Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Nå har det seg sånn at jeg og ei god venninne har lenge drømt om å ta den samme utdanningen. Begge to har søkt på denne tidligere år uten å komme inn.. I vår sendte jeg inn en ny søknad, uten å informere andre enn min mann, foreldre og noen få venner utenom.                                Det jeg opplever at skjer er at hun blir fornærmet og holder nørmest en skjennetale om hvor skuffet hun er over meg, når hun får høre at jeg har kommet inn. Ingen gratulasjoner, ingen glede fra hennes side. Jeg skjønner jo at dette bunner i sjalusi men er reaksjonen hennes overdreven? Burde jeg gjort noe annerledes her? Og what to do for at dette skal bli bra igjen? Dette er fortvilende.

Anonymkode: 8e78c...a4c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det handler om deg, handler sikkert om hennes egen usikkerhet. 

• Liker 2
Skrevet

Hva er grunnen til at du ikke informerte henne om at du hadde søkt en gang til? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Greit nok at hun er skuffa over å selv ikke ha kommet inn, men hun burde likevel kunne klare å bli glad på dine vegne. 

Gratulerer med at du kom inn på drømmestudiet ditt😘

Anonymkode: d9b35...769

• Liker 3
Skrevet

Det er åpent for alle å søke og ingen bør sette utdanning på vent for venners skyld. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere har begge søkt "sammen" tidligere og du nå søkte uten å fortelle henne og kom inn, så syns jeg det ikke er så rart at hun reagerte sånn. Veldig frekt, ja, men hvorfor fortalte du det ikke til henne? Det kan jo være at hun vil at dere skal hoppe i det sammen. Er vel forsåvidt ingenting du kan gjøre noe med. Hvis hun valgte å reagere sånn, så får det bare være hennes problem. Er jo en ganske ussel til å bli uvenner av.

Anonymkode: 3ec5a...8b1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hun er en god venninne sier du, så hvorfor har du skjult det for henne?

Om jeg var venninna di hadde jeg følt det som om du ikke ville gå der med meg, og at vi ikke er så nære som jeg trodde. Forstår henne godt.

Anonymkode: e72f6...c9a

• Liker 6
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har det seg sånn at jeg og ei god venninne har lenge drømt om å ta den samme utdanningen. Begge to har søkt på denne tidligere år uten å komme inn.. I vår sendte jeg inn en ny søknad, uten å informere andre enn min mann, foreldre og noen få venner utenom.                                Det jeg opplever at skjer er at hun blir fornærmet og holder nørmest en skjennetale om hvor skuffet hun er over meg, når hun får høre at jeg har kommet inn. Ingen gratulasjoner, ingen glede fra hennes side. Jeg skjønner jo at dette bunner i sjalusi men er reaksjonen hennes overdreven? Burde jeg gjort noe annerledes her? Og what to do for at dette skal bli bra igjen? Dette er fortvilende.

Jeg føler deg og jeg har ofte problemer med mine også. Det jeg tror er at hun er sikkert glad for det, men kan sikkert ikke vise det helt frem. Kanskje hun har mange problemer i livet sitt som forårsaker dette? Jeg synes du burde snakke med venninnen din om dette.❤️ Når du forteller om hun er virkelig god og snill så er jeg helt sikker på at hun er glad for dine vegne. Dette her vil bli fikset så lenge du er ærlig med dine følelser og hva du kunne ha gjort det bedre. Av og til så er det ikke alltid deg det dreier seg om, men kanskje om andre ting i hennes liv. Vennen din kan føle seg skammet fordi hun ville være sammen med deg i studiet siden hun er veldig glad i deg. Jeg vil virkelig hjelpe deg med dette siden jeg er en person som liker å hjelpe andre.

Endret av Sweetstwater
AnonymBruker
Skrevet

Hadde dere avtalt å søke sammen ved en senere anledning?

Anonymkode: 8cb90...4a1

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dere avtalt å søke sammen ved en senere anledning?

Anonymkode: 8cb90...4a1

Endret av Nesly
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hun sikkert er fortvilet over at hun ikke søkte. Kanskje hun hadde gitt opp, og trodd det ikke var mulig å komme inn. Og når du kommer inn, så virker det kanskje som det er mulig likevel - bare at hun ikke har søkt denne gangen. Og du skal gå der, uten at hun får gå sammen med deg, og kanskje kommer hun ikke inn senere heller. Det er nok bittert for henne. Jeg tror jeg kunne kjent på de samme følelsene som jeg beskriver her. Men jeg ville vært altfor stolt til å vise det til venninnen. Ville nok tatt på meg et tappert smil, og grått inni meg. :)

Anonymkode: c71fa...c7c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du sa det til mannen og foreldrene dine og noen venner, men ikke til henne som det var naturlig å si det til - hun som du har søkt sammen med tidligere, som du vet har samme ønsker som deg.

