Gå til innhold

Liker du chili?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg simpelthen elsker cayennepepper! I perioder må jeg putte det i alt mulig, og det kan virkelig redde en litt kjedelig restesuppe (som jeg spiser nå - nam!)
Jeg vokste ikke opp med krydder, moren min brukte ikke sort pepper en gang fordi hun hadde tatt noen tester som sa at hun ikke tålte det...faktisk brukte hun aldri noen urter eller noen ting, tror det eneste vi hadde var gressløk :( 

Siden jeg er så lite vant til å bruke det må jeg liksom huske på det, og alt blir jo mye bedre med friske urter og gode krydder! Men jeg klarer ikke veldig sterk mat, er simpelthen ikke vant til det, så cayennepepperen blir den jeg bruker.

Så jeg lurer på, hva er vanene deres med krydder, og spesielt med chili? Hva bruker dere det til, hva slags chili bruker dere og hva kan dere absolutt ikke spise uten? Spiser dere veldig sterk mat eller unngår dere det? :) 

Anonymkode: 475e9...80b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også elsker cayennepepper! Har det i alt mulig rart. Bruker også en del forskjellige typer chilipepper, og kjøper alltid med meg hjem et spennende krydder når jeg reiser.

Født på midten av 80-tallet, så har vokst opp med den typiske norske, tradisjonelle maten, der oregano og karri var de mest eksotiske smakene vi hadde.

På ungdomsskolen fikk jeg en venninne som vokste opp i et land med veldig krydret mat. Hun inviterte meg hjem på middag en gang moren laget mat derifra, og etter det var jeg hekta på krydder og urter.

Et tips til forkjølelse; kok timian og biter av ingefær i vann, hell over i en kopp, bland i 1-2 teskjeer honning, og 1 liten teskje(ikke toppet) cayennepepper. Er operasanger, og dette lille heksebrygget har reddet meg flere ganger.

Anonymkode: ecada...76e

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid frisk, rød chili i kjøleskapsskuffen. Like viktig å ha som løk og hvitløk.   Brukes både i fiske- og kjøttretter.  

Min fiskesuppe, kokt på kraft av rekeskall, og med laks og sei, ville ikke blitt den samme uten chili!  Bruker også chili i retter med kokosmelk.  Det demper sødmen og spicer.  Generelt bruker jeg mye krydder og urter i matlaging. 

Hva man er vokst opp med spiller nok en viss rolle for hva man liker senere i livet.  Tror også at impulser ved reiser i andre land påvirker matlagingen. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg simpelthen elsker cayennepepper! I perioder må jeg putte det i alt mulig, og det kan virkelig redde en litt kjedelig restesuppe (som jeg spiser nå - nam!)
Jeg vokste ikke opp med krydder, moren min brukte ikke sort pepper en gang fordi hun hadde tatt noen tester som sa at hun ikke tålte det...faktisk brukte hun aldri noen urter eller noen ting, tror det eneste vi hadde var gressløk :( 

Siden jeg er så lite vant til å bruke det må jeg liksom huske på det, og alt blir jo mye bedre med friske urter og gode krydder! Men jeg klarer ikke veldig sterk mat, er simpelthen ikke vant til det, så cayennepepperen blir den jeg bruker.

Så jeg lurer på, hva er vanene deres med krydder, og spesielt med chili? Hva bruker dere det til, hva slags chili bruker dere og hva kan dere absolutt ikke spise uten? Spiser dere veldig sterk mat eller unngår dere det? :) 

Anonymkode: 475e9...80b

Selvfølgelig! Elsker habanero :) Synes den har en fantastisk fruktig smak.

Skrevet

Jeg liker veldig godt smaken av chili, det er bare synd den skal være så sterk.

Jeg lager ofte wrap, og da må jeg ha chili i. Jeg kjøper en eske på butikken og passer på å få ut alt av hinner og frø. Jeg lurer på om det er en ekstra svak type, for jeg kjenner knapt smaken og må ha i mer for hver gang. (kjenner styrken om jeg gjør meg i øynene da, så den er nok der et sted :) ).

Burde vel egentlig ikke spist chili da det er en av tingene som kan gi meg røde utslett i ansiktet (sammen med varme, kulde, vind, sol, trening, svette, stress etc. ). Men det hjelper ikke å holde seg unna så da spiser jeg det veldig periodevis.

Jeg er den eneste som liker det, så ytterst sjelden jeg var det i middag eller noe sånt.

Det minner meg på at jeg hadde tenkt å lage en chilisaus til grilling her en dag..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...