Supernelle Skrevet 27. juli 2018 #1 Skrevet 27. juli 2018 Hjemstedskommunen min skal gi navn til en vei. Per dags dato er det ene forslaget som er gitt ikke så spennende, og jeg trenger litt hjelp til å finne på noe bedre. Jeg kjenner ikke til detaljer fra lokalhistorien (noe jeg såklart vil lete etter i tillegg til å se på evt. tips her), men her er litt nøkkelfakta om stedet: Ligger rett ved kysten i nord Grend hvor det tidligere var en del aktivitet, både gårdsdrift og fiske. Kan sies å være et gammelt fiskevær Er idag for det meste et kompakt, lite hytteområde. Spesielt vakkert og idyllisk på sommeren! Det drives enda med en del garnfiske i området, men dette er mest for hobbyvirksomhet Én gård er fortsatt i drift, her har de villsauer Som nevnt, nåværende forslag er ikke mye å skryte av. Fordi stedet er sterkt assosiert med fiske, har man rett og slett bare kalt veien opp etter en fisk i det første forslaget. Det gjør det kanskje lett for folk å komme med et bedre forslag, så ikke nøl med å skrive noe!😄 1
Morganaut Skrevet 27. juli 2018 #2 Skrevet 27. juli 2018 Håkjerringveien. (En hai som ikke får nok oppmerksomhet.) 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #3 Skrevet 27. juli 2018 Primærnæringsveien Anonymkode: 39646...669 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #4 Skrevet 28. juli 2018 -Supernærveien -St.Norasvei -Norasvei -Isveien -Møljeveien -Hemseveien -Råveien -Robotveien -Rømmerud -Ollerud -Jildeveien -Myrbærlyngveien -Gråkasseveien -Blåkasseveien -Dagrys plass Anonymkode: 0ac32...06d
Dodge Skrevet 29. juli 2018 #5 Skrevet 29. juli 2018 (endret) (Sett inn stedsnavn)vegen. (Sett inn navn på kjent, viktig, populær person)s veg. (Sett inn navn / betegnelse på kva gjenstand, redskap det er. Navn på type/art dyr...) veg/vegen. Endret 29. juli 2018 av Dodge 1
T-Rex Skrevet 29. juli 2018 #6 Skrevet 29. juli 2018 (endret) Fiskekroken (Passer dårlig om veien er helt rett.) Tillegg: jeg ser at navnet er i bruk flere steder i landet. Så det er altså veldig lite originalt. Endret 29. juli 2018 av T-Rex 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #7 Skrevet 29. juli 2018 På 28.7.2018 den 0.54, Supernelle skrev: Hjemstedskommunen min skal gi navn til en vei. Per dags dato er det ene forslaget som er gitt ikke så spennende, og jeg trenger litt hjelp til å finne på noe bedre. Jeg kjenner ikke til detaljer fra lokalhistorien (noe jeg såklart vil lete etter i tillegg til å se på evt. tips her), men her er litt nøkkelfakta om stedet: Ligger rett ved kysten i nord Grend hvor det tidligere var en del aktivitet, både gårdsdrift og fiske. Kan sies å være et gammelt fiskevær Er idag for det meste et kompakt, lite hytteområde. Spesielt vakkert og idyllisk på sommeren! Det drives enda med en del garnfiske i området, men dette er mest for hobbyvirksomhet Én gård er fortsatt i drift, her har de villsauer Som nevnt, nåværende forslag er ikke mye å skryte av. Fordi stedet er sterkt assosiert med fiske, har man rett og slett bare kalt veien opp etter en fisk i det første forslaget. Det gjør det kanskje lett for folk å komme med et bedre forslag, så ikke nøl med å skrive noe!😄 Hvilken type navn er det på andre veier i området? Ofte gis det veinavn som matcher med eksisterende veinavn i samme område. Anonymkode: 74bb0...a54 1
Million Skrevet 29. juli 2018 #10 Skrevet 29. juli 2018 Kanskje det vokser ekstra mye av en viss plante eller blomst deromkring, og veinavnet kan oppkalles etter den planten? Geiteramsveien, Snøstjernekroken, Løvetannveien, etc 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #11 Skrevet 29. juli 2018 Vikingsauvegen? https://nn.wikipedia.org/wiki/Villsau Anonymkode: 74bb0...a54 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #12 Skrevet 29. juli 2018 Fiskeværveien? (Da får du med både fisk + hannsau) Anonymkode: 74bb0...a54 1
Supernelle Skrevet 29. juli 2018 Forfatter #13 Skrevet 29. juli 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken type navn er det på andre veier i området? Ofte gis det veinavn som matcher med eksisterende veinavn i samme område. Anonymkode: 74bb0...a54 Veldig godt tips å sjekke dette nærmere! De andre veiene i området har ikke navn, de skal også få navn i samme prosess - men nærmeste tettsted går det an å få litt inspirasjon fra. Ser at det er typisk at de bruker veinavn som beskriver hva slags bygning eller konstruksjon man har i nærheten (skoler, kirker, broer), kjennetegn i naturen (berg, elv), og beskrivelser av hvor veien ligger i landskapet (strand, ås, sjø).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå