¤Tiili¤ Skrevet 8. mars 2005 #1 Del Skrevet 8. mars 2005 Jeg var hos tannlegen i går. Da var det "andre" del av rotfyllingen av ei tann. Hvorfor må det gjøres i så mange omganger og hva er det de egentlig gjør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 8. mars 2005 #2 Del Skrevet 8. mars 2005 Kommer litt ann på tanna og sånn det. Jeg fikk alt gjort med en gang for det var greit å komme til. Hva de gjør? Borrer ned i hele rota og tar ut nerva. Setter i noe gummigreier (sikker ikke det da) i rota og fyller opp med "tannmasse" Mulig han bare har fylt rota, røttene og vente med resten for å være sikker på at alt er ok. Spør han når du er der igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Tiili¤ Skrevet 8. mars 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 8. mars 2005 Ja, jeg spurte han igår, "er jeg ferdig med den tanna nå"? Åneida, sa han, nå skal den renses og renses og renses... :-? Ikke rart det blir dyrt da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 8. mars 2005 #4 Del Skrevet 8. mars 2005 Jeg har rotfylt 2 ganger - og begge gangene måtte jeg "til pers" 3 ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 8. mars 2005 #5 Del Skrevet 8. mars 2005 Var heldig jeg da som slapp unna med alt på en gang. Han sa jeg var heldig Så nå skjønner jeg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 9. mars 2005 #6 Del Skrevet 9. mars 2005 Er det betennelse i tanna må denne bort før du kan tette permanent. Derfor må noen rense flere ganger. Måtte selv rotfylle for et år siden. Da måtte jeg også tilbake, men det var ikke p.g.a. betennelse (for det hadde jeg ikke), men derimot fordi det materialet tannlegen brukte for å tette tanna med måtte herdes en stund før det kunne settes i(tror det tok 1/2-1 time). Er ikke dette gjort klar før du kommer til timen, må du med andre ord komme igjen en gang til. Dette var den forklaringen jeg fikk av min tannlege da jeg spurte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #7 Del Skrevet 9. mars 2005 Jeg har aldri hørt om at man blir helt ferdig med rotfyllingen ved første behandling. Tannlegen min sa at jeg måtte ha en midlertidig fylling i et par uker først, i tilfelle det skulle oppstå blødninger. Når rotfyllingen er gjort, er det for sent å rense ut blodet, og man vil få sterke smerter. Hvis rotfyllingen er gjort riktig, vil du imidlertid ikke ha noen plager mer. Jeg har ihvertfall ikke hatt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #8 Del Skrevet 9. mars 2005 Jeg har aldri hørt om at man blir helt ferdig med rotfyllingen ved første behandling. Tannlegen min sa at jeg måtte ha en midlertidig fylling i et par uker først, i tilfelle det skulle oppstå blødninger. Når rotfyllingen er gjort, er det for sent å rense ut blodet, og man vil få sterke smerter. Hvis rotfyllingen er gjort riktig, vil du imidlertid ikke ha noen plager mer. Jeg har ihvertfall ikke hatt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 9. mars 2005 #9 Del Skrevet 9. mars 2005 Jeg har aldri hørt om at man blir helt ferdig med rotfyllingen ved første behandling. Hvis rotfyllingen er gjort riktig, vil du imidlertid ikke ha noen plager mer. Jeg har ihvertfall ikke hatt det. Nå har du hørt om det Ikke hatt noen plager i etterkant (bortsett fra regninga da). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellyfish Skrevet 9. mars 2005 #10 Del Skrevet 9. mars 2005 Jeg måtte rotfylle en tann jeg slo ut da jeg var 7 år. Fordi det er så lenge siden så huskler jeg selvfølgelig ikke så mye av det, tror rotfyllingen kom etter et par år da det viste seg at det måtte til. Jeg hadde en type der jeg gikk til tannlegen annenhver måned i nesten 2 år og "byttet fyll" før jeg fikk siste ladning som skulle være den permanente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 9. mars 2005 #11 Del Skrevet 9. mars 2005 Jeg var hos tannlegen i går. Da var det "andre" del av rotfyllingen av ei tann. Hvorfor må det gjøres i så mange omganger og hva er det de egentlig gjør? Noen må gå flere ganger til tannlegen for å bli ferdig med rotfylling, andre blir ferdig etter et besøk. Det er forskjellinge grunner til dette: 1. Det er ikke alltid like lette å finne alle kanaler (Der som nervene i tanna ligger), og rense ut alle disse ved et besøk 2. Dersom nerven i tanna er død, så må du gå flere ganger, og få midlertidig fylling mellom besøkene. Dette fordi at den midlertidige fyllingen skal drepe alle bakteriene som har kommet i rotkanalen. 3. Dersom nervene i tanna ikke er død (eller "nekrotisert" som det heter på fint) kan du rense og fylle rotkanalen i samme seanse. Vanligste årsaken til at en må rotfylle er at du har fått et hull i tanna som går helt inn til nervene. Bakteriene som forårsaker hullet gjør at nerven i tanna blir betent og kan dø. Når de rotfyller borrer de først i tanna slik at de kan se nervene. Deretter renser de ut nervene ved hjelp av små filer. Så må du evt gå med midlertidig fylling til rensingen er ferdig, og til slutt fylles tanna med Guttaperka. Dette er en fyllingstype som består for det meste av gummi. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Tiili¤ Skrevet 9. mars 2005 Forfatter #12 Del Skrevet 9. mars 2005 Tusen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #13 Del Skrevet 9. mars 2005 hm, tannlegearbeid må visst være skikkelig småprikete arbeid!. Hadde trengt lupe, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 9. mars 2005 #14 Del Skrevet 9. mars 2005 Det er ganske vanlig å bruke mikroskop ved rotfyllinger!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå