Pipaluk Skrevet 27. juli 2018 #1 Skrevet 27. juli 2018 Jeg vurderer å kjøpe en bokserie fra Finn, som skal bli sendt i posten. Har lite erfaring med å kjøpe noe derifra. Hva bør jeg tenke på for å sjekke at det går riktig for seg?
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #2 Skrevet 27. juli 2018 Man kan aldri forsikre seg 100% mot det. For kjøper er det best å få varen først. For selger er det best å få pengene først. Anonymkode: 7289a...9b7 4
T-Rex Skrevet 27. juli 2018 #3 Skrevet 27. juli 2018 Dessverre er det slutt på betalingsgarantien til Finn. Så må du få sendt en vare, sjekk telefonnummer - at det er en reell person med en adresse som ikke er et kontorbygg eller sånt. Ikke kjøp noe hvor du ikke har råd til å tape kjøpssummen, om det viser seg at selgeren likevel var en svindler. 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #4 Skrevet 27. juli 2018 Be sender sende i oppkrav, du betaler da for det. Da må du betale for å få ut pakken. Så åpner du pakken på postkontoret slik du har vitner hvis den er tom Anonymkode: 6f6c0...6ad 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #5 Skrevet 27. juli 2018 Tror egentlig ikke det er så mye du kan gjøre. Den som gir fra seg sin ting/sine penger først har jo uansett en risiko. Hjelper ikke så mye å ha vitner på at en pakke er tom, dessverre, når det er mye styr i etterkant for å prøve å få pengene tilbake. Og det er ikke sikkert man når frem en gang. Jeg har kjøpt via Finn og i postpakke én gang. Verdi på ca. 500, så jeg tok sjansen og det gikk bra. Men det er jo ingen selvfølge. Vil man være så trygg som mulig bør man vel møte selger ansikt til anstikt. Anonymkode: 643c0...3aa 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #6 Skrevet 27. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror egentlig ikke det er så mye du kan gjøre. Den som gir fra seg sin ting/sine penger først har jo uansett en risiko. Hjelper ikke så mye å ha vitner på at en pakke er tom, dessverre, når det er mye styr i etterkant for å prøve å få pengene tilbake. Og det er ikke sikkert man når frem en gang. Jeg har kjøpt via Finn og i postpakke én gang. Verdi på ca. 500, så jeg tok sjansen og det gikk bra. Men det er jo ingen selvfølge. Vil man være så trygg som mulig bør man vel møte selger ansikt til anstikt. Anonymkode: 643c0...3aa Enig. Jeg solgte den gamle telefonen min, men skrev i annonsen at den måtte hentes. Jeg møtte henne som skulle kjøpe den i nærheten av her jeg bor. Jeg fikk pengene og hun fikk telefonen. Enkelt og greit, ingen ble lurt. Anonymkode: 88e05...36b 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #7 Skrevet 27. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan aldri forsikre seg 100% mot det. For kjøper er det best å få varen først. For selger er det best å få pengene først. Anonymkode: 7289a...9b7 Ved å sende i postoppkrav vil selger få pengene sine og kjøper vil få pakken. Anonymkode: a9819...4e2 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #8 Skrevet 27. juli 2018 Jeg kjøper kun av lokale folk, så vi kan møtes. Sist jeg kjøpte noe som måtte sendes så var pakken ikke håndtert forsvarlig, varen var ødelagt, og det ble en krangel ut av hvem som var ansvarlig for pakken. Selger mente det var mitt problem. Så jeg kjøper ikke lenger ting som må sendes, og vil ikke anbefale det til andre heller. Anonymkode: 25e88...03a 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #9 Skrevet 28. juli 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ved å sende i postoppkrav vil selger få pengene sine og kjøper vil få pakken. Anonymkode: a9819...4e2 Nei, det stemmer ikke. Eller, det stemmer for så vidt ar kjøper får en pakke, men innholdet behøver ikke være det man har kjøpt. De postansatte har ikke lov til å gi deg pakken og la deg åpne den før du har betalt. Noen er kanskje litt pragmatiske og lar deg se utvendig på den og kjenne på vekten, men det har jo vært flust av historier i nettavisene om folk som har kjøpt f.eks. telefoner, og åpnet pakken og funnet verdiløst søppel tilsvarende telefonvekten inni. Postoppkrav er kun en trygghet for selger - ikke for kjøper. Se f.eks. denne saken: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/b5P9q/Tor-Henrik-14-ble-lurt-i-netthandel Anonymkode: 643c0...3aa 1
Fleur Delacour Skrevet 28. juli 2018 #10 Skrevet 28. juli 2018 Se at det et navn på den som selger og ikke bare "Finn-Bruker." Dersom personen har en blå "v" ved profilbildet kjenner Finn identiteten til selgeren. Se etter om personen har anbefalinger fra tidligere kjøp og salg. Følg magefølelsen. Jeg har både kjøpt og solgt litt og det har gått bra. For en del år siden kjøpte jeg et mobildeksel som var helt tydelig fake, men selgeren påstod at siden det stod "Nokia" på det så var det Nokia. Det var ikke store summen da. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #11 Skrevet 28. juli 2018 35 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det stemmer ikke. Eller, det stemmer for så vidt ar kjøper får en pakke, men innholdet behøver ikke være det man har kjøpt. De postansatte har ikke lov til å gi deg pakken og la deg åpne den før du har betalt. Noen er kanskje litt pragmatiske og lar deg se utvendig på den og kjenne på vekten, men det har jo vært flust av historier i nettavisene om folk som har kjøpt f.eks. telefoner, og åpnet pakken og funnet verdiløst søppel tilsvarende telefonvekten inni. Postoppkrav er kun en trygghet for selger - ikke for kjøper. Se f.eks. denne saken: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/b5P9q/Tor-Henrik-14-ble-lurt-i-netthandel Anonymkode: 643c0...3aa Nei det er det IKKE. Jeg sender aldri med postoppkrav med mindre kjøper betaler frakten på forhånd - stort sett 200 kr + for den tjenesten. Har sendt i postoppkrav før, hvor kjøper aldri hentet pakken. Da måtte jeg betale for returportoen også. Jeg sender ikke noe som helst uten å ha fått betalt først. Anonymkode: b78df...5f4 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #12 Skrevet 28. juli 2018 Om de bor nærme nok ville jeg møtt. Jeg selger bare til folk jeg kan møte fysisk på Finn, og kjøper ellers fra nettbutikker jeg stoler på. Anonymkode: 84e42...149 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #13 Skrevet 28. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om de bor nærme nok ville jeg møtt. Jeg selger bare til folk jeg kan møte fysisk på Finn, og kjøper ellers fra nettbutikker jeg stoler på. Anonymkode: 84e42...149 Fysisk møte er veldig greit, da kan kjøper sjekke hvordan produktet er og har mulighet til å ombestemme seg (noe jeg også gir beskjed om, jeg skal ikke tvinge folk til å kjøpe), og ingen penger går tapt for kjøper. Selger får pengene for produkt og jeg passer alltid på at det er et sted det er andre folk. Anonymkode: 84e42...149 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #14 Skrevet 28. juli 2018 På 27.7.2018 den 14.28, Pipaluk skrev: Jeg vurderer å kjøpe en bokserie fra Finn, som skal bli sendt i posten. Har lite erfaring med å kjøpe noe derifra. Hva bør jeg tenke på for å sjekke at det går riktig for seg? - All kommunikasjon skriftlig via finn sin mailløsning, alltid. - Undersøk vurderingene til selger, er andre fornøyde? - Hvordan fremstår selger, både på finn, og ellers via facebook og ved hjelp av google? - Hvor mye penger er det snakk om, og hvilken risiko er du villig til å ta? Alt er ting du bør tenke over. Anonymkode: 8454b...c45 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå