AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #1 Skrevet 27. juli 2018 Har en 5mnd gammel engelsk setter som har begynt å bjeffe mye. Han kan bjeffe for å si ifra om ting ( feks at han er redd for noe, tomt for vann, at han må ut på do. etc), og noen ganger er det ren oppmerksomhet. Og det er da jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Han kan fint være alene hjemme i 4-5timer uten en lyd (sjekker med kamera), men så fort vi er hjemme, men ikke har "tid" til han, så bjeffer han! Feks så kan vi ha ha vært ute på tur, trent og lekt litt ( ikke overstimulert) så kommer vi inn, jeg går på do, mens samboer snur seg vekk for å lage mat, så kan han stå å bjeffe som en gal. Vi prøver å ikke gi oppmerksomhet på bjeffingen, men den gir seg jo aldri.. ikke før vi leker med han, og da har man det jo gående. Han kan bjeffe høyt og lenge. Har prøvd å bare ignorere det, men har fått tilbakemeldinger fra naboer at de er lei av bjeffingen.. (bor i enebolig.) Vi prøver å trene på ro i hagen og andre steder med at vi sitter å leser eller prater og han svinser rundt oss, men det går ikke for han bare bjeffer.. Han vil leke.. Han får leker, gnagebein og div, men det er moro i 3sek.. Har jeg lyst å se TV og sitte ned litt, så bare bjeffer han.. leker og koser jeg med han så er han stille. Han får godbitsøk, vi trener på sitt, innkalling og div, vi går turer og han sover mye. Så vet ikke hva mer jeg kan gjøre for å han til å ikke bjeffe.. når han bjeffer så har jeg oversett han, sagt nei, og tatt han på time out, men funker ikke.. Anonymkode: ab106...cf9
Tabris Skrevet 28. juli 2018 #2 Skrevet 28. juli 2018 Ignoreringen du gjør funker ikke, fordi du til slutt gir etter og gir oppmerksomhet. ("Nei" er også oppmerksomhet i en sik setting). Utfra hva du skriver så har han også bjeffet til dere leker med ham. Dvs så har han lært seg å bli veldig utholdende fordi han har erfart at til slutt så gir dere etter og gir ham oppmerksomhet. Ska dere ignorere, så må dere følge det opp. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet når de bjeffer sånn, selv kjeft og time-out. Det som kan få ham til å forstå at bjeffing ikke fungerer er å erfare at bjeffing ikke fungerer, og da må dere ha mer tålmodighet og standhaftighet enn ham. Dere må totalt ignorere, dvs ikke en gang se på hunden, helt til han gir seg og har vært stille en stund. Dere kan gjene informere naboene om dette slik at de er klar over at det blir verre før det blir bedre. Fordi når noe har fungert tidligere så vil hunden høyst sannsynlig forsøke enda hardere en stund før den gir seg. Dvs at den kan bjeffe lenge, den kan hoppe på dere, noen vil til og med begynne å ødelegge ting fordi da MÅ eier steppe inn. (På slike hunder er det best å ta de i bånd før man ignorerer sånn at an kan kontrollere at de ikke får ødelagt noe). Hvis den blir mer intens, så er det bra. Det betyr at det er på vei mot "peak" og vil gå over når hunden gir opp og innser at det ikke fungerer. De gangene du ikke har mulighet til å ignorere (naboer, besøk osv), så gi etter og gi oppmerksomhet på første bjeffet. Med en gang. Hver gang. For da lærer hunden at enten fungerer masing med en gang eller så fungerer det ikke i det hele tatt. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #3 Skrevet 28. juli 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en 5mnd gammel engelsk setter som har begynt å bjeffe mye. Han kan bjeffe for å si ifra om ting ( feks at han er redd for noe, tomt for vann, at han må ut på do. etc), og noen ganger er det ren oppmerksomhet. Og det er da jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Han kan fint være alene hjemme i 4-5timer uten en lyd (sjekker med kamera), men så fort vi er hjemme, men ikke har "tid" til han, så bjeffer han! Feks så kan vi ha ha vært ute på tur, trent og lekt litt ( ikke overstimulert) så kommer vi inn, jeg går på do, mens samboer snur seg vekk for å lage mat, så kan han stå å bjeffe som en gal. Vi prøver å ikke gi oppmerksomhet på bjeffingen, men den gir seg jo aldri.. ikke før vi leker med han, og da har man det jo gående. Han kan bjeffe høyt og lenge. Har prøvd å bare ignorere det, men har fått tilbakemeldinger fra naboer at de er lei av bjeffingen.. (bor i enebolig.) Vi prøver å trene på ro i hagen og andre steder med at vi sitter å leser eller prater og han svinser rundt oss, men det går ikke for han bare bjeffer.. Han vil leke.. Han får leker, gnagebein og div, men det er moro i 3sek.. Har jeg lyst å se TV og sitte ned litt, så bare bjeffer han.. leker og koser jeg med han så er han stille. Han får godbitsøk, vi trener på sitt, innkalling og div, vi går turer og han sover mye. Så vet ikke hva mer jeg kan gjøre for å han til å ikke bjeffe.. når han bjeffer så har jeg oversett han, sagt nei, og tatt han på time out, men funker ikke.. Anonymkode: ab106...cf9 Må da få lov å bjeffe litt😊 Anonymkode: 05197...33f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå