Gå til innhold

Må man sende meldekort for å motta penger av nav?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får sosial stønad. Jeg skulle fått penger i dag men har ikke fått noe. Så jeg gikk inn på nav sine sider og der står det. Du er registrert som ikke arbeidssøker. Skal det stå dette da ? Så går jeg inn for å send meldekort og da har jeg tydeligvis ingen meldekort P sende heller... Sist jeg sende var 25.6. men jeg har jo ingen mulighet til å sende ?? Jeg har registrert meg som arbeidssøkere, men det ser ikke ut til å fungere . Hva skal jeg gjøre ? Er det fordi jeg er registrert som ×ikke arbeidssøker× siden jeg ikke kan sende meldekort og ikke får penger ? 

Anonymkode: 67021...8e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har kanskje latt være å sende meldekort for mange ganger slik at du har falt ut av systemet.

Det er et krav om å være arbeidssøker for å få penger fra NAV, enten det er AAP, dagpenger eller sosialstønad. Hvis du ikke sender inn meldekort når du skal blir du trukket i pengene.

Du må ta kontakt med NAV og si at du har misforstått og ikke har visst at du skulle sendt meldekort og så få penger manuelt. Og så må du søke på nytt og så må du huske å sende meldekort annenhver lørdag. 

Anonymkode: c4ecc...279

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har kanskje latt være å sende meldekort for mange ganger slik at du har falt ut av systemet.

Det er et krav om å være arbeidssøker for å få penger fra NAV, enten det er AAP, dagpenger eller sosialstønad. Hvis du ikke sender inn meldekort når du skal blir du trukket i pengene.

Du må ta kontakt med NAV og si at du har misforstått og ikke har visst at du skulle sendt meldekort og så få penger manuelt. Og så må du søke på nytt og så må du huske å sende meldekort annenhver lørdag. 

Men jeg har jo ingen mulighet til å gjøre meg til arbeidssøkere. Jeg har registrert cv men det ser ikke ut til å fungere. Jeg har sendt meldekort for sent tidligere og da har jeg likevel hatt mulighet til å sende meldekort. Det er jo helt blokkert her. Er det noen som får fra nav her? Er det vanlig St det står ×du er registrert som ikke arbeidssøker× ?? Jeg husker ikke om det sto det samme tidligere ? Nå er jeg jo nesten tom for penger.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har jo ingen mulighet til å gjøre meg til arbeidssøkere. Jeg har registrert cv men det ser ikke ut til å fungere. Jeg har sendt meldekort for sent tidligere og da har jeg likevel hatt mulighet til å sende meldekort. Det er jo helt blokkert her. Er det noen som får fra nav her? Er det vanlig St det står ×du er registrert som ikke arbeidssøker× ?? Jeg husker ikke om det sto det samme tidligere ? Nå er jeg jo nesten tom for penger.

Jeg har fått dagpenger noen mnd nå og har sendt inn meldekort når jeg skal. 

Hver gang jeg logger inn når det er tid for å sende meldekort står det at meldekort må sendes inn innen den og den datoen for å unngå trekk i dagpenger. Hvis jeg da lar det gå enda lengre enn den datoen så vil jeg få stans i dagpenger og jeg vil ikke få muligheten til å sende flere meldekort.

Det kan også hende at du har fått trykket feil forrige gang du sendte meldekort og trykket nei på siste spørsmål som er om du vil fortsatt stå som arbeidssøker/ledig hos NAV de neste 14 dagene. Og da blir du slettet som arbeidssøker og mottaker av stønad.

Muligens reglene er annerledes når du har mottatt sosialstønad framfor dagpenger, men send en melding fra din side på nav.no så får du svar fra en saksbehandler så fort de er på jobb igjen, så får du det svaret som er mest riktig for deg.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ringe dem. 

Kan godt være at saken din må aktiveres igjen på noe vis - at du ikke kan sette deg selv til "arbeidssøker".

Anonymkode: dba83...a89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, hvis du ikke engang klarer å få sendt unna et elektronisk meldekort i tide, ja da fortjener du at du mister retten til dagpenger. 

Anonymkode: f80bf...7ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, hvis du ikke engang klarer å få sendt unna et elektronisk meldekort i tide, ja da fortjener du at du mister retten til dagpenger. 

Skjerpings. Er så mange grunner til at folk ender på sosialstønad - inkludert div. psykisk sykdom og andre ting som gjør at en ikke fungerer godt. Unødvendig og stygg kommentar, som sier aller mest om deg selv. Skam deg.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man sender ikke meldekort når man mottar sosial stønad, derimot må du sende inn en søknad om dekning av livsopphold ( eget skjema ).

Det beste er nok uansett at du tar en telefon til dem på mandag, eller møter opp på nærmeste NAV kontor.

Anonymkode: d1e45...c6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette stemmer ikke. Man kan være på AAP uten å være arbeidssøker, f.eks når sykepengeperioden har tatt slutt. 

Anonymkode: e294e...500

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts.det er ikke snakk om dagpenger. Min saksbehandler harxsagt St jeg ikke behøver å sende meldekort, tror jeg... Fordi vi snakker ofte med hverandre. Sosial stønad er det vel annerledes med enn andre stønader ? Må man egentlig sende meldekort? Jeg går jo så lite penger av trekker de meg har jeg jo ingen ting _ til forskjell fra andre stønader hvor man har mer penger å gå på.

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man sender ikke meldekort når man mottar sosial stønad, derimot må du sende inn en søknad om dekning av livsopphold ( eget skjema ).

Det beste er nok uansett at du tar en telefon til dem på mandag, eller møter opp på nærmeste NAV kontor.

Ta. Mottar du sosial stønad? Hva står det på din nav ? Står det × du er registrert som arbeidssøker× eller du er × registrert som ikke arbeidsøkter× ? De rare tegna skal være paranteser.er det fordi det står registrert av jeg ikke er arbeidssøer St jeg ikke får penger? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får sosial stønad. Jeg skulle fått penger i dag men har ikke fått noe. Så jeg gikk inn på nav sine sider og der står det. Du er registrert som ikke arbeidssøker. Skal det stå dette da ? Så går jeg inn for å send meldekort og da har jeg tydeligvis ingen meldekort P sende heller... Sist jeg sende var 25.6. men jeg har jo ingen mulighet til å sende ?? Jeg har registrert meg som arbeidssøkere, men det ser ikke ut til å fungere . Hva skal jeg gjøre ? Er det fordi jeg er registrert som ×ikke arbeidssøker× siden jeg ikke kan sende meldekort og ikke får penger ? 

Har du lest i vedtaket ditt hva som står der? All info skal være i skrivet.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts.det er ikke snakk om dagpenger. Min saksbehandler harxsagt St jeg ikke behøver å sende meldekort, tror jeg... Fordi vi snakker ofte med hverandre. Sosial stønad er det vel annerledes med enn andre stønader ? Må man egentlig sende meldekort? Jeg går jo så lite penger av trekker de meg har jeg jo ingen ting _ til forskjell fra andre stønader hvor man har mer penger å gå på.

Neimen så snakk med nav! 

Anonymkode: 3640a...950

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Mokkilokki skrev:

Har du lest i vedtaket ditt hva som står der? All info skal være i skrivet.

Jeg har ingenvedtak. Jeg får sosial stønad.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingenvedtak. Jeg får sosial stønad.

Den enkelte kommune bestemmer utbetalingsdatoer. Se vedtaksbrevet ditt for mer informasjon om utbetaling. Les mer om utbetalingsdatoer, feriepenger og skattetrekk.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Mokkilokki skrev:

Den enkelte kommune bestemmer utbetalingsdatoer. Se vedtaksbrevet ditt for mer informasjon om utbetaling. Les mer om utbetalingsdatoer, feriepenger og skattetrekk.

Ta. Utbetaling datoer er individuelt. Jeg søker stønad hver annen måned og det varierer fra gang til gang. Sist fikk jeg får.eks 5 . Da vet jeg St jeg vil få 5 neste måned igjen. 

Skrevet

Ta, du har vedtak, hvis du har mottatt penger tidligere så har du et vedtak. Mulig du finner det på Nav.no eller Digipost feks, ellers må du ringe dem

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette gjøres ulikt rundt om - en kan få stilt krav til seg om å sende meldekort også på sosialstønad. Men det er ikke automatikk i det, på samme måte som de andre ytelsene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette stemmer ikke. Man kan være på AAP uten å være arbeidssøker, f.eks når sykepengeperioden har tatt slutt. 

Anonymkode: e294e...500

Ja, men en må likevel krysse av for "arbeidssøker" - fordi sånn er systemet lagt opp.

Har gjort det selv, vært fortsatt syk og i behandling i hele min AAP-periode. Ble poengtert sterkt at måtte krysse av som arbeidssøker, selv om det ikke var reelt, for å få utbetaling. Også til tross for at enda hadde egen stilling å gå tilbake til første året.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette gjøres ulikt rundt om - en kan få stilt krav til seg om å sende meldekort også på sosialstønad. Men det er ikke automatikk i det, på samme måte som de andre ytelsene. 

Ts. Står du sosial stønad og sender meldekort? Hva står det på siden din . Registrert som arbeidssøker eller ×ikke arbeidssøker? Har sport mange om dtte, men det er jo ingen som svarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...