AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #1 Skrevet 27. juli 2018 Hei! Lagde lasagne her istad. La restene i aluminiumsformer og ønsker å fryse det ned. Men problemet er at jeg snart må dra ut! De er jo fortsatt glovarme under, og jeg har hørt at det ikke burde stå for lenge på benken heller 😕 Noen tips? Anonymkode: 6abca...1d2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #2 Skrevet 27. juli 2018 Sett det i kaldt vann så lenge du kan. Mat bør kjøles ned så fort som mulig. Anonymkode: bce93...026 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #3 Skrevet 27. juli 2018 Legg det rett i fryser. Ikke heldig for fryseren å bli hurtig oppvarmet ofte, men i ny å ne går helt greit. Anonymkode: 1763a...86a 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #4 Skrevet 28. juli 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Sett det i kaldt vann så lenge du kan. Mat bør kjøles ned så fort som mulig. Anonymkode: bce93...026 Jeg rakk ikke det, det havna rett i fryseren. Håper det går bra 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Legg det rett i fryser. Ikke heldig for fryseren å bli hurtig oppvarmet ofte, men i ny å ne går helt greit. Anonymkode: 1763a...86a Ahaaa! Så der er på grunn av fryseren at man egentlig skal kjøle det ned først? Så det skjer ikke noe farlig med selve maten? Det var godt å lese 😄 TS Anonymkode: 6abca...1d2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #5 Skrevet 28. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg rakk ikke det, det havna rett i fryseren. Håper det går bra Ahaaa! Så der er på grunn av fryseren at man egentlig skal kjøle det ned først? Så det skjer ikke noe farlig med selve maten? Det var godt å lese 😄 TS Anonymkode: 6abca...1d2 Er kun for fryseren sin del, maten bryr seg ikke stort om det😣 Anonymkode: 1763a...86a 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #6 Skrevet 28. juli 2018 Bor du her i Sør-Norge, gjorde du absolutt helt rett. Jeg ville aldri ha latt noe varm-mat bli stående på benken i mer enn veeeeeldig kort tid. Anonymkode: 2357b...c86 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #7 Skrevet 28. juli 2018 På 27.7.2018 den 19.11, AnonymBruker skrev: Hei! Lagde lasagne her istad. La restene i aluminiumsformer og ønsker å fryse det ned. Men problemet er at jeg snart må dra ut! De er jo fortsatt glovarme under, og jeg har hørt at det ikke burde stå for lenge på benken heller 😕 Noen tips? Anonymkode: 6abca...1d2 Putt maten i en kasserolle, sett på tett lokk og fyll vasken med kaldt vann. Sett kjelen med den innpakkede maten ned i det kalde vannet. Da blir maten raskere nedkjølt og kan taes ut av kasserollen og legges i kjøleskapet. Anonymkode: 87799...393
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #8 Skrevet 29. juli 2018 On 7/28/2018 at 3:47 PM, AnonymBruker said: Jeg rakk ikke det, det havna rett i fryseren. Håper det går bra Ahaaa! Så der er på grunn av fryseren at man egentlig skal kjøle det ned først? Så det skjer ikke noe farlig med selve maten? Det var godt å lese 😄 TS Anonymkode: 6abca...1d2 Det er ikke bra for den andre maten, siden temperaturen i skapet vil være en del høyere i en periode. Har sannsynligvis mye mer å si når det gjelder kjøleskap enn fryser. Anonymkode: 9e328...01a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #9 Skrevet 29. juli 2018 All mat som er varm, som skal i kjøleskapet eller fryseren skal være helt KALD før den blir satt inn. Det er verken bra for maten, eller for kjøleskapet/frys å få inn mat som er varm. Det tar flere timer før det blir kaldt, og det påvirker den andre maten + kjøl/frys sitt system. I verstefall kan frys/kjøl bli ødelagt Anonymkode: 465c0...6fb
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #10 Skrevet 29. juli 2018 Greia er at det skal gå kortest mulig tid fra varm til kald. Bruker du for lang tid å kjøle ned maten blir den utrygg å spise. Så få maten kjappest mulig i kjøleskapet 😊 https://www.nrk.no/vestfold/hvor-lenge-lar-du-denne-sta-pa-kjokkenbenken_-1.12027304 Anonymkode: b9738...ab0
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #11 Skrevet 29. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: All mat som er varm, som skal i kjøleskapet eller fryseren skal være helt KALD før den blir satt inn. Det er verken bra for maten, eller for kjøleskapet/frys å få inn mat som er varm. Det tar flere timer før det blir kaldt, og det påvirker den andre maten + kjøl/frys sitt system. I verstefall kan frys/kjøl bli ødelagt Anonymkode: 465c0...6fb Dette er ikke helt sant. Man må sette maten i kjøleskapet lenge før den er helt kald. Anonymkode: b9738...ab0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå