Merenwen Skrevet 27. juli 2018 #1 Skrevet 27. juli 2018 Hei! Noen ammehjelpere eller andre med erfaring som kan hjelpe meg? Fikk en nydelig liten gutt for snart tre uker siden. Han har vært rolig og harmonisk og lagt på seg godt. Glad i pupp, vil ha melk hver andre time på dagen. De siste dagene har han blitt urolig ved amming på kvelden. Merker at han blir stresset fordi melka kommer så fort og kraftig, og spruten står fra brystet i ansiktet hans når han tar pauser. Det er bare på kveldene dette problemet oppstår. Er det noe en kan gjøre for å unngå at utdrivingen blir så kraftig? Har prøvd liggende og tilbakelent amming, men det hjelper ikke. Har også prøvd å trykke på motsatt bryst uten hell. Prøver å amme fra samme bryst minst to ganger(intervaller).
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #2 Skrevet 27. juli 2018 Du kan håndmelke ut det verste før du legger til gutten din 😊 Anonymkode: 644bf...a0a 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #3 Skrevet 27. juli 2018 Jeg hadde det på samme måte i flere uker og måtte alltid pumpe ut 100-200 kl av brystene før jeg la babyen til. Anonymkode: 95cab...e5a 1
Merenwen Skrevet 27. juli 2018 Forfatter #4 Skrevet 27. juli 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan håndmelke ut det verste før du legger til gutten din 😊 Anonymkode: 644bf...a0a Men vil ikke dette stimulere til økt melkeproduksjon? 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #5 Skrevet 27. juli 2018 1 minutt siden, Merenwen skrev: Men vil ikke dette stimulere til økt melkeproduksjon? Jo, det vil det. Samme med pumping,og det høres ut som at du har mer enn nok melk. Jeg hadde samme problem, og jeg pleide rett og slett å legge han til, og koble han av når udrivingen startet, så brukte jeg en gulpeklut til å ta imot spruten, før jeg la til baby igjen. Jeg hadde kraftig overproduksjon i tillegg, så jeg kunne bare amme på et bryst av gangen, i intervaller på fire timer. En gang sprutet jeg en mann i fjeset på toget! 😮 Han bare lo heldigvis.. 😂 Anonymkode: e16f8...cbf 2
Merenwen Skrevet 27. juli 2018 Forfatter #6 Skrevet 27. juli 2018 Prøver å la det renne ut i en klut når det er på sitt verste. I kveld prøvde jeg gående amming og da fant han faktisk roa. Virket som utdrivningen gikk litt saktere også. Fikk satt meg i sofaen etterhvert og han endte opp med å sovne Så nå øyner jeg et lite håp om at det kan være en midlertidig løsning om kveldene. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #7 Skrevet 28. juli 2018 9 timer siden, Merenwen skrev: Men vil ikke dette stimulere til økt melkeproduksjon? På en måte vil det jo det, men tenkte hvis du har prøvd intervall amming så er det litt slik det ble her. Her hadde jeg og veldig kraftig og mye så måtte intervall amme og alllltid ha en god klut når jeg skulle amme slik at jeg kunne få den verste spruten i kluten. Kunne aldri amme uten masse gris og søl 😂 Men det stabiliserte seg etterhvert heldigvis! Plutselig var det ikke så mye og så kraftig lengre Anonymkode: 644bf...a0a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #8 Skrevet 28. juli 2018 Her ble intervallamming redningen! Kraftig utdrivningseffekt og altfor mye melk...babyen "druknet" i melka, gulpa opp forferdelig mye og fikk vondt i magen. Ble heller ikke ordentlig mett ettersom magen hans fyltes opp med den tynne melka. Den tykke og mest næringsrike "H-melka" som kommer mot slutten fikk han aldri i seg. Intervallamming ble altså redningen. En helt ny tilværelse hvor utdrivning og produksjonen roa seg passe ned. Men metoden anbefales bare hvis man har overproduksjon i tillegg. Anonymkode: d7b9b...9e4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #9 Skrevet 28. juli 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her ble intervallamming redningen! Kraftig utdrivningseffekt og altfor mye melk...babyen "druknet" i melka, gulpa opp forferdelig mye og fikk vondt i magen. Ble heller ikke ordentlig mett ettersom magen hans fyltes opp med den tynne melka. Den tykke og mest næringsrike "H-melka" som kommer mot slutten fikk han aldri i seg. Intervallamming ble altså redningen. En helt ny tilværelse hvor utdrivning og produksjonen roa seg passe ned. Men metoden anbefales bare hvis man har overproduksjon i tillegg. Anonymkode: d7b9b...9e4 Men de anbefaler vel ikke det før etter fire uker? Anonymkode: ce95e...abe
Merenwen Skrevet 28. juli 2018 Forfatter #10 Skrevet 28. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: På en måte vil det jo det, men tenkte hvis du har prøvd intervall amming så er det litt slik det ble her. Her hadde jeg og veldig kraftig og mye så måtte intervall amme og alllltid ha en god klut når jeg skulle amme slik at jeg kunne få den verste spruten i kluten. Kunne aldri amme uten masse gris og søl 😂 Men det stabiliserte seg etterhvert heldigvis! Plutselig var det ikke så mye og så kraftig lengre Anonymkode: 644bf...a0a Jeg har gjort intervallmetoden uten å pumpe meg først. Er det veldig feil?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #11 Skrevet 28. juli 2018 Jeg lot spruten stå i en kopp til den avtok. Da gikk det mye bedre. Heldigvis ga det seg etter jeg tok fulltømming og intervallamming i 4 dager da baby var 5 uker. Anonymkode: 1b0a8...1d7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #12 Skrevet 28. juli 2018 35 minutter siden, Merenwen skrev: Jeg har gjort intervallmetoden uten å pumpe meg først. Er det veldig feil? Har du lest på ammehjelpen sin side? Den metoden jeg brukte. Man skal vel pumpe begge brystene helt tomme før man begynner tror jeg. Er over et år siden nå så husker ikke helt 😆 Anonymkode: 644bf...a0a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #13 Skrevet 28. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du lest på ammehjelpen sin side? Den metoden jeg brukte. Man skal vel pumpe begge brystene helt tomme før man begynner tror jeg. Er over et år siden nå så husker ikke helt 😆 Anonymkode: 644bf...a0a Må bare legge til at det ente opp i veldig sprengte pupper en stund og tror jeg gjorde det litt senere en deg. Ammehjelpen er ihvertfall veldig god hjelp både på nettsiden og Facebook! Anonymkode: 644bf...a0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå