Pipaluk Skrevet 27. juli 2018 #1 Skrevet 27. juli 2018 En venninne er oppvokst med norsk og spansk som morsmål. Hun har også bodd ett år i et spansktalende land. Hun skriver alltid «meget bra» under språkferdigheter i spansk på CV. Jeg ville tenke at det var naturlig å skrive flytende, men hun sier at det er fordi hun ikke alltid snakker grammatisk riktig selv om forståelsen ligger på C1 nivå. Ville dere hatt betenkeligheter med å skrive flytende så lenge det ikke var jobb som tolk, lærer, eller i en bistandsorganisasjon?
GulSitron Skrevet 27. juli 2018 #2 Skrevet 27. juli 2018 Jeg tenker at hun kan skrive flytende. Så lenge hun har gjøre seg godt forstått og forstår andre som snakker spansk. Hva så om hun har noen grammatiske feil? Vet om flere nordmenn som hele tiden bruker «hvem» i stede for «hvilken» og som generelt snakker på et barneskolenivå. 2
stan Skrevet 27. juli 2018 #3 Skrevet 27. juli 2018 Med flytende tenker jeg at man kan holde en samtale gående på språket. Flytende trenger ikke være feilfritt, men forståelig. 5
Gjest Overrasket Skrevet 27. juli 2018 #4 Skrevet 27. juli 2018 (endret) Flytende for meg er veldig, veldig bra, men ikke nødvendigvis feilfritt. Typisk er de fleste nordmenns engelskunnskaper ikke egentlig flytende, men en som har vokst opp med to språk og bodd i begge land vil jeg nok anta er flytende. Generelt vil jeg si at det må et utenlandsopphold på minst ett år til før man i realiteten når "flytende" nivå. Endret 27. juli 2018 av Overrasket
Mynona Skrevet 27. juli 2018 #5 Skrevet 27. juli 2018 Tråden er ryddet for spam og svar til dette. Mynona, mod. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #6 Skrevet 27. juli 2018 1 minutt siden, Pipaluk skrev: Hvordan rapporterer jeg innlegget? Øverst i høyre hjørne i innlegget du ønsker å rapportere Anonymkode: dde04...195
Pipaluk Skrevet 27. juli 2018 Forfatter #7 Skrevet 27. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fra mobil så trykket du på det lille flagget som ligger øverst og til høyre i innlegget. Fra PC trykker du der det står "rapporter innlegg" øverst til høyre i innlegget. Ser det er slettet nå, men da vet du til en annen gang. :- ) Anonymkode: 1bd68...b22 Skulle trykke poeng på innlegget, men fikk feilmelding. hva skjer?
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #8 Skrevet 27. juli 2018 Akkurat nå, Pipaluk skrev: Skulle trykke poeng på innlegget, men fikk feilmelding. hva skjer? Innleggene våre ble slettet som svar til spam før du rakk å trykke poeng, sikkert. Beklager avsporingen i tråden din. Anonymkode: 1bd68...b22 2
godfisk Skrevet 27. juli 2018 #9 Skrevet 27. juli 2018 Om du sier du snakker et språk flytende, vil jeg tro du både har et godt ordforråd, god uttale og grammatikk, og god forståelse av idiomer/faste uttrykk. 2
Pipaluk Skrevet 27. juli 2018 Forfatter #10 Skrevet 27. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Innleggene våre ble slettet som svar til spam før du rakk å trykke poeng, sikkert. Beklager avsporingen i tråden din. Anonymkode: 1bd68...b22 Det gjør meg absolutt ingenting. Jo flere som svarer, jo fortere får jeg svar på det jeg spør om:)
Pipaluk Skrevet 27. juli 2018 Forfatter #11 Skrevet 27. juli 2018 (endret) 6 minutter siden, godfisk skrev: Om du sier du snakker et språk flytende, vil jeg tro du både har et godt ordforråd, god uttale og grammatikk, og god forståelse av idiomer/faste uttrykk. Om personen er oppvokst i Norge, med en forelder som snakker spansk så har man ofte ikke like stort ordforråd på spansk som på norsk. Det kommer ann på hva man snakker om til daglig. Endret 27. juli 2018 av Pipaluk
Pipaluk Skrevet 27. juli 2018 Forfatter #12 Skrevet 27. juli 2018 Kan definisjonen på om man snakker et språk flytende være forskjellig ut fra konteksten og jobb man søker? I noen jobber er gode franskkunnskaper flytende hvis det bare gjelder sosial omgang med fransktalende, men meget bra eller grunnleggende i andre settinger som innebærer saksbehandling og korrekt formulering av språket hvis en jobber i større bedrifter jeg gjør også endringer der ut fra hvilke jobber jeg søker på
Lycka Skrevet 30. juli 2018 #13 Skrevet 30. juli 2018 Jeg har studert, jobbet og bodd mange år i USA. Tror ingen kan høre at jeg ikke er amerikansk. Barna mine er født der og deres far er amerikansk. Jeg har snakket norsk med dem siden de var født og de snakker begge språk like bra. Vi bor nå i Norge. Anser dem for å snakke flytende norsk og selv vil jeg påstå at jeg snakker flytende amerikansk-engelsk 😊 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2018 #14 Skrevet 30. juli 2018 Jeg tenker at man må se det litt i sammenhengen det brukes; brukes det privat og sosialt så skal det jo ikke så veldig mye til å klare å holde en dageligdags samtale. Er det snakk om flytende innen sin profesjon f.eks., så stiller det jo litt andre krav. Jeg tror nok din venninne er vel innafor å si at hun er flytende i både norsk og spansk:) Anonymkode: 4f7a9...501 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå