Gå til innhold

Hvor lenge må maten stå på benken før jeg kan sette den i kjøleskapet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Lagde lasagne her istad. La restene i aluminiumsformer og ønsker å fryse det ned. Men problemet er at jeg snart må dra ut! De er jo fortsatt glovarme under, og jeg har hørt at det ikke burde stå for lenge på benken heller 😕 Noen tips? :)

Anonymkode: 6abca...1d2

AnonymBruker
Skrevet

Sett det i kaldt vann så lenge du kan. Mat bør kjøles ned så fort som mulig. 

Anonymkode: bce93...026

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legg det rett i fryser. Ikke heldig for fryseren å bli hurtig oppvarmet ofte, men i ny å ne går helt greit.

Anonymkode: 1763a...86a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sett det i kaldt vann så lenge du kan. Mat bør kjøles ned så fort som mulig. 

Anonymkode: bce93...026

Jeg rakk ikke det, det havna rett i fryseren. Håper det går bra :P

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legg det rett i fryser. Ikke heldig for fryseren å bli hurtig oppvarmet ofte, men i ny å ne går helt greit.

Ahaaa! Så der er på grunn av fryseren at man egentlig skal kjøle det ned først? Så det skjer ikke noe farlig med selve maten? :P Det var godt å lese 😄

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ahaaa! Så der er på grunn av fryseren at man egentlig skal kjøle det ned først? Så det skjer ikke noe farlig med selve maten? :P Det var godt å lese 😄

TS

Er kun for fryseren sin del, maten bryr seg ikke stort om det😣

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bor du her i Sør-Norge, gjorde du absolutt helt rett. Jeg ville aldri ha latt noe varm-mat bli stående på benken i mer enn veeeeeldig kort tid. 

Anonymkode: 2357b...c86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 27.7.2018 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Hei!

Lagde lasagne her istad. La restene i aluminiumsformer og ønsker å fryse det ned. Men problemet er at jeg snart må dra ut! De er jo fortsatt glovarme under, og jeg har hørt at det ikke burde stå for lenge på benken heller 😕 Noen tips? :)

Putt maten i en kasserolle, sett på tett lokk og fyll vasken med kaldt vann. Sett kjelen med den innpakkede maten ned i det kalde vannet. Da blir maten raskere nedkjølt og kan taes ut av kasserollen og legges i kjøleskapet.

Anonymkode: 87799...393

AnonymBruker
Skrevet
On 7/28/2018 at 3:47 PM, AnonymBruker said:

TS

Det er ikke bra for den andre maten, siden temperaturen i skapet vil være en del høyere i en periode. Har sannsynligvis mye mer å si når det gjelder kjøleskap enn fryser.

Anonymkode: 9e328...01a

AnonymBruker
Skrevet

All mat som er varm, som skal i kjøleskapet eller fryseren skal være helt KALD før den blir satt inn. 

Det er verken bra for maten, eller for kjøleskapet/frys å få inn mat som er varm. Det tar flere timer før det blir kaldt, og det påvirker den andre maten + kjøl/frys sitt system. I verstefall kan frys/kjøl bli ødelagt :) 

Anonymkode: 465c0...6fb

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

All mat som er varm, som skal i kjøleskapet eller fryseren skal være helt KALD før den blir satt inn. 

Det er verken bra for maten, eller for kjøleskapet/frys å få inn mat som er varm. Det tar flere timer før det blir kaldt, og det påvirker den andre maten + kjøl/frys sitt system. I verstefall kan frys/kjøl bli ødelagt :) 

Anonymkode: 465c0...6fb

Dette er ikke helt sant. Man må sette maten i kjøleskapet lenge før den er helt kald.

Anonymkode: b9738...ab0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...