AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #1 Del Skrevet 27. juli 2018 Visste du at det er veldig stor forskjell på disse? Våre blåbær kalles også bilberries, er relativt små, har veldig pigmentert skall og vokser vilt i skogene i hele nord-Europa. De finnes i frysedisken i dagligvare, som ville, de kultiveres ikke og dyrkes ikke, men plukkes vilt. Det latinske navnet er Vaccinum Myrtillus. De Canadiske ville blåbærene er også veldig pigmenterte, vokser vilt i Canada og nordlige deler av USA (mener jeg) og er en tanke større enn våre "bilberries", de har også en litt annen fargetone og smaker veldig annerledes enn våre, de er MYE søtere. De dyrkes "vilt" på en måte, i store felt, ikke i rader som de kultiverte Amerikanske. De sprøytes utrolig sjeldent, det går år mellom hver gang. De kan av og til finnes i frysedisken og Coop har dem nå, de heter Vaccinum Angustifolium. De Amerikanske kultiverte blåbærene er enda større, har ikke så pigmentert skall (fargen smitter ikke inn i bæret når du skjærer i dem), er nesten grønne inni, og dyrkes både i USA og Europa. De finnes i plastbokser i fruktavdelingen. Sitter nå og spiser en tallerken med moste ville Canadiske blåbær og bananer (fordi blenderen min døde). De er så vanvittig gode og jeg har fått helt dilla på dem! Skal også ta meg en tur ut snart og se om jeg får plukket noen av våre blåbær, om de ikke har tørket helt bort da... Bare som et fun fact liksom, om du ville vite Anonymkode: 02c3f...e17 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #2 Del Skrevet 27. juli 2018 Jeg visste ikke at det var så stor forskjell på canadiske ville blåbær og våre Jeg må få se om jeg kan finne dem i frysedisken på coop neste gang jeg er nede. Anonymkode: 4dbbe...727 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #3 Del Skrevet 27. juli 2018 21 hours ago, AnonymBruker said: Jeg visste ikke at det var så stor forskjell på canadiske ville blåbær og våre Jeg må få se om jeg kan finne dem i frysedisken på coop neste gang jeg er nede. Anonymkode: 4dbbe...727 Kult, det må du prøve Jeg har nå laget en slush ved å blende frosne bananer og Canadiske blåbær og vann, fantastisk godt. TS Anonymkode: 02c3f...e17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #4 Del Skrevet 27. juli 2018 Alle som har plukket "ekte" blåbær og kjøpt det de på butikken kaller "blåbær" har skjønt at disse to ikke er det samme... Ordentlige blåbær er da ikke gigantiske, med grønn kjerne..! Anonymkode: 9e41a...e4c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #5 Del Skrevet 28. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Alle som har plukket "ekte" blåbær og kjøpt det de på butikken kaller "blåbær" har skjønt at disse to ikke er det samme... Ordentlige blåbær er da ikke gigantiske, med grønn kjerne..! Anonymkode: 9e41a...e4c Ja det skjønner de nok, men tror ikke de fleste vet at det finnes en vill "low bush" Canadisk (finnes også i nordlige stater som Maine) variant, i tillegg til den store "high bush" kultiverte. TS Anonymkode: 02c3f...e17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå