Gå til innhold

Vegan - fordeller og ulemper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er fordeler med et vegansk kosthold og hva er ulemper med det?

Er det mulig å leve med et fullverdig vegansk kosthold uten kosttilskudd i ført som tabeletter?

Anonymkode: a1284...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må nok ta B12 vitamin, det må mange som spiser kjøtt også. D-vitamin, men det er jo uavhengig av kostholdet.  Vis man spiser variert trenger man ingen andre kosttilskudd. 

Ulemper: ingen? Kanskje kun litt i starten med å sette seg inn i nye matvarer, produkter og måltider, men er jo spennende også. Masse gode oppskrifter på nett som er enkle å lage, og veldig gode. 

Fordeler: alt 

Anonymkode: fef19...a44

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilke verdier du har. Om du anser dyr som vesener som har følelser og kanskje bevissthet (personlighet) så er jo fordelen at du reduserer lidelse hos dyr. For min del er det aspektet viktigere enn om det er vanskelig å leve på planter, om jeg blir sett litt skeivt på av andre eller om jeg må ta et tilskudd. For min del ser jeg på det som såpass enkelt at så lenge jeg kan leve friskt og sunt på planter så er det et bedre alternativ enn å leve på kjøtt og dyreprodukter der dyrs lidelse er en sentral faktor, og der man dreper friske, unge dyr i hopetall. Siden dyr er bevisste vesener med følelser, så er det irrasjonelt å drepe og spise dem bare fordi det er enkelt for en selv eller fordi man liker smaken. 

Så vil det sannsynligvis bli mer kritisk å spise mer planter mtp miljøet. Jeg er noe spent på hvordan ting vil være om 50 år. Vi kan definitivt ikke fortsette leve i den type luksus vi gjør nå. Om det gjelder jevnlige båtturer på bensinmotorer, høyt inntak av kjøtt, hyppige ferieturer der vi reiser med miljøuheldige fly osv. 

Du må ta b12, men om det får deg til å føle deg bedre gir vi faktisk en del kosttilskudd til husdyrene for at de skal ha høyere verdi av for eks jod som mennesker spiser. Vi spiser også jodtilskudd via salt, men studier viser fortsatt at nordmenn får i seg for lite jod. Nordmenn får også i seg litt for lite D vitamin (D vitamin gjennom solen om sommeren er som regel ikke nok til å vare gjenom vinteren). Skal sies at b12 er et produkt fra bakterier, og det er ikke noe husdyr har i seg selv, de må også få det gjennom kosten. 

Det er en myte at du automatisk får i deg alt du trenger om du bare spiser kjøttprodukter. 

Ulempen kan være at du må bruke en liten del av hjernen til å lære deg hvordan et plantebasert kosthold er bygget opp (er av og til noen feiloppfatninger der). Men om du har tatt høyere utdanning, tatt kurs i noe eller fagbrev så har du sannsynligvis den mentale kapasiteten til å lære hvordan utføre et plantebasert kosthold. Jeg har kun vgs og jeg klarte det. Det er mulig. 

Endret av magikeren
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som spiser vegansk pga helsen. Dyrene og miljøet er selvsagt et stort pluss, men det var når jeg lærte om helsefordelene at jeg skiftet kosten. Skiftet over for halvannen måned siden, på dagen. 

Fordelene er mange, for det først smaker maten bedre (denne hadde jeg ikke trodd selv) og den smaker bare bedre og bedre. Energien er på topp, også når det er lenge siden jeg har spist eller rett etter et stort måltid. Huden er mye bedre. Jeg slipper å tenke over hva jeg spiser i forhold til vekt (har tidligere vært overvektig og har derfor lettere for å legge på meg). Mat har blitt gøy igjen. For min samboer har de psykiske problemene blitt mye bedre. Treningen går fantastisk, aldri hatt bedre resultater. Restitusjonen går fortere. Jeg våkner sjelden med morgenånde (glemte faktisk å pusse tennene en dag pga dette). Osv. Man ser bedre ut og føler seg bedre rett og slett. 

Du må nok ta B12 og kanskje D vitamin, samt kjøpe salt med jod. 

Negativt kan være når du skal ut å reise. Ikke alle flyplasser eller små steder som har et godt vegansk tilbud. Fløy i går og skulle spise frokost på flyplassen (liten flyplass i utlandet) da fikk jeg en ferdig smoothie og en salat bestående av agurk, tomat, salat, to oliven og pasta. Dressingen hadde yoghurt i seg så den ble droppet. Hadde da ikke spist på mange timer. Større flyplasser har bedre alternativer. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Inwe skrev:

Jeg er en av de som spiser vegansk pga helsen. Dyrene og miljøet er selvsagt et stort pluss, men det var når jeg lærte om helsefordelene at jeg skiftet kosten. Skiftet over for halvannen måned siden, på dagen. 

Fordelene er mange, for det først smaker maten bedre (denne hadde jeg ikke trodd selv) og den smaker bare bedre og bedre. Energien er på topp, også når det er lenge siden jeg har spist eller rett etter et stort måltid. Huden er mye bedre. Jeg slipper å tenke over hva jeg spiser i forhold til vekt (har tidligere vært overvektig og har derfor lettere for å legge på meg). Mat har blitt gøy igjen. For min samboer har de psykiske problemene blitt mye bedre. Treningen går fantastisk, aldri hatt bedre resultater. Restitusjonen går fortere. Jeg våkner sjelden med morgenånde (glemte faktisk å pusse tennene en dag pga dette). Osv. Man ser bedre ut og føler seg bedre rett og slett. 

Du må nok ta B12 og kanskje D vitamin, samt kjøpe salt med jod. 

Negativt kan være når du skal ut å reise. Ikke alle flyplasser eller små steder som har et godt vegansk tilbud. Fløy i går og skulle spise frokost på flyplassen (liten flyplass i utlandet) da fikk jeg en ferdig smoothie og en salat bestående av agurk, tomat, salat, to oliven og pasta. Dressingen hadde yoghurt i seg så den ble droppet. Hadde da ikke spist på mange timer. Større flyplasser har bedre alternativer. 

Dette løser jeg med å alltid undersøke å forhånd og alltid ha med meg noe :)

Anonymkode: 54017...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må nok ta B12 vitamin, det må mange som spiser kjøtt også. D-vitamin, men det er jo uavhengig av kostholdet.  Vis man spiser variert trenger man ingen andre kosttilskudd. 

Ulemper: ingen? Kanskje kun litt i starten med å sette seg inn i nye matvarer, produkter og måltider, men er jo spennende også. Masse gode oppskrifter på nett som er enkle å lage, og veldig gode. 

Fordeler: alt 

Man trenger ikke å ta b12-tilskudd dersom man spiser animalsk kost så lenge man har intrinsisk faktor intakt. Eldre og gamle må gjerne få b12 som intramuskulær injeksjon pga manglende eller redusert intrinsisk faktor, eller om man f.eks har nyoppdaget cøliaki siden det tar omlag 2 år før tarmtottene da får reparert seg igjen. 

Det er ikke anbefalt å spise et kosthold der man må ta kosttilskudd uansett om det er vegansk eller hva det nå er man spiser. Et vegeteriansk kosthold kan dog være fullverdig fordi man da kan spise egg og drikke melk. 

Anonymkode: 94815...798

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke å ta b12-tilskudd dersom man spiser animalsk kost så lenge man har intrinsisk faktor intakt. Eldre og gamle må gjerne få b12 som intramuskulær injeksjon pga manglende eller redusert intrinsisk faktor, eller om man f.eks har nyoppdaget cøliaki siden det tar omlag 2 år før tarmtottene da får reparert seg igjen. 

Det er ikke anbefalt å spise et kosthold der man må ta kosttilskudd uansett om det er vegansk eller hva det nå er man spiser. Et vegeteriansk kosthold kan dog være fullverdig fordi man da kan spise egg og drikke melk. 

De fleste i norge bør få tilført D-vitamin om vinteren, mange tar dette via tran som er et kosttilskudd. B12 som man kan få  seg via kjøtt, får man fordi dyrene får B12 tilskudd. Om et dyr tar tilskudd av B12 eller om jeg tar tilskuddet direkte har lite å si for helsen, så lenge man får det i seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tøv! Jeg har har b12 flere ganger som ung på et animalsk kosthold.

og hvem anbefaler ikke det? Du?

Ta deg et titt innom helsenorge sine sider du :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du i det hele tatt hvorfor det ikke er B12 i et vegansk kosthold i dag? Visste du at mennesker som levde på vegansk kosthold før i tiden fikk i seg B12? ikke gjennom dyr så klart. 

Et fullverdig kosthold inneholder ikke dyr og meieriprodukter. Vi er ikke lagd for å spise det, og det er heller ikke anbefalt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du i det hele tatt hvorfor det ikke er B12 i et vegansk kosthold i dag? Visste du at mennesker som levde på vegansk kosthold før i tiden fikk i seg B12? ikke gjennom dyr så klart. 

Et fullverdig kosthold inneholder ikke dyr og meieriprodukter. Vi er ikke lagd for å spise det, og det er heller ikke anbefalt. 

Hvem levde på vegansk kosthold før i tiden? Det heter JEGER- og sankersamfunn, fordi folk også levde på kjøtt. De kunne spise mer kjøtt på en dag en vi gjør - når de først fikk et bytte, måtte det spises raskt, for de kunne ikke oppbevare maten. Rene fråtsinga. Så spiste de nok kjøtt noe sjeldnere, i hvert fall i deler av verden, mens det i andre deler av verden var det matinntaket primært besto av (i arktiske strøk/vinterstrøk, f. eks. Sibir, deler av Finnmark, Grønland, urbefolkninga i nordlige Canada og Alaska osv.)

Det siste du sier, er jo helt feil. Tvert imot tror forskerne at menneskene for alvor utvikla hjernen vi har da vi begynte å spise mer proteiner i form av mer kjøtt. 

Det er greit nok at du har valgt å leve vegansk, jeg respekterer det valget. Men ikke spre feilinformasjon av den grunn...

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, jenny_d_b skrev:

Hvem levde på vegansk kosthold før i tiden? Det heter JEGER- og sankersamfunn, fordi folk også levde på kjøtt. De kunne spise mer kjøtt på en dag en vi gjør - når de først fikk et bytte, måtte det spises raskt, for de kunne ikke oppbevare maten. Rene fråtsinga. Så spiste de nok kjøtt noe sjeldnere, i hvert fall i deler av verden, mens det i andre deler av verden var det matinntaket primært besto av (i arktiske strøk/vinterstrøk, f. eks. Sibir, deler av Finnmark, Grønland, urbefolkninga i nordlige Canada og Alaska osv.)

Det siste du sier, er jo helt feil. Tvert imot tror forskerne at menneskene for alvor utvikla hjernen vi har da vi begynte å spise mer proteiner i form av mer kjøtt. 

Det er greit nok at du har valgt å leve vegansk, jeg respekterer det valget. Men ikke spre feilinformasjon av den grunn...

Troverdig kilde takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svært mange i vesten sliter med inflammasjon i kroppen. Dette utarter seg på en rekke måter, som acne og hudproblemer, dålig mage, allergier, og til og med en rekke typer kreft. 

Dette er fordi et vestlig kosthold inneholder for lite grønnsaker og fiber og for mye kjøtt. 

Helsemyndighetene anbefaler en daglig dose grønnsaker til å være ca 500 gram. 

Norske menn og kvinner klarer skjeldent et inntak på mer enn 300 gram daglig. 

Men veganere klarer ofte dette og mer til, som da vil gjøre at de i lengden får en sunnere tarmflora som bidrar til mindre inflammasjon i kroppen som igjen gir mindre sykdommer! 👍

Anonymkode: b984b...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempe:
Enkelte restauranter har ikke vegetarmat. Eller kun forrettsalat kanskje. Spesielt dårlig utvalg i sør-europa, synes jeg. Måtte droppe flere restauranter fordi søsteren min var vegetarianer. Eller er restauranter bedre på det idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
43 minutter siden, jenny_d_b skrev:

Er ikke veganer! Og sprer heller ikke feilinfo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, matrobot skrev:

Ulempe:
Enkelte restauranter har ikke vegetarmat. Eller kun forrettsalat kanskje. Spesielt dårlig utvalg i sør-europa, synes jeg. Måtte droppe flere restauranter fordi søsteren min var vegetarianer. Eller er restauranter bedre på det idag?

Store endringer har skjedd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette løser jeg med å alltid undersøke å forhånd og alltid ha med meg noe :)

Det var planen, men siden alle tog på veien ble innstilt så vi ikke rakk frem til hotellet ved flyplassen før alle matsteder som kunne servere vegansk var steng ble det spist dagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
9 timer siden, Inwe skrev:

Det var planen, men siden alle tog på veien ble innstilt så vi ikke rakk frem til hotellet ved flyplassen før alle matsteder som kunne servere vegansk var steng ble det spist dagen før.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene ulempen jeg har hørt, er at mange veganere avstår fra å følge vaksineprogrammet. Da er det ille. Annet enn det, finnes det vel mange måter å få i seg vitaminer og mineraler som kroppen trenger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Sillyline skrev:

Den ene ulempen jeg har hørt, er at mange veganere avstår fra å følge vaksineprogrammet. Da er det ille. Annet enn det, finnes det vel mange måter å få i seg vitaminer og mineraler som kroppen trenger :) 

Det har heldigvis ikke npe å gjøre med å være veganer 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Tvist skrev:

Det har heldigvis ikke npe å gjøre med å være veganer 

Jo, på grunn av ting i vaksinene som er fra dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...