Oslogs Skrevet 27. juli 2018 #1 Skrevet 27. juli 2018 Jeg har mange i min omgangskrets med barn i aktiv-og-må-passe-på-alderen (1-2 år), men jeg ser ingen lekegrind eller lignende. Var dette kun vanlig før? Mitt barn er ikke i krypealderen enda, men blir han som meg, er han høyt og lavt før sommeren er over. For at det skal være mulig å sette på middag, henge opp klær osv, hadde det vært kjekt å kunne plassere barnet i ei lekegrind for korte perioder. Dette for å slippe å løpe fra koking av poteter og stekepanne i full aktivitet for å redde barnet fra toppen av bokhylla/spisebordet/rive halen av katten... Jeg satt selv i lekegrind i slike situasjoner som barn, både inne og ute. Ifølge min mor var max tid i lekegrinden ca 30-40 minutter i gangen.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #2 Skrevet 27. juli 2018 3 minutter siden, Oslogs skrev: Jeg har mange i min omgangskrets med barn i aktiv-og-må-passe-på-alderen (1-2 år), men jeg ser ingen lekegrind eller lignende. Var dette kun vanlig før? Mitt barn er ikke i krypealderen enda, men blir han som meg, er han høyt og lavt før sommeren er over. For at det skal være mulig å sette på middag, henge opp klær osv, hadde det vært kjekt å kunne plassere barnet i ei lekegrind for korte perioder. Dette for å slippe å løpe fra koking av poteter og stekepanne i full aktivitet for å redde barnet fra toppen av bokhylla/spisebordet/rive halen av katten... Jeg satt selv i lekegrind i slike situasjoner som barn, både inne og ute. Ifølge min mor var max tid i lekegrinden ca 30-40 minutter i gangen. Hva lurer du på? Om det er OK? Jeg synes det er helt OK! Man må bare gjøre sånn at livet fungerer. Anonymkode: 9bf53...4a4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #3 Skrevet 27. juli 2018 Jeg gjerdet inn halve stua til mine tvillinger. De hadde det masse plass og jeg kunne snu ryggen til å få gjort husarbeid, matlaging etc. Anonymkode: 0914a...dfa
Oslogs Skrevet 27. juli 2018 Forfatter #4 Skrevet 27. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva lurer du på? Om det er OK? Jeg synes det er helt OK! Man må bare gjøre sånn at livet fungerer. Anonymkode: 9bf53...4a4 Ja, beklager, det kom kanskje ikke godt nok frem
Oslogs Skrevet 27. juli 2018 Forfatter #5 Skrevet 27. juli 2018 Hvilke andre metoder er "innafor"? Har sett barn i bånd på eksempelvis flyplass - noe jeg synes er greit, dog kun på "ekstreme" steder som da flyplass, fornøyelsesparker osv.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #6 Skrevet 27. juli 2018 Her er det baby på vei, og lekegrind er allerede kjøpt inn Hovedsaklig fordi vi har hund, jeg trenger å vite at hunden er trygg for gripende barnehender når jeg ikke ser. Har kjøpt med hjul, så jeg kan dra med meg lekegrinda på kjøkkenet når jeg skal lage mat feks. Ser ingenting galt i å bruke det, hadde da blitt utslitt om man skulle fotfulgt og "øyefulgt" en aktiv krabat hele tiden. Jeg tenker på det som naturlig sikkerhet. (Min venninne tok med seg sin 9 måneder gamle gutt på besøk til meg, og fortalte hvor ekstremt sliten hun var, hun kunne aldri sette seg ned og slappe av, for hun måtte løpe etter gutten som ålte seg frem. Hun fikk ikke gjort noe husarbeid, og mannen var irritert over dette når han kom fra jobb. Jeg bare: Men den reisesenga du har med hit, den må jo kunne fungere som lekegrind? Det hadde ikke falt henne inn at hun faktisk kunne sette ungen et trygt sted slik at hun fikk fylle oppvaskmaskina, eller sette seg ned med en kaffekopp. Jeg kunne bokstavelig talt se at det gikk opp et lys for henne ) Anonymkode: f4a47...a94
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #7 Skrevet 27. juli 2018 Lurer på hvilken lekegrind du har tenkt til å putte barnet i som er vanskeligere å klatre ut av enn det er å klatre til toppen av bokhylla 😂 Så store barn finner seg ikke i å "settes i bur", de hyler eller kommer seg ut. Her brukte vi lekegrind til barnet kunne gå, etter det løp hun rundt og lekte/rotet mens jeg lagde mat. (Satte selvfølgelig hunden ut og lukket dører, slik at hun bare var på kjøkken/stue) Hvis hun ble veldig masete satte jeg henne i stolen sin på kjøkkenet med en skalk eller noe annet å gnage på, da kunne hun se meg og prate med meg. Anonymkode: fa4d0...f92 1
Oslogs Skrevet 27. juli 2018 Forfatter #8 Skrevet 27. juli 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvilken lekegrind du har tenkt til å putte barnet i som er vanskeligere å klatre ut av enn det er å klatre til toppen av bokhylla 😂 Så store barn finner seg ikke i å "settes i bur", de hyler eller kommer seg ut. Her brukte vi lekegrind til barnet kunne gå, etter det løp hun rundt og lekte/rotet mens jeg lagde mat. (Satte selvfølgelig hunden ut og lukket dører, slik at hun bare var på kjøkken/stue) Hvis hun ble veldig masete satte jeg henne i stolen sin på kjøkkenet med en skalk eller noe annet å gnage på, da kunne hun se meg og prate med meg. Anonymkode: fa4d0...f92 Haha, aner ikke - men det hjelper kanskje for ei stund, med nok interessante leker
Rosa Sitron Skrevet 27. juli 2018 #9 Skrevet 27. juli 2018 44 minutter siden, AnonymBruker said: Lurer på hvilken lekegrind du har tenkt til å putte barnet i som er vanskeligere å klatre ut av enn det er å klatre til toppen av bokhylla 😂 Så store barn finner seg ikke i å "settes i bur", de hyler eller kommer seg ut. Her brukte vi lekegrind til barnet kunne gå, etter det løp hun rundt og lekte/rotet mens jeg lagde mat. (Satte selvfølgelig hunden ut og lukket dører, slik at hun bare var på kjøkken/stue) Hvis hun ble veldig masete satte jeg henne i stolen sin på kjøkkenet med en skalk eller noe annet å gnage på, da kunne hun se meg og prate med meg. Anonymkode: fa4d0...f92 Hos oss fungerer lekegrind fint, men kun om vi jobber. Tar vi en pause eller av annen grunn sitter ned nekter barnet å sitte i grinden.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #10 Skrevet 27. juli 2018 2-åringer kan jo ikke sitte i lekegrind, de hadde hylt villt eller krabbet ut etter kort tid Her kjøpte vi inn lekegrind da eldste var baby, men brukte den aldri. Kommer nok ikke til å bruke den nå som vi har fått nr. 2 heller, med mindre det blir slik at vi må separere babyen fra eldstemann mens jeg f. eks. smører brødskiver eller lignende. Da eldste ble mobil satte vi opp grinder ut i gangen (slik at hunden hadde et sted å være i fred), inn til kjøkkenet (i tilfelle noe sto på på plata) og ut på verandaen (slik at ikke ungen klatret over rekkverket i et ubevoktsomt øyeblikk) Da kunne jeg bare sette opp grindene og sperre ungen inne i stua mens jeg satt meg ned og nøt en kaffekopp Anonymkode: 4f238...27e
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #11 Skrevet 27. juli 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvilken lekegrind du har tenkt til å putte barnet i som er vanskeligere å klatre ut av enn det er å klatre til toppen av bokhylla 😂 Så store barn finner seg ikke i å "settes i bur", de hyler eller kommer seg ut. Her brukte vi lekegrind til barnet kunne gå, etter det løp hun rundt og lekte/rotet mens jeg lagde mat. (Satte selvfølgelig hunden ut og lukket dører, slik at hun bare var på kjøkken/stue) Hvis hun ble veldig masete satte jeg henne i stolen sin på kjøkkenet med en skalk eller noe annet å gnage på, da kunne hun se meg og prate med meg. Anonymkode: fa4d0...f92 Sånn er det ikke for alle, hos oss fungerer lekegrind bra, og er mye brukt. Du kan med fordel starte tidlig, før de blir veldig mobile, så de venner seg til det. Rullér gjerne på lekene inni der, så blir det mer nytt og spennende å bli satt der. Anonymkode: b3034...231
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #12 Skrevet 27. juli 2018 2 timer siden, Oslogs skrev: Jeg har mange i min omgangskrets med barn i aktiv-og-må-passe-på-alderen (1-2 år), men jeg ser ingen lekegrind eller lignende. Var dette kun vanlig før? Mitt barn er ikke i krypealderen enda, men blir han som meg, er han høyt og lavt før sommeren er over. For at det skal være mulig å sette på middag, henge opp klær osv, hadde det vært kjekt å kunne plassere barnet i ei lekegrind for korte perioder. Dette for å slippe å løpe fra koking av poteter og stekepanne i full aktivitet for å redde barnet fra toppen av bokhylla/spisebordet/rive halen av katten... Jeg satt selv i lekegrind i slike situasjoner som barn, både inne og ute. Ifølge min mor var max tid i lekegrinden ca 30-40 minutter i gangen. Lekegrind er noe mange har, fortsatt. Men du kan ikke forvente at barnet ditt skal akseptere å bli satt i lekegrind (les fengsel) plutselig en dag når han er nærmere året gammel. Legegrinder er noe barn må vennes til fra de er små. Vi brukte lekegrind til ett av barna for at hvert av barna skulle få leke i fred for sin tvilling. Lekegrinden kom tidlig i hus, og ble brukt til dagsoving og oppbevaring av leker. Anonymkode: 4b0af...652 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #13 Skrevet 27. juli 2018 Her sitter toåringen i lekegrinda. Vi har stor hund, og hun har jo vært i grinda siden hun var nyfødt. Opplever sjeldent at det blir skriking når hun sitter der, men det hender jo. Jeg legger favorittlekene hennes der, funker hver gang. Har prøvd å sette henne i stol på kjøkkenet men da blir hun irritert. Hun liker grinda bedre. Anonymkode: eda9c...140
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #14 Skrevet 27. juli 2018 Mitt barn elsker lekegrinden sin er jo ett lite rom med alle lekene hans:) han sitter fint IG pusler med lekene sine inne i grinda er han utenfor må han konstant følges med på da alt åpnes, klatres og puttes i munnen Anonymkode: 28676...00d 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #15 Skrevet 27. juli 2018 Jeg hadde lekegrind, for bare noen år siden. Er helt alene om barnet og synes lekegrind var supert. Da la/satt jeg barnet oppi der når jeg skulle dusje, ut etter posten, ut etter ved etc. Følte det var tryggest. Og her vi bor er det gulvkaldt så var godt å ikke la babyen ligge på gulvnivå. Og babyen/barnet protesterte ikke. Når barnet var ca 6 mnd så begynte det å dra seg fremover på gulvet, utforsket skikkelig verden her hjemme, da var det fint med lekegrind innimellom. Protesterte ikke da heller selv om verden var blitt større der nede på gulvet. Men der nok barn forskjellige. Anonymkode: 23662...dac
Mammabamma Skrevet 28. juli 2018 #16 Skrevet 28. juli 2018 3 barn og ingen har hatt lekegrind. Vi har hatt grind i trapp og døråpningen og gjerde foran vedovn ol.
Minlillelykke Skrevet 28. juli 2018 #17 Skrevet 28. juli 2018 Våre hadde ikke godtatt lekegrind. Har hatt begge mine på gulvet og gjort det barnevennelig i deres høyde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå