Gå til innhold

Hjelp, bare kaldt vann i dusjen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! I huset vi nettopp har flyttet inn i, kommer det plutselig bare kaldt vann i krana og dusjen. Hvordan finner jeg ut hvilken "spak" som styrer varmtvannsbereder? I forbindelse med montering av vaskemaskin, tok vi ned en rød spak på vaskerommet (det er to spaker der) mulig vi har beveget på flere spaker rundtom... eller at forrige eier skrudde av før han flyttet?

Hva gjør jeg? Vi føler oss på hyttetur og trenger dusjen 🤣

AnonymBruker
Skrevet

...prøv dere frem....? 

Anonymkode: 79693...842

• Liker 1
Skrevet

Turde liksom ikke å prøve meg fram sånn rett før jeg skulle reise hjemmefra... Men pleier den som styrer varmtvannet å bære PÅ eller ved varmtvannsberederen? For den er ikke på samme rom som vaskemaskinen, i såfall. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Sjøgrønn skrev:

Turde liksom ikke å prøve meg fram sånn rett før jeg skulle reise hjemmefra... Men pleier den som styrer varmtvannet å bære PÅ eller ved varmtvannsberederen? For den er ikke på samme rom som vaskemaskinen, i såfall. 

Om dere har klart å skru av en vannkran er da ikke dette det minste skummelt å prøve seg frem med. Hva er det du er redd for skal gå galt? Ikke trenger dere vente i evigheter for å få effekt heller, så lenge det er varmtvannet som er skrudd av og ikke varmtvannsberederen som har vært uten strøm. 

Jobb dere gjennom kranene, en for en. Bytt stilling på en hendel, sjekk om dere får varmtvann i dusjen. Ikke? Da flytter dere hendelen på denne krana tilbake der den sto, og går videre til neste kran. Så enkelt er det å sjekke om dere har skrudd av feil kran.

Anonymkode: 98d58...c81

• Liker 4
Skrevet

Stengekraner med spak er stengt om de står 90 grader i forhold med selve kranen, står de på lik linje med kranen og rører inn og ut er den åpen. 

Hvis det ikke kommer varmtvann og varmtvannstanken har koblet inn strøm så er tanken gått i stykker. OSO sine varmvannstanker lever nærmere 20 år før de går i stykker så lenge de ikke blir tuklet mye med. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenn på rørene før spakene. Er en varm kommer varmtvannet derifra g du skrur da på den. Husk å sjekk om sikringen for varmtvannstanken virker.

Anonymkode: 7f674...362

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan varmtvannstanken blitt slått av?

Anonymkode: 4e2e8...6a8

Skrevet
3 timer siden, Sjøgrønn skrev:

Ja, er det kran nære berederen må den være på. Ellers vill ikke vannet gå gjennom bereder og du får bare kaldtvann. Setter du på bare varmt på kranene vil det ikke komme noe heller.

Skrevet

Håper TS fant ut av det. I denne varmen er det bare kaldt vann som gjelder for min del.  :Nikke:🚿

• Liker 3
Skrevet

Har akkurat fått lest etter å ha vært utenlands hele dagen. Nå skal det testes! Kom hjem nå kl 20.00 og med 31 grader ute, og desto flere inne, er en dusj nødvendig 😄 Jeg skriver på nytt med en gang jeg har prøvd ut tipsene 😄

Skrevet

Prøvde spakene, og kikket i strømskapet.  Det var rett og slett automatsikringen til varmtvannsberederen som hadde slått ut. Så sa slo vi den på igjen og regner vel da med at varmtvannsberederen varmer opp nok til dusj og hårvask i morgen kanskje? Tusen takk for tipsene, helt gull 😄

Hilsen TS - som garantert kommer til å be om tips i andre små og store  hus- og hagerelaterte spørsmål også 👍

• Liker 1
Skrevet

Så bra at dere fant ut av det! Takk for at du oppdaterte tråden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...