Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Har samboer og vi tenker å kjøpe oss et hus.

Jeg har betydelig mer penger/verdier enn han.

Hvordan skjevdeler man? Boligkjøp - går det bare igjennom banken? (En kjøper feks 30% av boligen, den andre 70%? Så har man hvert sitt lån?

Ved ekteskap eventuelt ekteskap - skjevdeler man da via advokat? Eller kan man bare gjøre det privat? Kanskje best å gjøre det via advokat likevel?

ting jeg vil beholde ved eventuelt brudd:

1. Penger jeg har arvet

2. Min bruksbil

3. Eiendom jeg har arvet som gir leieinntekter + fritidseiendom

Jeg har hørt man bør fordele verdier mens man enda er venner, så tenkte å gjøre det nå. Ikke at jeg tror det blir brudd, men det tror man jo aldri.

Hva er den beste måten å gjøre det på? Både som samboere og ved ekteskap

Anonymkode: 66b35...609

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan ha ulik eierbrøk på boligen, og hvert sitt lån, men dere kan også ha lik eierbrøk, der hans lån er større enn ditt. Det siste er mest realt, dersom han har økonomi til å betjene lån på 50% av boligen. 

Ved ekteskap har man automatisk særeie på de verdiene man brakte med seg inn i ekteskapet. Eiendommer og eiendeler du brakte med deg inn i ekteskapet er derfor ditt. For å sikre dette ytterligere kan man skrive under og tinglyses særeie. 

Det du må være oppmerksom på er at arv du lar gå inn i husholdning/felles bruk får du ikke igjen, uansett om dere tegner særeie eller ikke. Har du for eksempel 1 mill på bok, som du utover i forholdet bruker på forbruk, ferier, ting til felles, og så videre, så kan du ikke hevde "Jeg hadde med meg 1 mill i konto inn i forholdet, så det skal jeg ha ekstra på konto når jeg går ut av forholdet også!". 

Eiendom og ting registrert på deg vil være ditt, penger på din konto vil være dine, men alt du lar skli inn i forbruk under forholdet er brukt og tapt. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Har samboer og vi tenker å kjøpe oss et hus.

Jeg har betydelig mer penger/verdier enn han.

Hvordan skjevdeler man? Boligkjøp - går det bare igjennom banken? (En kjøper feks 30% av boligen, den andre 70%? Så har man hvert sitt lån?

Ved ekteskap eventuelt ekteskap - skjevdeler man da via advokat? Eller kan man bare gjøre det privat? Kanskje best å gjøre det via advokat likevel?

ting jeg vil beholde ved eventuelt brudd:

1. Penger jeg har arvet

2. Min bruksbil

3. Eiendom jeg har arvet som gir leieinntekter + fritidseiendom

Jeg har hørt man bør fordele verdier mens man enda er venner, så tenkte å gjøre det nå. Ikke at jeg tror det blir brudd, men det tror man jo aldri.

Hva er den beste måten å gjøre det på? Både som samboere og ved ekteskap

Anonymkode: 66b35...609

Skjevdler er noen man gjør ved skilsmisse. 

Ulik egenkapital og ulikt lån er noe helt annet. 

Skal dere kjøpe noe sammen og med ulik økonomisk situasjon, uten å være gift, så er samboerkontrakt og gjensidig testament det folk med peiling anbefaler. Finn ut hva og hvordan dere vil fordele økonomien og få en advokat til å sette opp papirene. Mange på forumet mener man fint kan gjøre dette selv, men da er det lett å gjøre uopprettelige feil, noe man kan tape langt mer på enn de tusenlappene en advokat koster. 

Særeie før dere gifter dere er og å anbefale. Men ingen gir gratis juridisk rådgivning på kg.

Anonymkode: d85d5...650

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...