AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #1 Skrevet 27. juli 2018 Hei, trenger virkelig hjelp. Føler det er for sent å innføre noen rutiner nå 😞 vi har per dags dato ingen kveldsrutiner. Vi pusser ikke tenner, for barnet på 20 måneder vil heller leke med tannbørsten. Barnet får både en i hånda til å leke med og en som jeg styrer, men neida han vil ha begge og spiser av tannpastaen og gråter etter mer tannpasta for så å leke med tuben og korken. Så derfor har vi droppet tannpuss. kveldsmat? Han ammes fortsatt og spiser kun 2 faste måltider om dagen. Frokost og middag. Mellom dette får han pupp og smoothies/frukt. vi legger oss 19.00 hver kveld, men jeg ammer han i en time før han sovner. Han er en veldig smart unge, men hater bøker. Han kaster dem og klarer ikke å bla ordentlig. Så her er vår rutine sy vi sier hade og god natt til Barne-TV og slår av og går på mitt rom hvor vi begge ligger i min seng og ammer. Når han sovner bærer jeg han over i sin egen seng. så våkner han etter 3 timer fordi han slår hodet i junior sengen sin. Har sengekant men fortsatt hører jeg dunk dunk du k. Noen ganger kan det komme «auuu» også våkner han og gråter, andre ganger er det kun «auuu» etter ett dunk så sovner han igjen. han har allerede en seng som er en junior seng som sagt, skal jeg kjøpe en dobbelseng slik at han kan bevege seg fritt? Anonymkode: 9eb67...7ef
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #2 Skrevet 27. juli 2018 Tja, uten tannpuss får barnet ditt hull i tennene, så du får begynne med det. Er da ikke barnet som bestemmer om tenner skal pusses, det er du. Klarer du ikke det må du faktisk ha hjelp. Pute der barnet slår seg i sengen. Men helt ærlig, dette må være en trolletråd? Anonymkode: 0f0d6...05f 13
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #3 Skrevet 27. juli 2018 Håper dette er en trolletråd, men dersom det ikke er det: Du må pusse tenna på barnet ditt og kutte ned på ammingen! Når du ammer så mye etter han er lagt så går det utover tenna hans, spesielt så lenge dere ikke pusser tenna. Få i barnet mer fast føde, og legg barnet i egen seng når det er natta. Det er ikke han som bestemmer! Anonymkode: 6a683...7ab
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #4 Skrevet 27. juli 2018 20 måneder og du stappe i han puppen og smoothies? Nå er det DU som er avhengig av å amme- dette er omsorgsvikt synes jeg. Anonymkode: 27bc0...439 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #5 Skrevet 27. juli 2018 Troll tror jeg, men uansett; puss tenna på ungen din! Det er ikke han som bestemmer. Selv har vi ungen på 18 mnd i skrustikke mens vi pusser alle tennene hver kveld. Det er ikke noe man kan velge bort. ikke amme ungen din i søvn. Han er snart to år, og du må finne andre metoder å legge han på. Her i huset er det bok, sang og natta. Hvis ungen din ikke liker bok, så syng en liten tone og gå ut av rommet. Gi vann på flaske istedet for pupp. Og det er vel snart på tide å innføre flere måltider eller?! Pupp eller ikke, men melka di er ikke så næringsrik lenger. Mer som tørsteslukker å regne... Anonymkode: 1db54...858 3
kflu Skrevet 27. juli 2018 #6 Skrevet 27. juli 2018 (endret) PUSS TENNENE FOR GUDS SKYLD! Dette må være trolletråd. Han må også ha mer fast føde, hvis han får mer fast føde vil jo ammingen bli mindre og han gjerne blir lettere å legge (med tiden, hvertfall). Hvis han ikke liker bøker (endo) - kan du fortelle nattahistorie ut ifra hukommelsen, eller synge for han. Være rutiner (baby 8 mnd): Frokost kl 8 (grøt) Innimellom får han litt frukt/grønt kl 12(ish) Middag kl 1500 Kvelds kl 1800 Også ammes han innimellom faste måltidene. Etter kvelds bades han gjerne, og pusser tennene!! Vi begynte allerede før tennene hans kom slik at han lærte tidelig tannpussrutinen - så bruker vi rundt 20-30 min på sang/amming/nattahistorier (alt ettersom hva han ønsker) Han sovner som oftest mellom 19-20! Endret 27. juli 2018 av kflu
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #7 Skrevet 27. juli 2018 Puss tenner!!!!! Dette er ikke noe barnet kan velge. Dette må gjøres og det er greit å holde ungen fast for å få gjort det. Fast føde Frokost, lunch, mellommåltid, middag og kvelds. Vi har sånn ca kl. 7,10,13,16,19. Drikke Kumelk på tutekopp til alle måltid Alltid tilgang på en flaske med vann, av og til saft. Kveldsstell/kveldsrutine Bad, pusse tenner. Hente bamse og synge selvlaget "nå skal Anders legge seg" sang på vei inn til soverommet. Tar med en flaske med vann. Lese liten bok med ungen i armkroken og synge ett par sanger. Nuss i panna også natta. Noen ganger må vi gå inn og ut noen ganger før han roer seg. Men vi bare sier nå er det natta og går. Vår er like gammel som din sånn ca. Husk at rutiner tar tid å få arbeidet inn, men ikke gi deg. Kjør på selv om det virker som det ikke virker. Anonymkode: ae80a...c80 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #8 Skrevet 27. juli 2018 Selvsagt må du pusse tennene til barnet ditt! Det spiller ingen rolle om han ikke liker det, tenner skal pusses. I tillegg syntes jeg du bør gi barnet ditt mer fast føde. Han er 20 måneder og morsmelka di inneholder ikke så mye næring lenger. Kutt puppen på kvelds/nattestid da det er tydelig at han bruker deg som smokk. Er han tørst kan han få vann på flaske. Pappaen kan ta noen netter og legge han, da pleier avvenningen å gå lettere. Anonymkode: 68355...8a9 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #9 Skrevet 27. juli 2018 Frøkna vår hadde også en periode i den alderen, der hun holdt på akkurat likedan. Det var en periode, og så gikk det over. Men jeg ble drittlei, så jeg kuttet ut "egen børste"-opplegget, og holdt henne fast når jeg måtte. Så oppdaget jeg Fantorangens tannpussesang på YouTube, og da satt hun i ro lenge nok til å få pusset litt og litt. En periode så vi også på en godnatthistorie om dyrene i et sirkus på YouTube, som en del av kosen før hun la seg til å sove. (Hun var ikke snill med bøkene på den alderen, hun heller. Så da ble det mobilen.) Nå hører vi på lydbok om "kaninen som så gjerne ville sove". Anonymkode: d434e...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #10 Skrevet 27. juli 2018 Dette er altså ikke trolleybuss, teit at så og si alle tror det 😒 så dere mener jeg skal holde han fast? Han skriker og blir helt stiv i kroppen. kan noen gjerne gi meg en konkret kveldsrutiner? Som sagt har vi ingen så jeg aner virkelig ikke hvor jeg starter. Når burde han bade (dusje da vi ikke har badekar) osv. -TS Anonymkode: 9eb67...7ef
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #11 Skrevet 27. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er altså ikke trolleybuss, teit at så og si alle tror det 😒 så dere mener jeg skal holde han fast? Han skriker og blir helt stiv i kroppen. kan noen gjerne gi meg en konkret kveldsrutiner? Som sagt har vi ingen så jeg aner virkelig ikke hvor jeg starter. Når burde han bade (dusje da vi ikke har badekar) osv. -TS Anonymkode: 9eb67...7ef Du har en gutt på snart 2 år og så har dere ingen faste rutiner? Jeg tror du trenger mer hjelp enn du kan få på KG. Jeg vil råde deg til å snakke med en helsesøster. Eller en som har barn på din alder, noen du kan snakke med fysisk, ikke innlegg her på forum. Anonymkode: a6e62...2b3 8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #12 Skrevet 27. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har en gutt på snart 2 år og så har dere ingen faste rutiner? Jeg tror du trenger mer hjelp enn du kan få på KG. Jeg vil råde deg til å snakke med en helsesøster. Eller en som har barn på din alder, noen du kan snakke med fysisk, ikke innlegg her på forum. Anonymkode: a6e62...2b3 Ikke fast nei... men han legges i hvert fall til samme tid.... Anonymkode: 9eb67...7ef
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #13 Skrevet 27. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke fast nei... men han legges i hvert fall til samme tid.... Anonymkode: 9eb67...7ef Det er jo en begynnelse i hvert fall. Det er jo en rutine, det. Hva gjør dere når han skal legges? Dere rydder sammen leker, kanskje? Og så går på badet for å skifte bleie og pusse tenner (greit at han leker med tannbørsten og så kan du hjelpe til litt med det, men rydd unna tannkremen, for det er ikke sunt å få i seg for mye av det) Og så gå på rommet og inn i senga og så synge noen nattasanger, evt. lese en bok. Og så nattinatt og sov godt, mamma er glad i deg, ses i morgen. Det er litt sånn vi hadde det da minsta her var liten. Men han trenger nok litt mer mat i løpet av dagen. Og mindre pupping. Og pupp bør komme før tannpuss. Anonymkode: a6e62...2b3 1
Gjest BearMama Skrevet 28. juli 2018 #14 Skrevet 28. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er altså ikke trolleybuss, teit at så og si alle tror det 😒 så dere mener jeg skal holde han fast? Han skriker og blir helt stiv i kroppen. kan noen gjerne gi meg en konkret kveldsrutiner? Som sagt har vi ingen så jeg aner virkelig ikke hvor jeg starter. Når burde han bade (dusje da vi ikke har badekar) osv. -TS Anonymkode: 9eb67...7ef Min ble plutselig vrang på å pusse tenner. Jeg fant et godt triks på YouTube. Jeg svøpet han i et teppe, som med en nyfødt, slik at han ikke kunne bevege armer og bein da han var helt umulig å pusse tennene på fordi han ble helt rabiat og kastet seg rundt. Da jeg svøpet han så ble han like rabiat, men han han hadde ikke sjanse til å sprelle og kaste seg rundt og jeg hadde mer kontroll. Jeg satt over han inntil han ga seg og åpnet munnen. Han gråt og hylte de første gangene og fikk masse skryt og ros og ble sluppet med én gang vi var ferdig. Gikk knapt en uke så åpnet han munnen med et smil og har aldri hatt problemer med tannpuss siden. Visse kamper MÅ en bare ta. Leggerutinene er veldig klare. Kvelds klokka 18, lys dempes og gardiner trekkes for og alle stimulerende leker og TV fjernes og slås av. Pusser tenner etter kvelds, på med pysj og fokus på å roe ned og han slapper av og leker rolig. Noen minutter før legging sier jeg at det er natta og at han skal sove. Som oftest går han selv til sengen og får da smokk, kosebamse og så legger han seg. Noen ganger sutrer han, men da jeg har fjernet all morro og ikke leker med han for det er natt så gir han seg kjapt fordi det blir dørgende kjedelig med null lek og oppmerksomhet og legger seg selv. Du må rett og slett bli konsekvent. Slutt med amming. Få inn faste måltider og være flink å oppmuntre og rose NPR han spiser og gjør som du ønsker. Uønsket atferd gir du ikke noe oppmerksomhet for og du viser at barnet ikke kommer noen vei med trass og drama. Vi dusjer hver dag nå på sommeren, men det er pga sand, basseng, sjøbad etc. Men uten såpe, bare skyller bort dritten og vasker med shampoo og kroppssåpe(aderma som er ekstremt mildt og beregnet for ekstremt sensitiv hud). På høst/vinter dusjes han ved behov, men hovedsaklig én gang i uka. Vasker underlivet med vann og olje hver morgen og kveld.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #15 Skrevet 28. juli 2018 47 minutter siden, BearMama skrev: Min ble plutselig vrang på å pusse tenner. Jeg fant et godt triks på YouTube. Jeg svøpet han i et teppe, som med en nyfødt, slik at han ikke kunne bevege armer og bein da han var helt umulig å pusse tennene på fordi han ble helt rabiat og kastet seg rundt. Da jeg svøpet han så ble han like rabiat, men han han hadde ikke sjanse til å sprelle og kaste seg rundt og jeg hadde mer kontroll. Jeg satt over han inntil han ga seg og åpnet munnen. Han gråt og hylte de første gangene og fikk masse skryt og ros og ble sluppet med én gang vi var ferdig. Gikk knapt en uke så åpnet han munnen med et smil og har aldri hatt problemer med tannpuss siden. Visse kamper MÅ en bare ta. Leggerutinene er veldig klare. Kvelds klokka 18, lys dempes og gardiner trekkes for og alle stimulerende leker og TV fjernes og slås av. Pusser tenner etter kvelds, på med pysj og fokus på å roe ned og han slapper av og leker rolig. Noen minutter før legging sier jeg at det er natta og at han skal sove. Som oftest går han selv til sengen og får da smokk, kosebamse og så legger han seg. Noen ganger sutrer han, men da jeg har fjernet all morro og ikke leker med han for det er natt så gir han seg kjapt fordi det blir dørgende kjedelig med null lek og oppmerksomhet og legger seg selv. Du må rett og slett bli konsekvent. Slutt med amming. Få inn faste måltider og være flink å oppmuntre og rose NPR han spiser og gjør som du ønsker. Uønsket atferd gir du ikke noe oppmerksomhet for og du viser at barnet ikke kommer noen vei med trass og drama. Vi dusjer hver dag nå på sommeren, men det er pga sand, basseng, sjøbad etc. Men uten såpe, bare skyller bort dritten og vasker med shampoo og kroppssåpe(aderma som er ekstremt mildt og beregnet for ekstremt sensitiv hud). På høst/vinter dusjes han ved behov, men hovedsaklig én gang i uka. Vasker underlivet med vann og olje hver morgen og kveld. TAKK!! Anonymkode: 9eb67...7ef
Gjest BearMama Skrevet 28. juli 2018 #16 Skrevet 28. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: TAKK!! Anonymkode: 9eb67...7ef Lykke til 😊
atropos Skrevet 28. juli 2018 #17 Skrevet 28. juli 2018 Vi har et barn på snart to år, og her er vår leggerutine. lek frem til 1730, da roer vi ned, rydder leker, hun får se 15 min av fantorangen. 1800 er det kveldsmat 1815(eller etter hun har spist) går vi på badet, dusjer hvis hun trenger det og pusser tenner. Om det er nødvendig blir dette med tvang. Holder henne fast hvis det trengs. Tannpuss må man bare lære seg. 1845 går vi på soverommet, leser en kort bok som f.eks Ludde. Jeg legger henne i senga, gir henne en flaske med vann og kosekaninen, synger en kort sang (bæ bæ lille lam f.eks) og så sier jeg natta og går. Hun sovner selvsagt ikke med en gang, men det er skjelden hun gråter. Ligger å synger og snakker med seg selv i senga en halvtimes tid etter hun har lagt seg før hun sovner.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #18 Skrevet 28. juli 2018 Har to barn og den ene er 13 mnd og andre 7 mnd eldre enn din. Her begynner vi med barne-TV kl. 17.30. Da får også yngste en flaske med kumelk. Klokken 18 er det mat til begge to. Brødskiver eller grøt. Kanskje noe frukt til. Klokken 18.30 er det opp på badet og gjerne dusjing eller bading. Det pusses også tenner. Og dette gjøres fra første tegn til at de fill sin første tann. Yngste hater og pusse tenner og det er stort sett en kamp og mye gråt. Men det skal gjøres. Eldste var likedan men gav seg etter noen måneder. Nå er det ikke noe styr og han vet at det skal skje og sånn er det. De legges i hver sin seng på hvert sitt rom klokken 19. De bruker smokk og får da den. Eldste har også noen bamser. Sier god natt, slukker lysene med ett lite lys som står på inne hos hver av de. Eldste er mørkredd og hadde ikke sovet uten. Går så ut av rommet. Hender yngste knirker litt etter vi har gått ut av rommet. Går da inn og gir smokk igjen. I ditt tilfelle ville jeg snakket med helsesøster. Du må huske at du er den voksne og det betyr også at du må ta noen upopulære valg for ditt barns beste.. Anonymkode: 44421...f31 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #19 Skrevet 28. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har to barn og den ene er 13 mnd og andre 7 mnd eldre enn din. Her begynner vi med barne-TV kl. 17.30. Da får også yngste en flaske med kumelk. Klokken 18 er det mat til begge to. Brødskiver eller grøt. Kanskje noe frukt til. Klokken 18.30 er det opp på badet og gjerne dusjing eller bading. Det pusses også tenner. Og dette gjøres fra første tegn til at de fill sin første tann. Yngste hater og pusse tenner og det er stort sett en kamp og mye gråt. Men det skal gjøres. Eldste var likedan men gav seg etter noen måneder. Nå er det ikke noe styr og han vet at det skal skje og sånn er det. De legges i hver sin seng på hvert sitt rom klokken 19. De bruker smokk og får da den. Eldste har også noen bamser. Sier god natt, slukker lysene med ett lite lys som står på inne hos hver av de. Eldste er mørkredd og hadde ikke sovet uten. Går så ut av rommet. Hender yngste knirker litt etter vi har gått ut av rommet. Går da inn og gir smokk igjen. I ditt tilfelle ville jeg snakket med helsesøster. Du må huske at du er den voksne og det betyr også at du må ta noen upopulære valg for ditt barns beste.. Anonymkode: 44421...f31 Kan også si at for de fleste for man evt. melk etter mat og ikke før som hos oss. For min har det ikke noe å si for appetitten og han spiser heller ikke mindre av å drikke en flaske med melk. Mange har heller ikke behov for flaske med melk i den alderen. Men vi gir til kvelden. Anonymkode: 44421...f31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå