Gå til innhold

Kan han adoptere mitt barn?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg har ei datter med en mann som døde da hun var svært lita. Nå skal jeg gifte meg igjen om et år, og vi har snakket litt om hvordan hans rolle blir i forhold til barnet når vi er gift. Han blir jo automatisk stefar, men får vel i realiteten ingen rettigheter i forhold til det?

Jeg mener retten til å være hjemme fra jobb om hun skulle bli syk, eller omsorgsrett om noe skulle hende med meg?

Han har fungert som en far for henne i flere år allerede, og vi har vurdert adopsjon. Er det noen som vet noe om gangen i dette?

Jeg blir kjempetakknemlig om noen kan opplyse meg litt her om hvordan vi kan gå videre med dette, hvor man kan finne informasjon hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt fint ! Er i akkurat samme situasjon, og jeg er adoptert :-) Bare at her er det jeg som er barnet da, og dette er noen år siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har ei datter med en mann som døde da hun var svært lita. Nå skal jeg gifte meg igjen om et år, og vi har snakket litt om hvordan hans rolle blir i forhold til barnet når vi er gift. Han blir jo automatisk stefar, men får vel i realiteten ingen rettigheter i forhold til det?

Jeg mener retten til å være hjemme fra jobb om hun skulle bli syk, eller omsorgsrett om noe skulle hende med meg?

Han har fungert som en far for henne i flere år allerede, og vi har vurdert adopsjon. Er det noen som vet noe om gangen i dette?

Jeg blir kjempetakknemlig om noen kan opplyse meg litt her om hvordan vi kan gå videre med dette, hvor man kan finne informasjon hen?

hvordan stiller det seg med fam til far hennes+ Vil det bli opprettholdt kontakt? besteforeldre eks? hun får jo nye ordentlige besteforeldre,tanter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hvordan stiller det seg med fam til far hennes+ Vil det bli opprettholdt kontakt? besteforeldre eks? hun får jo nye ordentlige besteforeldre,tanter osv.

Det er ikke relevant for adopsjonssøknaden, om det er det du insinuerer.

(selv om spørsmålene sikkert er relevant for barnets situasjon forøvrig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for svar.

Besteforeldre har hun god kontakt med, alle 3 parene :o

Ikke noe problem der, vil jeg tro. En litt spesiell situasjon, men jeg kan ikke tro at de vil si så mye til det. Det er jo for barnes beste, og for å gjøre vår hverdag litt enklere. Og vi føler oss som en "skikkelig" familie, så hvorfor skulle vi ikke være det på papiret også? En annen ting som vil bli enklere om hun blir adoptert, er hennes rettigheter i forhold til fremtidige søsken.

Så det virker som om dette absolutt er verdt å gå videre med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Tusen takk for svar.

Ikke noe problem der, vil jeg tro. En litt spesiell situasjon, men jeg kan ikke tro at de vil si så mye til det. Det er jo for barnes beste, og for å gjøre vår hverdag litt enklere. Og vi føler oss som en "skikkelig" familie, så hvorfor skulle vi ikke være det på papiret også? En annen ting som vil bli enklere om hun blir adoptert, er hennes rettigheter i forhold til fremtidige søsken.

Ville bare råde deg til å involvere de biologiske besteforeldrene i prosessen. Det føles kanskje litt sårt for dem? Tenk også på at du fratar barnet evt. arv etter dem.

Ønsker dere ellers lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke relevant for adopsjonssøknaden, om det er det du insinuerer.

(selv om spørsmålene sikkert er relevant for barnets situasjon forøvrig)

det var for barnets situasjon jeg mente. tar den nye fam(hele) barnet til seg som sitt egt?

Hva med arv eks. tenker da på foreldre til barnets far. Mye du må tenke på.

ska også tenke på hva som vil skje med barnet ved en evt. skillsmisse. Hvordan vil den nye fam stille opp for barnet da? Har fam erfaringer fra slike forhold tiligere som du har sett?

eks hva med konfirmasjon, hva gjør dere da? blir forige fam utelukket eller +

du skal her kun ta barnets hensyn i alle ting og ikke bare at du vil ha en far som er i live for datteren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Lotte Krøllalfa
Tusen takk for svar.

Hva med rettigheter fra den andre fam? fars fam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med rettigheter fra den andre fam? fars fam?

Mener du her familien til den "fremtidige pappa"?

Om denne mannen adopterer barnet så blir dette barnet stilt på lik linje med andre evt søsken når det gjelder arv. Spiller ingen rolle hva evt resterende familie mener om det når den tid kommer. Hans barn er hans barn!

Til hovedinnlegger: jeg sier go for it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du her familien til den "fremtidige pappa"?

Om denne mannen adopterer barnet så blir dette barnet stilt på lik linje med andre evt søsken når det gjelder arv. Spiller ingen rolle hva evt resterende familie mener om det når den tid kommer. Hans barn er hans barn!

Til hovedinnlegger: jeg sier go for it!

Jeg regner med at Lise Lotte Krøllalfa viser til at barnet gjennom adopsjon mister rettet til arv etter biologiske besteforeldre. Det er faktisk noe å ha med i tankene når man tar et såpass drastisk valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uff, ja mye å tenke på! Men når det gjelder arverettighetigheter så må jeg sjekke litt. Hun har allerede blitt tilskrevet noe av arven sin. Som "gave" for å slippe noen avgifter ved et arveoppgjør. Vet ikke helt hvordan de har gjort det, er egentlig ikke min buisness heller, formynderskapet har jo ansvar for store verdier som eies av barn.

Lang vei å gå, og mye å tenke på. Men det blir uansett ikke før bryllupet, som et om litt over et år.

Og når det gjelder familieforholdene så er det som nevnt helt fint. Og hva foreldrene til faren måtte men om eventuell adopsjon, så vil jeg selvsagt høre på dem, men til syvende og sist er valget mitt. Jeg ønsker å sikre henne for enhver utenkelig situasjon som kanskje kan oppstå. Det har allerede skjedd en tragedie for oss en gang, hvem vet hva som kan skje en annen gang..

Om hun blir adoptert så har hun ihvertfall to foreldre som kan ta vare på henne, og som har rettigheter også på papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Callie

Vedr. arv så skal vel datteren din ha arvet alt som var etter sin far? Livsarvinger går vel foran foreldre? Høres merkelig ut at hun skal ha fått noe på forskudd, når hun i prinsippet skal ha alt. Arveavgift eller ikke, hvem forvalter nå resten av arven hennes? Det er en grunn til at overformynderiet finnes!

Dette bør du få avklart før du begir deg inn i adopsjonsprosessen.

Ellers synes jeg du skal gå for adopsjon. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du kan vel se allerede i dag om hva slags forhold resten av den nye fam blir. Tar de nye besteforeldrene like mye av henne som andre bb?

Hun blir arveberettiget til de nye besteforeldre også. Hvordan stiller din nye manns søsken til dette?

Det kan være mye skjær i sjøen her for henne. Noe som svarene du har fått fir inntrykk av

selvsagt kan han adoptere,men det er mye dere bør ta hensyn til her.

hun har da like rettigheter selv om hun får halvsøsken.

Som mor selv så har jeg tenkt litt på dette.

Har også barnebarn.

Din datter arver allerede sin døde far. Hun har fått forskudd osv. Er det helt rett at hun skal arve en gang til en far?

Hadde dette gjaldt min sønn med kone, så hadde jeg tenkt litt på dette.

Skulle mine bb. ha mindre enn henne. Jeg har villet sikre de litt mere på tanken at hun allerede har arvet en far allerede.

Saken har stilt seg annerledes om det var en adopsjon de gjorde hvor ingen av de var de biologiske foreldre.

Samtidig bør du tenke på at du tar fra henne rettigheter fra biol. fam. Noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det var godt denne regelen kom. tenker på hvor mange som gir opp i ekteskapet eter å ha vert gift i kort tid.

da har toget gåt for ungene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Oki, da tenker vi i 3 år da! Tusen takk alle sammen for innspill!

Og det er nok en fornuftig regel.. Mange skiller seg, og mange gifter seg svært kort tid etter at de møtes. Nå har jo vi to vært sammen godt over 3 år da, men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hva med de signalene dette gir barnet? Det at den nye faren vil adoptere henne (?) gir et sterkt signal om at hun (?) er ønsket og elsket. Vel så viktig som det materielle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...