Anonymkode: 05d58...fb0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du ikke burde sitte oppe til kl 1 på natten. Gå og legg deg, du trenger å sove !

Anonymkode: f53e7...975

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette normalt?  Jeg er litt bekymret. Min sønn på ti vil bare spille sjakk og se på komplekse stillinger. Får han se et diagram, er det som om han går inn i en transe og "ser" ting "vanlige" folk ikke ser. Han kan sjakknotasjon og alskens "åpninger." Han er ikke opptatt av noe annet. Han kan se for seg brikkene fra start til slutt og hvordan de flytter på seg uten å flytte på dem. Han kan diskutere sjakk med voksne personer fordi han har lært seg så mye teori. Han er veldig innesluttet og kan mumle, og når jeg spør han hva han funderer på er det sjakkstillinger og trekk! Det kan ikke være sunt å gå og tenke d4 - Sf6 - c4 - e6 - Sc3 Lb4 osv. (fritt fra noe han har notert ned) :(

Gjør jeg noe dumt hvis jeg tar fra han brettet og nekter ham å se og gå og tenke på dette? Ingen av oss skjønner hvor dette kommer fra. Det er ikke noe psykisk tvangslidelse i familien som vi vet om. Han er ikke spesielt sosial med andre barn, normale barn er opptatt av lek og fotball, ikke med dette matematiske tullet. :( er redd for at dette er en diagnose. :( 

Har du ikke diskutert dette med at han er lite sosial med andre barn, med barnehage + skole opp gjennom årene og fått tilbakemeldinger fra de?

Anonymkode: 2f937...b04

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor være redd? Om han har en diagnose, er det viktig at  han blir utredet slik at  han kan få hjelp til å få det så bra som mulig og annen hjelp (med det sosiale  m.m.)

Anonymkode: 2f937...b04

• Liker 5
Skrevet

Ikke tving han. Det finnes mange talenter, og dere ødelegger med bekreftelsesbehov :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Send han til Magnus Carlsen ❤️ Ikke undertrykk evnene hans ? 

Han Har jo tydeligvis en interesse han elsker å drive med ? Bedre enn mye annet rart ! :) 

Anonymkode: 03501...47b

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Heller sjakk enn PlayStation og dere som roper om diagnoser nå - de barna som hektes på å problematisere logikk, og å matematisere sine omgivelser har bare en diagnose: Litt høyere IQ enn gjennomsnittet. La han få holde på og oppmuntre han gjerne. Det er Sundt og utviklende og meld han inn i nærmeste sjakklubb så han får med seg det sosiale! 

Anonymkode: a0726...910

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Asperger?

Anonymkode: 26740...29d

Skrevet

Hvis du er bekymret, kan du jo gjøre noen enkle regler.
Før han spiller sjakk, så må han gjøre lekser og vært ute en liten stund. :) 
Er ikke dramatisk, men da sørger du for at barnet får gjort litt mer en bare sjakk. 

Utenom det, ikke bekymre deg så mye, sjakk er spennende og kanskje barnet blir en verdensmester i sjakk i fremtiden ^_^

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heller sjakk enn PlayStation og dere som roper om diagnoser nå - de barna som hektes på å problematisere logikk, og å matematisere sine omgivelser har bare en diagnose: Litt høyere IQ enn gjennomsnittet. La han få holde på og oppmuntre han gjerne. Det er Sundt og utviklende og meld han inn i nærmeste sjakklubb så han får med seg det sosiale! 

Anonymkode: a0726...910

Du ligger lavt ser jeg....

Anonymkode: 4345d...04c

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du redd for en diagnose? Om han har en diagnose så er det bedre å finne ut av det slikt at han kan få et optimalt liv med riktig veiledning.

Jeg ville vært mer bekymret om han var lei seg, følte seg alene, ble mobbet etc. Du må da ha fått noe tilbakemeldinger fra skole etc? Hvordan gjør han det på skolen? Er han glad, blid og fornøyd? Og om han er så ineteressert i sjakk og er flink på det så burde du oppsøke sjakkmiljøet og lan han få trene. Kanskje han kan gjøre en karriere ut av det?

Gjest pokijh
Skrevet

Hvorfor skal du ta fra han sjakkbrettet? Nå skal ikke jeg leke lege her, men det høres ut som han er høyst intelligent. At han er lite sosial kan gjerne være et tegn på at han kan ha asbergers. Oppmuntre sjakkspilingen, det vil gi han en fordel ute i det virkelige liv. 

Skrevet

Støtter den med å oppsøke nærmeste sjakklubb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Særinteresse er typisk for Asperger. Tror du det kan være det? Hvis du er bekymret, få han utredet. Men ikke ta fra han interessen. Ta han heller med til en sjakklubb. 

Anonymkode: 41626...443

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Asperger?

Anonymkode: 26740...29d

Typisk Kvinneguiden. 

Hysteriske folk som skriker om psykiske lidelser, for den minste lille ting... 

Anonymkode: 4faa9...a3a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han har funnet sin hobby, noe han virkelig elsker, så vil du ta det ifra han?

Er han svært intelligent, så kan det og hende at vennene hans kjeder han litt. Men du burde vel ha kommunikasjon om dette med skolen. Det sosiale er jo noe vi prater om på hver eneste, utviklingssamtale. 

Få han inn i en sjakk klubb, da får han den sosiale biten, og han møter likesinnede. 

Anonymkode: 01419...986

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

La han nå få holde på med sin interesse!! Hvorfor skal alle barn måtte være supersosiale fotballspillende playstationavhengige individer??? Dette er da mye bedre!! 

Anonymkode: 7bbc0...0dc

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde vært kjenpe glad om barnet mitt interesserte seg for sjakk. Det er jo veldig utviklende for hjernen og betyr at du høyst sannsynlig har et begavet barn :)

Men jeg ville dog stilt krav om daglig fysisk aktivitet. Hadde ikke fått lov til å sitte inne hele dagen. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...