Hun føler seg utenfor. Og derfor er hun sjalu. Nå har sjansen gått forbi henne, hun får aldri sjansen til å ta den utdanningen sammen med deg og hvis hun søker neste år så er jo du et år foran henne. Og det syns hun er dårlig gjort.

Jeg er enig med henne i at det var dårlig gjort å ikke si det til henne, hun hadde sikkert også søkt når du gjorde det i våres. Hadde du informert henne så hadde sikkert saken vært en helt annen. 

For henne virker det ikke som dere er så gode venninner og hun føler at du gikk bak ryggen hennes.

Hvordan dere skal få tilbake det vennskapet dere hadde før vet jeg ikke, for hun kommer alltid til å bli minnet på at du driver og tar den utdanningen dere sammen har snakket om at dere har lyst til å ta. 

Anonymkode: ace56...93c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er litt rart at du ikke sa til henne at du skulle søke når dere er venner og har søkt sammen før. Hun er sikkert bare skuffet over å ikke has økt og kommet inn selv, samt at du holdt henne utenfor. Det går nok over når det kommer litt på avstand. 

Anonymkode: 0ac60...2d8

• Liker 3
Skrevet

Du skulle selvfølgelig ha fortalt henne at du søkte, slik at hun også kunne søke sammen med deg. Når dette er en livslang drøm som dere har hatt sammen i årevis, skjønner jeg godt at hun er skuffa over at du har søkt "i hemmelighet" og holdt henne utenfor. Det gir signaler om at du ikke lenger vil gjøre dette sammen med henne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 27.7.2018 den 14.38, Ananas. skrev:

Hva er grunnen til at du ikke informerte henne om at du hadde søkt en gang til? 

Det kan jeg svare på. Det er litt sammensatt: 1) Hun har selv sagt at hun har fått beskjed om at hun har for dårlig snitt til at søknaden blir vurdert (etter samtale med skolen.) Jeg vet hun var lei seg for dette, drt forstår jeg. Er veldig glad i henne og skulle såklart ønsket vi kunne gått sammen!!! (Noe jeg har fortalt henne.)                                  2) Jeg har (for lenge siden) ymtet frampå om at vi begge burde søke igjen, eller undersøke mulighetene videre for hva vi kan gjøre for å komme inn. Da har hun reagert med oppgitthet og frustrasjon over at hun ikke kommer inn uansett.                3) Jeg ville holde en lav profil rundt søknaden min fordi jeg var veldig i tvil om jeg kom til å komme inn nå, og ville unngå mas og forventninger rundt opptak.                                                     Kan konkludere med at det var ikke bare henne jeg ikke fortalte det til. Og jeg valgte å gjøre som jeg gjorde for å skjerme både henne og meg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva om dere begge søkte og kun du kom inn? Skulle du droppet ut av hensyn til henne da? 

Anonymkode: ec59f...50d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 27.7.2018 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Dersom dere har begge søkt "sammen" tidligere og du nå søkte uten å fortelle henne og kom inn, så syns jeg det ikke er så rart at hun reagerte sånn. Veldig frekt, ja, men hvorfor fortalte du det ikke til henne? Det kan jo være at hun vil at dere skal hoppe i det sammen. Er vel forsåvidt ingenting du kan gjøre noe med. Hvis hun valgte å reagere sånn, så får det bare være hennes problem. Er jo en ganske ussel til å bli uvenner av.

Anonymkode: 3ec5a...8b1

Hvorfor, se svaret mitt over

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om dere begge søkte og kun du kom inn? Skulle du droppet ut av hensyn til henne da? 

Nei, såklart ikke...

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, såklart ikke...

Nettopp. Man trenger ingen venners eller families godkjennelse for å ta en utdannelse. Utdannelse er viktig og ikke noe som skal stå på vent for andres skyld. Selvfølgelig kan hun føle seg skuffet, det er hennes følelser og det kan ikke andre styre men hun kan jo søke neste år og da få god hjelp gjennom studiet via deg. Det er ikke bare negativt å ligge ett år etter. 

Skrevet (endret)

Reagerer hun mest på at du kom inn eller at dere ikke søkte sammen? Dette må du rett og slett ta med henne hvorfor hun ikke gratulerer. Jeg vedder på at hun føle seg forrådt.

Endret av Høsta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...