AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #1 Skrevet 26. juli 2018 Tremenningen min startet for et par måneder siden en Spleis-innsamling til inntekt for moren sin som har uhelbredelig kreft. Han ville hjelpe foreldrene å betale ned skattegjeld, samt at han håpet de skulle få inn nok til at foreldrene kunne dra på en siste feriereise sammen. Spleisen har han delt på Facebook flere ganger og det har kommet inn ganske mye penger. Bortimot 50.000 kr på Spleisen og i tillegg har en slektning i utlandet gitt 25.000 kr. Altså totalt nesten 75.000 kr. I dag hadde vi besøk av en annen slektning som fortalte at tremenningen min har brukt en del av pengene på ferie til sin egen familie, samt å reparere bilen sin. Slektningen hadde konfrontert tremenningen med dette og hans forklaring/unnskyldning var at det hadde kommet inn så mye penger at det uansett var nok til både skatt og reise for foreldrene. Det er flere i familien som er forbanna over dette og vi lurer på hvordan vi skal gripe det an. En annen ting det reageres på er at samboeren hans velger sosialstøtte, til tross for at en slektning har tilbudt å hjelpe henne å få jobb. Det har vært to helt konkrete tilbud, men hun har avslått begge med begrunnelse i at det er for langt å gå til arbeidsplassene (vi snakker 15 minutters gange til den ene og 25 minutter til den andre). Er ikke det nærmest trygdesvindel? Føler meg smålig som har lyst til å melde dem til både politi (for Spleis pengene) og NAV (siden hun kan få jobb, men velger å få penger fra sosialen), men det gjør meg forbanna at de holder på som de gjør. Jeg ga penger for å hjelpe foreldrene, ikke for at tremenningen min skulle dra til syden og fikse bilen. Og samboeren hans synes jeg får ta seg sammen å jobbe for pengene når hun har muligheten til å få jobb. Anonymkode: 41392...01d 11
Morten1 Skrevet 26. juli 2018 #3 Skrevet 26. juli 2018 Når det gjelder spleis pengene så er det svindel om du samler inn penger til ett formål for så bruke det å deg selv. Det er tragisk hvordan enkelte folk kan gjøre slikt og kommer til å få følger for andre som ikke vil delta i spleising i frykt for at det kun er juks. Når det kommer til Nav kan ikke jeg svare på om det er svindel eller ikke, men ting tyder på at hun syns det er bedre å få penger for å ikke gjøre noe enn å jobbe. 15min gå vei er ingenting, så i mine øyne er hun en snylter som fortjener å miste støtten. Men det baserer seg kun på den infoen jeg har fått her. Du kan jo høre med politiet uten å anmelde noen og forklare saken, de kan vertfall svare på om det er straffbart. 12
Morten1 Skrevet 26. juli 2018 #4 Skrevet 26. juli 2018 Når jeg tenker meg om så støtter jeg forslaget om å melde de, det de driver med blir bare for dumt... 11
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #6 Skrevet 26. juli 2018 Meld ifra om spleis, fy f...,at det går an å oppføre seg slik. Anonymkode: ca848...90d 9
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #7 Skrevet 26. juli 2018 Ang spleisen ville jeg meldt fra. Men ang samboeren. Hvordan vet du at hun ikke faktisk har grunn til å motta trygd. Jeg mottar aap pga psykiske problemer, noe ikke min familie vet om engang. Det kan jo være hun sliter med noe fysisk eller psykisk hun ikke ønsker å dele med slekt og venner? Og at hun derfor bruker gåavstand ol som en unnskyldning fordi hun ikke ønsker å fortelle det egentlige problemet? Anonymkode: fe4e9...9bb 13
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #8 Skrevet 27. juli 2018 Du får uansett ikke det riktige juridiske svaret på KG, her er det bare synsing og følelser som styrer. Formuler deg riktig og still spørsmålet på diskusjon.no under juss så skal du se det dukker opp en ekte jurist som svarer. Anonymkode: 0fbbc...59b 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #9 Skrevet 27. juli 2018 Vi kommer til å ta en samtale med politiet om Spleis-pengene de har brukt på seg selv, så får vi se hva de sier. Når det gjelder dama hans kommer slektningen som kan skaffe jobb til å ta en runde til med henne. Fair nok at hun kanskje ikke vil fortelle hva hun sliter med, men at hun ikke gidder å gå 15-25 min til jobb blir for dumt. Hun vil jo få mye mer penger ved å jobbe 80-100% enn hun får i sosialstønad. Hadde hun ikke klaget på hvor lite penger hun får fra NAV og hvor dårlig råd de har på grunn av det hadde ingen i familien engasjert seg. Hun har selv lagt opp til det med å klage og snakke om at hun ønsker seg jobb, men det er ingenting å få. Er vel ikke unaturlig at vi reagerer på at når hun kan få jobb vil hun ikke ha den? ts Anonymkode: 41392...01d 7
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #10 Skrevet 27. juli 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kommer til å ta en samtale med politiet om Spleis-pengene de har brukt på seg selv, så får vi se hva de sier. Når det gjelder dama hans kommer slektningen som kan skaffe jobb til å ta en runde til med henne. Fair nok at hun kanskje ikke vil fortelle hva hun sliter med, men at hun ikke gidder å gå 15-25 min til jobb blir for dumt. Hun vil jo få mye mer penger ved å jobbe 80-100% enn hun får i sosialstønad. Hadde hun ikke klaget på hvor lite penger hun får fra NAV og hvor dårlig råd de har på grunn av det hadde ingen i familien engasjert seg. Hun har selv lagt opp til det med å klage og snakke om at hun ønsker seg jobb, men det er ingenting å få. Er vel ikke unaturlig at vi reagerer på at når hun kan få jobb vil hun ikke ha den? ts Anonymkode: 41392...01d Vel, hun ville jo ikke fått penger fra nav om hun ikke hadde rett på det, så her vet dere jo ikke noe om bakgrunnen. Jeg ville latt dama være og om hun klager direkte til deg kan du jo rett og slett spørre henne rett ut? Har selv mange jeg kjenner som går på stønad eller trygd, men selvom jeg mener de sikkert kunne stått i deltidsjobb i det minste, så legger jeg meg ikke oppi det. Det får være opptil nav å bestemme hva de skal og ikke skal få, da nav faktisk kjenner saken deres. For det gjør jo ikke jeg. Det blir bare synsing. Anonymkode: fe4e9...9bb 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #11 Skrevet 28. juli 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, hun ville jo ikke fått penger fra nav om hun ikke hadde rett på det, så her vet dere jo ikke noe om bakgrunnen. Jeg ville latt dama være og om hun klager direkte til deg kan du jo rett og slett spørre henne rett ut? Har selv mange jeg kjenner som går på stønad eller trygd, men selvom jeg mener de sikkert kunne stått i deltidsjobb i det minste, så legger jeg meg ikke oppi det. Det får være opptil nav å bestemme hva de skal og ikke skal få, da nav faktisk kjenner saken deres. For det gjør jo ikke jeg. Det blir bare synsing. Anonymkode: fe4e9...9bb Hun får sosialstønad. Såvidt jeg vet er det "siste skanse" når man ikke har rett på andre stønader og man får et minimalt beløp til livsopphold. Hun klager over at det er veldig lite penger og at de ikke har råd til noe. Siden hun ikke er på f.eks. AAP og under utredning/avklaring virker det jo ikke som hun er kandidat til uføretrygd? Dagpenger har hun ikke krav på, da hun aldri har jobbet. Hun droppet ut av VGS pga svangerskap og har ikke fullført. Hun har fått tre barn med tre forskjellige menn de siste seks årene, to av dem har hun omsorgen for, det tredje bor hos faren sin. Fetteren min er ikke far til noen av barna. Joda, det blir synsing. Hun fremstår for meg som frisk og oppegående, kanskje litt enkel og preget av at hun ble mor ung og ikke har noen utdanning eller erfaring fra arbeidslivet, men nettopp derfor burde hun jo gripe sjansen til å få erfaring fra jobb og ikke bare sitte på ræva og få penger fra staten. TS Anonymkode: 41392...01d 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #12 Skrevet 28. juli 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, det blir synsing. Hun fremstår for meg som frisk og oppegående, kanskje litt enkel og preget av at hun ble mor ung og ikke har noen utdanning eller erfaring fra arbeidslivet, men nettopp derfor burde hun jo gripe sjansen til å få erfaring fra jobb og ikke bare sitte på ræva og få penger fra staten. TS Anonymkode: 41392...01d Nå er jeg riktignok en utenforstående i denne saken, men har det slått deg at noen som kommer over denne tråden kan gjette seg frem til hvilke personer det gjelder? I så fall gjør du som du vil, jeg ble bare nysgjerrig. Anonymkode: c9535...861 2
Måbarefåsiat... Skrevet 28. juli 2018 #13 Skrevet 28. juli 2018 Derfor gir jeg aldri penger til tiggere på Facebook. En uting. 7
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #14 Skrevet 28. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun får sosialstønad. Såvidt jeg vet er det "siste skanse" når man ikke har rett på andre stønader og man får et minimalt beløp til livsopphold. Hun klager over at det er veldig lite penger og at de ikke har råd til noe. Siden hun ikke er på f.eks. AAP og under utredning/avklaring virker det jo ikke som hun er kandidat til uføretrygd? Dagpenger har hun ikke krav på, da hun aldri har jobbet. Hun droppet ut av VGS pga svangerskap og har ikke fullført. Hun har fått tre barn med tre forskjellige menn de siste seks årene, to av dem har hun omsorgen for, det tredje bor hos faren sin. Fetteren min er ikke far til noen av barna. Joda, det blir synsing. Hun fremstår for meg som frisk og oppegående, kanskje litt enkel og preget av at hun ble mor ung og ikke har noen utdanning eller erfaring fra arbeidslivet, men nettopp derfor burde hun jo gripe sjansen til å få erfaring fra jobb og ikke bare sitte på ræva og få penger fra staten. TS Anonymkode: 41392...01d Så nå er han plutselig fetteren din (søskenbarn), tidligere i tråden var han tremenningen din... Vanskelig å trolle/lyve. Da må man ha tunga rett i munnen og god hukommelse. Anonymkode: 7559d...172 5
Kattugla Skrevet 28. juli 2018 #15 Skrevet 28. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så nå er han plutselig fetteren din (søskenbarn), tidligere i tråden var han tremenningen din... Vanskelig å trolle/lyve. Da må man ha tunga rett i munnen og god hukommelse. Anonymkode: 7559d...172 Eller at ts gjør det bevisst for å skjule akkurat hvilket slektsforhold de har, for å minske faren for å bli gjenkjent, hvis noen i familien snubler over denne tråden. 13
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #16 Skrevet 28. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun får sosialstønad. Såvidt jeg vet er det "siste skanse" når man ikke har rett på andre stønader og man får et minimalt beløp til livsopphold. Hun klager over at det er veldig lite penger og at de ikke har råd til noe. Siden hun ikke er på f.eks. AAP og under utredning/avklaring virker det jo ikke som hun er kandidat til uføretrygd? Dagpenger har hun ikke krav på, da hun aldri har jobbet. Hun droppet ut av VGS pga svangerskap og har ikke fullført. Hun har fått tre barn med tre forskjellige menn de siste seks årene, to av dem har hun omsorgen for, det tredje bor hos faren sin. Fetteren min er ikke far til noen av barna. Joda, det blir synsing. Hun fremstår for meg som frisk og oppegående, kanskje litt enkel og preget av at hun ble mor ung og ikke har noen utdanning eller erfaring fra arbeidslivet, men nettopp derfor burde hun jo gripe sjansen til å få erfaring fra jobb og ikke bare sitte på ræva og få penger fra staten. TS Anonymkode: 41392...01d Kan være frykt som gjør at hun ikke tar i mot jobben hun har fått tilbudt og så finner hun på andre unnskyldninger. Anonymkode: 5cd85...2ef
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #17 Skrevet 28. juli 2018 6 minutter siden, Kattugla skrev: Eller at ts gjør det bevisst for å skjule akkurat hvilket slektsforhold de har, for å minske faren for å bli gjenkjent, hvis noen i familien snubler over denne tråden. Det var derfor jeg hadde med lyve. Hvis man lyver (uansett om det er for ikke å bli gjenkjent) så må man ha tunga rett i munnen og huske hva man har skrevet tidligere. Anonymkode: 7559d...172 1
Lurerpådette Skrevet 28. juli 2018 #18 Skrevet 28. juli 2018 Nå må dere ikke blande trygd og sosial stønad. Det er to forskjellige ting. Trygd er livet ut om man trenger og stønad er for en periode der man ikke har inntekt eller nok inntekt. Er slettes ikke vanskelig å få stønad. Mange som misbruker det til det fulle. Vi vet ikke hva som er grunnen til at hun får det men bare det å være arbeidsledig er nok. Kanskje hun har god grunn eller kanskje hun har sagt hun ikke finner seg jobb selv etter å ha fått tilbud. Men ang den svindelen, anmeld det. Han ble kanskje tatt denne gang av din familie men han fikk tak i pengene og vet det går ann så hvorfor skulle han ikke prøve igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #19 Skrevet 28. juli 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Vi kommer til å ta en samtale med politiet om Spleis-pengene de har brukt på seg selv, så får vi se hva de sier. Når det gjelder dama hans kommer slektningen som kan skaffe jobb til å ta en runde til med henne. Fair nok at hun kanskje ikke vil fortelle hva hun sliter med, men at hun ikke gidder å gå 15-25 min til jobb blir for dumt. Hun vil jo få mye mer penger ved å jobbe 80-100% enn hun får i sosialstønad. Hadde hun ikke klaget på hvor lite penger hun får fra NAV og hvor dårlig råd de har på grunn av det hadde ingen i familien engasjert seg. Hun har selv lagt opp til det med å klage og snakke om at hun ønsker seg jobb, men det er ingenting å få. Er vel ikke unaturlig at vi reagerer på at når hun kan få jobb vil hun ikke ha den? ts Anonymkode: 41392...01d Men det er jo nettopp poenget, om hun vil fremstå som frisk og normal må hun dikte opp en unnskyldning. Da er det ikke gåingen som er problemet, det er noe annet hun ikke vil snakke om Så det er egentlig feil av dere å reagere på det, ja. Dere vet ikke den egentlige bakgrunnen. Det kan til og med være at hun blir behandlet dårlig av en eller flere av de som jobber i den bedriften. Om det er andre slektninger som deg selv så ser ned på henne som du gjør som jobber der, så ville ikke jeg jobbet der heller om jeg var henne. Å ha slektninger som går og skuler på deg og dømmer deg er ikke noe bra jobbsituasjon Anonymkode: f8d0d...389 1
Drakan Skrevet 28. juli 2018 #20 Skrevet 28. juli 2018 Ville meldt svindel på pengene som var samlet til andre, når det gjelder sosial stønad ville jeg latt det ligge. Du vet jo ikke egentlig grunnlaget for dette 😕 Men rett skal være rett med pengene som er misbrukt. 😬
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå