Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville dere tatt sjansen på å reise et sted for bare en uke i uke 32? 

Vet at flere flyselskap krever legeattest, og det hadde jeg nok fått da jeg har et fint svangerskaps så langt :) 

spørsmålet er derimot hvor lurt det faktisk er å reise så langt ut i svangerskapet? Hadde virkelig trengt en liten ferie bort fra hverdagen, men samtidig så er jeg så usikker. Italia er liksom ikke langt, men man vet aldri om noe kan dukke opp. Drømmer nok bare! 

Når senest kan man reise? Når er det seneste du har reist i et svangerskap? 

Anonymkode: 7797c...2a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er du på vei nå? Jeg hadde store planer om en ferie rundt denne tiden jeg er i nå (uke 31), men ettersom ukene gikk så fikk jeg et større og større behov for å være nærme hjemme i tilfelle det skulle skje noe som jeg måtte oppsøke fødeavdelingen for. Spesielt etter en ekkel opplevelse hvor jeg syntes det hadde vært lite liv i magen i noen dager og jeg måtte inn på fødeavdelingen for registrering av fosteret. Var veldig glad for at jeg ikke satt i et annet land da det skjedde. Italia kan føles ganske langt unna Norge i en sånn situasjon... Synes etter det at det er betryggende å vite at jeg ikke er så langt unna dersom noe mer skulle skje, så nå har jeg mistet helt lysten til å reise og er glad vi ikke bestilte tur. 

Anonymkode: 69b21...c45

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville dere tatt sjansen på å reise et sted for bare en uke i uke 32? 

Vet at flere flyselskap krever legeattest, og det hadde jeg nok fått da jeg har et fint svangerskaps så langt :) 

spørsmålet er derimot hvor lurt det faktisk er å reise så langt ut i svangerskapet? Hadde virkelig trengt en liten ferie bort fra hverdagen, men samtidig så er jeg så usikker. Italia er liksom ikke langt, men man vet aldri om noe kan dukke opp. Drømmer nok bare! 

Når senest kan man reise? Når er det seneste du har reist i et svangerskap? 

Jeg var i usa i uke 32-34. Hadde med meg legeattest på at jeg var frisk og har hatt ett helt ukomplisert svangerskap. Vi skulle besøke familie og jeg hadde i tillegg, som deg, veldig lyst på en ferie før babyen kommer. Har en god reiseforsikring og selv om man selvfølgelig ikke ønsker at noe skjer tidligere enn planlagt så visste jeg at jeg ble godt ivaretatt om det engang skulle bli sånn. Drakk masse vann og var oppe og gikk hvertfall en gang i timen i løpet av flyturen og brukte støttestrømper. Er veldig glad for at vi dro 😀

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville definitivt ikke tatt sjansen. Om behovet for å reise er stor så reis nå, eller hold deg i Norge. 

En venninne hadde en fin svangerskap og hadde som deg planer om å reise til Italia i uke 30+-

I uke 26 ble det noen komplikasjoner og barnet ble forløst ved keisersnitt. De bodde på sykehuset i 3mnd. Tenk om dette hadde skjedd i utlandet, langt fra familie og venner? 

Anonymkode: 6dd31...a56

Skrevet (endret)

Jeg reiste til Syden i uke 26 og havnet på sykehus med blødninger, lå der i en uke og fikk bare såvidt lov til å fly hjem igjen. Aldri mer utenlands som gravid for meg iallefall.

Endret av Nuith
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i Sør-Europa i uke 26 og 28, i uke 31 nå og er på ferie et annet sted i Norge bare. Men sånn i forhold til formen min hadde det ikke gjort meg noe å være i utlandet. Italia er jo i-land og så lenge du har kontroll på sykehus i nærheten og sjekket hva forsikringen dekker er da ikke helt krise om babyen blir født i Italia og ikke Norge. Men ha avbestillingsbeskyttelse i tilfelle du må avbestille i siste liten. 

Anonymkode: a55ca...2e1

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var i Sør-Europa i uke 26 og 28, i uke 31 nå og er på ferie et annet sted i Norge bare. Men sånn i forhold til formen min hadde det ikke gjort meg noe å være i utlandet. Italia er jo i-land og så lenge du har kontroll på sykehus i nærheten og sjekket hva forsikringen dekker er da ikke helt krise om babyen blir født i Italia og ikke Norge. Men ha avbestillingsbeskyttelse i tilfelle du må avbestille i siste liten. 

Det er litt krise å føde i uke 32 altså. 8 uker prematurt det.. 

Jeg hadde et fantastisk svangerskap sist, fødte helt uventet i uke 34. Var på nyfødtintensiven godt over en uke.

Så hadde ikke gamblet med dette. Ferier i Norge :)

Anonymkode: 07203...888

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Den gode nyheten er at Italia faktisk har - tross mytene - et veldig bra helsesystem. Med det mener jeg at selve behandlingen holder høy kvalitet. Så hvis ulykken er ute et du i gode hender. Den dårlige nyheten er at fornuften tilsier at du bør bli hjemme, eller ta en reise innenlands. Hvorfor gidde å ta sjansen, når man bor i et land andre drømmer om å besøke?

AnonymBruker
Skrevet

Var på ferie i uke 32. Gikk fint når det kom til selve graviditeten, men jeg tenkte da jeg var der at jeg skulle ønske jeg reiste tidligere i svangerskapet. Var tungt med mye gåing og jeg ble veldig sliten. 

Anonymkode: 5ac8d...ac6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Overrasket skrev:

Den gode nyheten er at Italia faktisk har - tross mytene - et veldig bra helsesystem. Med det mener jeg at selve behandlingen holder høy kvalitet. Så hvis ulykken er ute et du i gode hender. Den dårlige nyheten er at fornuften tilsier at du bør bli hjemme, eller ta en reise innenlands. Hvorfor gidde å ta sjansen, når man bor i et land andre drømmer om å besøke?

Generelt sett har du rett. 

På mange områder er faktisk helsevesenet i Italia bedre enn i Norge.

Men det gjelder ikke overalt i Italia. Jeg ville vært ytterst skeptisk i endel distrikter i Sør-Italia. 

Anonymkode: 14fab...f8c

AnonymBruker
Skrevet

Var to uker i Portugal fra uke 30-31. Var helt fantastisk og absolutt verdt det! 

Ang flyselskapene så krever de færreste legeattest før i uke 36. Det kan du skjekke på nett. 

Anonymkode: 9c246...ea2

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er litt krise å føde i uke 32 altså. 8 uker prematurt det.. 

Jeg hadde et fantastisk svangerskap sist, fødte helt uventet i uke 34. Var på nyfødtintensiven godt over en uke.

Så hadde ikke gamblet med dette. Ferier i Norge :)

Anonymkode: 07203...888

Ikke mer krise å føde 8 uker prematurt i Italia enn Norge.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mer krise å føde 8 uker prematurt i Italia enn Norge.

I store deler av Italia; nei, det er ikke krise. I andre deler: Ikke anbefalt. 

Jeg har bodd der i mange år, og kjenner landet og helsevesenet der meget godt. 

Er det Nord-Italia og et godt stykke nedover landet, er det mange steder meget bra. Mange steder faktisk bedre enn i Norge. Men altså: Noen steder i Sør-Italia ville jeg ikke havnet på sykehus for alt i verden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk hva reiseforsikringen din dekker dersom du skulle få tidlige rier eller føde tidlige, eller av en eller annen grunn ikke kan reise tilbake til Norge med det første. En familievenn måtte ut med mye penger fordi forsikringen ikke dekket fødselen hennes som skjedde i uke 29. 

Jeg ville ikke reist, men jeg fikk rier i uke 30 og fødte i uke 35.

Anonymkode: bbed2...3b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var to uker i Portugal fra uke 30-31. Var helt fantastisk og absolutt verdt det! 

Ang flyselskapene så krever de færreste legeattest før i uke 36. Det kan du skjekke på nett. 

Jeg havnet forresten innom legevakta i Lisboa. Ikke for noe alvorlig, men bare fordi jeg var usikker på om baby var for aktiv i magen. Hadde litt mye liv, men det er visst vanlig. På legevakta ble jeg hvert fall sent til spesialist på graviditet og fødsel. Måtte kanskje vente 20 min. Fikk full undersøkelse med ultralyd og alt. Det var mye mer profft enn noe legebesøk jeg har gjort i Norge. 

Ville egentlig bare bli der og føde der, for jeg følte meg virkelig trygg og ivaretatt. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I store deler av Italia; nei, det er ikke krise. I andre deler: Ikke anbefalt. 

Jeg har bodd der i mange år, og kjenner landet og helsevesenet der meget godt. 

Er det Nord-Italia og et godt stykke nedover landet, er det mange steder meget bra. Mange steder faktisk bedre enn i Norge. Men altså: Noen steder i Sør-Italia ville jeg ikke havnet på sykehus for alt i verden. 

Jeg er ganske sikker på at reiseforsikringen vet dette og ikke sender nordmenn til sykehusene i distriktene du tenker på. Norsk reiseforsikring er streng på kvalitet og du kan ikke bare velge sykehus selv om du skader deg i utlandet. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske sikker på at reiseforsikringen vet dette og ikke sender nordmenn til sykehusene i distriktene du tenker på. Norsk reiseforsikring er streng på kvalitet og du kan ikke bare velge sykehus selv om du skader deg i utlandet. 

Greit nok. Men det er langt fra dypt nede i sør til nord hvis det skjer noe akutt. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok. Men det er langt fra dypt nede i sør til nord hvis det skjer noe akutt. 

Italia er ganske pakket med sykehus, så jeg blir litt nysgjerrig på hvilke distrikt du tenker på. Selvom mange sykehus i sør Italia er dålig, så regner jeg med at de har noen bra som er godkjent i Norge av reiseforsikringen? Eller mener du virkelig at alle sykehusene i sør av Italia er for dålige til å kunne bli behandlet der? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiste til Spania i uke 32-35. Det var helt fantastisk! Jeg slet med bekkenløsning, men det ble mye bedre av varme og balansetrening. Jeg hadde blodtrykksfall på flyet begge veier, men fikk drikke med noe søtt (sukkervann med saltløsning, kanskje?) og tok noen ekstra stekk, så det gikk gelt fint.

Anonymkode: 7eb03...c45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode og utfyllende svar! 

Diskuterte litt med mannen og vi fant ut vi dropper ferien nå og heller nyter tiden hjemme. Kom også på at jeg spiser svært lite på ferie, omtrent som et lite barnehagebarn da appetitten min alltid er borte, uansett hvor vi er. Det kan jo ikke være så bra for lille i magen i denne grusomme varmen i Europa nå 🙊

Jeg er i uke 31 på søndag, så vi ville eventuelt ha reist uke 32 da mannen har friuke da. I stedet tar han enda en uke ekstra med fri så vi kan reise litt i Norge første uken og andre uken så fikser vi babyrommet :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...