AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #1 Skrevet 27. juli 2018 Har lurt på dette ved flere anledninger. De aller fleste som utsettes for ulykker fraktes jo til sykehus, selv om de er livstruende skadd på en måte hvor sjansen for overlevelse er lik null. Når det skrives at noen "er erklært omkommet på stedet " så syntes jeg alltid at det høres så rart ut. Og det er vel bare lege som kan erklære død, men utstyret man har tilgjengelig i feltet er jo begrenset. Så hvordan kan de være sikre? Må det voldsomme kriterier til? (Forstår jo at det et opplagt dersom kropp og hode er atskilt, men regner med at ikke det er tilfelle hver gang den termen brukes). Anonymkode: 10b12...74e
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #2 Skrevet 27. juli 2018 Det må være en lege på stedet. Bare de kan erklære noen for omkommet Anonymkode: d449f...cd6
Gjest Mass Skrevet 27. juli 2018 #4 Skrevet 27. juli 2018 De dør momentat og gjenoppliving er ikke mulig. Det blir sikkert opplyst om at personen er omkommet når det ringes til 113 og lege blir med.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #5 Skrevet 27. juli 2018 At vedkommende er død! Anonymkode: 9b3f7...f73 7
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #6 Skrevet 27. juli 2018 Når hodet er skilt fra kroppen. Ellers må du vente på lege. Anonymkode: fb34f...3a9 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #7 Skrevet 27. juli 2018 Når lege har erklært personen død og han/hun stanser forsøk på gjenopplivning. Anonymkode: 92f73...b8c
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #8 Skrevet 27. juli 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Har lurt på dette ved flere anledninger. De aller fleste som utsettes for ulykker fraktes jo til sykehus, selv om de er livstruende skadd på en måte hvor sjansen for overlevelse er lik null. Når det skrives at noen "er erklært omkommet på stedet " så syntes jeg alltid at det høres så rart ut. Og det er vel bare lege som kan erklære død, men utstyret man har tilgjengelig i feltet er jo begrenset. Så hvordan kan de være sikre? Må det voldsomme kriterier til? (Forstår jo at det et opplagt dersom kropp og hode er atskilt, men regner med at ikke det er tilfelle hver gang den termen brukes). Anonymkode: 10b12...74e Det er ganske stor forskjell på livstruende skadet og død... Selv om det regnes som umulig at noen overlever, erklærer man ikke noen død mens de fremdeles lever. Anonymkode: c0551...3fd 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #9 Skrevet 27. juli 2018 Nei, men man forsøker jo gjenoppliving og da holder man gjerne på lenge. Hva som gjør at man sier stopp før sykehus? Anonymkode: 10b12...74e
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #10 Skrevet 27. juli 2018 Må da ikke være lege som erklærer døden. Er man over 18 - og spesielt om man er helsepersonell kan man erklære noen død. Har ingen av dere jobbet på lindrende avdeling/andre steder i helsevesenet? Jeg erklærte noen død og tok tidspunkt når jeg var 20 og assistent (naturlig dødsfall og HLR minus ) Anonymkode: 631c4...17a 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #11 Skrevet 27. juli 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når hodet er skilt fra kroppen. Ellers må du vente på lege. Anonymkode: fb34f...3a9 Dette. Hodet adskilt fra kroppen. Eller lege på stedet. Uansett hvor alvorlig skaden er. Anonymkode: e5b2b...a80 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #12 Skrevet 27. juli 2018 Det vanlige er at det er en lege som erklærer vedkommende død. Legen utfører tester som går på puls, pupillreaksjon, reaksjon på smerte o.s.v. Andre kan også erklære død men det forutsetter selvfølgelig at de kan gjøre det med tilstrekkelig sikkerhet. Jeg husker når min ektefelle jobbet som lege langt ute i distriktsnorge så ønsket politiet en dødserklæring for en som hadde omkommet i en ulykke på motsatt side av kommunen. Min ektefelle fortalte da politiet at det hadde de lov til å gjøre selv når det var så åpenbart at vedkommende var død. I mer tvilsomme tilfeller har selvfølgelig ikke ambulansepersonell, politi eller andre myndighet til å vurdere og erklære noen død. Anonymkode: 88fe9...b00 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #13 Skrevet 27. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Må da ikke være lege som erklærer døden. Er man over 18 - og spesielt om man er helsepersonell kan man erklære noen død. Har ingen av dere jobbet på lindrende avdeling/andre steder i helsevesenet? Jeg erklærte noen død og tok tidspunkt når jeg var 20 og assistent (naturlig dødsfall og HLR minus ) Anonymkode: 631c4...17a Dette høres helt riktig ut. Ved et forventet dødsfall på helseinstitusjon kan alt helsepersonell erklære at døden har inntruffet. Anonymkode: 88fe9...b00 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #14 Skrevet 27. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette. Hodet adskilt fra kroppen. Eller lege på stedet. Uansett hvor alvorlig skaden er. Anonymkode: e5b2b...a80 Stemmer ikke. Var vitne til et selvmord med hagle, hvor løpet ble holdt så tett til magen at lufttrykket gjorde mesteparten av skaden og organ ikke kunne skilles fra hverandre. Det må en lege til, som vurderer det som umulig å gjenopplive/operere. Anonymkode: ab81d...7fe
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #15 Skrevet 27. juli 2018 Trur forvirringen i denne tråden er skillet mellom "konstatere" (helsepersonell kan avslutte behandling) og "erklære". TS spør om erklære. Anonymkode: e5b2b...a80
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #16 Skrevet 27. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Stemmer ikke. Var vitne til et selvmord med hagle, hvor løpet ble holdt så tett til magen at lufttrykket gjorde mesteparten av skaden og organ ikke kunne skilles fra hverandre. Det må en lege til, som vurderer det som umulig å gjenopplive/operere. Anonymkode: ab81d...7fe Men er jo akkurat det jeg skriver? Anonymkode: e5b2b...a80 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #17 Skrevet 27. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er jo akkurat det jeg skriver? Anonymkode: e5b2b...a80 Du sa at hodet måtte være skilt fra kroppen? My bad i så fall. Anonymkode: ab81d...7fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå