AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #1 Skrevet 26. juli 2018 Hei, Jeg ble fortalt at daglig leder på arbeidsplassen min tar ut bonus. Slik jeg forstod det, var ikke dette noe jeg skulle vite? Har man krav på å vite om daglig leder tar ut bonus, og eventuelt hvor mye? Vi som jobber der, jobber for luselønn (ca. 130-160 kr i timen, alder varierer fra 20-50 år), daglig leder har 40-50 kr mer i timen enn oss andre, samt at vedkommende tar ut bonus i tillegg. Skulle gjerne konfrontert DL med dette, vi jobber ræva av oss for å stadig øke omsetning, men får ingenting igjen for det. Sjefen tar hele kaka selv. Men jeg vil ikke gjøre det, dersom personen som fortalte meg det, fortalte meg noe jeg egentlig ikke skal vite. Kan ikke forstå at det er noe jeg ikke skal vite, men vil være på den sikre siden. Det var utrolig demotiverende å få vite det. Noen som vet? Takk for svar. Anonymkode: d60b4...657
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #2 Skrevet 26. juli 2018 Nei, du kan ikke kreve å få vite lønnen verken til sjef eller kollegaer. Anonymkode: 8a962...674 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #4 Skrevet 26. juli 2018 Nei, jeg bare lurer? Ønsker konfrontere vedkommende, men vil ikke sette den andre personen i stikka. Så trenger bare finne ut om det er noe jeg kunne funnet ut på egenhånd. Skjønner? Anonymkode: d60b4...657
chi Skrevet 26. juli 2018 #5 Skrevet 26. juli 2018 Skjønner at en kan bli nysgjerrig på dette, og føle at det er veldig urettferdig. Men om dette stemmer - hva vil skje? 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #6 Skrevet 26. juli 2018 Sjefen kan ta hvilken lønn han vil. Han har et mye større ansvar enn dere og dermed også høyere lønn. Anonymkode: c275e...e37 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #7 Skrevet 26. juli 2018 2 minutter siden, chi skrev: Skjønner at en kan bli nysgjerrig på dette, og føle at det er veldig urettferdig. Men om dette stemmer - hva vil skje? Og det er også helt normalt at ledere tjener mer enn ansatte, det er et helt annet ansvar og stress å være leder (jeg har vært begge deler). Selvfølgelig tjener DL mer enn dere, noe annet hade vært helt uvanlig. Anonymkode: 8a962...674 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #8 Skrevet 26. juli 2018 Nei, om det ikke gjøres noe med, så ønsker jeg hvert fall at alle på jobb har "rett" på å vite om den urettferdigheten. Det er greit med bonus, men synes det er utrolig dårlig og ta ut bonus når de ansatte har så dårlig timebetalt... 😕 Hadde alle hatt lønn iht tariff hadde det vært noe annet. Selvfølgelig skal sjefen ha høyere lønn, er ikke det det er snakk om. Anonymkode: d60b4...657 1
Alvario Skrevet 26. juli 2018 #9 Skrevet 26. juli 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, om det ikke gjøres noe med, så ønsker jeg hvert fall at alle på jobb har "rett" på å vite om den urettferdigheten. Det er greit med bonus, men synes det er utrolig dårlig og ta ut bonus når de ansatte har så dårlig timebetalt... 😕 Hadde alle hatt lønn iht tariff hadde det vært noe annet. Selvfølgelig skal sjefen ha høyere lønn, er ikke det det er snakk om. Anonymkode: d60b4...657 Da er første steg å melde seg inn i fagforbund. Dere har ingenting med hva daglig leder tjener, men kan klage på egen lønn! Endret 26. juli 2018 av Mariell77 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #10 Skrevet 26. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, om det ikke gjøres noe med, så ønsker jeg hvert fall at alle på jobb har "rett" på å vite om den urettferdigheten. Det er greit med bonus, men synes det er utrolig dårlig og ta ut bonus når de ansatte har så dårlig timebetalt... 😕 Hadde alle hatt lønn iht tariff hadde det vært noe annet. Selvfølgelig skal sjefen ha høyere lønn, er ikke det det er snakk om. Anonymkode: d60b4...657 Hva er er egentlig urettferdig med det? Det er mange sjefer rundt omkring som har bonus, det er ikke uvanlig. Men du blir no kikke populærpå arbeidsplassen om du begynner å gnåle om dette til alle og enhver, det er vel noe de fleste er inneforstått med på en arbeids plass at sjefer tjener mer, har flere goder og ofte bonus Anonymkode: ebdb9...e52 1
BMF Skrevet 26. juli 2018 #11 Skrevet 26. juli 2018 Dette kan du ikke si noe på. DL har veldig ofte (alltid) en eller annen form for bonus. Sånn er arbeidslivet. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #12 Skrevet 26. juli 2018 Er daglig leder også eier i og med at du skriver «tar ut bonus»? Hvis det er tilfelle så spiller det ikke noen rollen han «tar ut bonus» eller velger å kjøre overskudd ut som utbytte. Pengene får han uansett. Er daglig leder en vanlig ansatt som dere, så er bonus noe han eventuelt har som en del av sin ansettelsesavtale. Om så er tilfelle så har dere null og niks med dette å gjøre, da må dere heller fokusere på å klage på dårlige betingelser som en del av deres lønnsdialog. Dette gjelder også på samme måte om det er han som eier selskapet. Jeg klarer ikke å se hva du ønsker å oppnå med dette. Å klage på lønn er helt «fair game», men dere må bruke annen argumentasjon enn hva sjefen har til lønn. Det er en sak mellom han og arbeidsgiver, kanskje han er skikkelig bra å forhandle og har dealet seg en bra avtale. Anonymkode: 8a962...674 1
chi Skrevet 26. juli 2018 #13 Skrevet 26. juli 2018 3 minutter siden, Mariell77 skrev: Da er første steg å melde seg inn i fagforbund. Dere har ingenting med hva daglig leder tjener, men kan klage på egen lønn! Dette! ⬆️
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #14 Skrevet 26. juli 2018 De fleste har klaget på lønna uten nytte. Er medlem av HK, men det hjelper dessverre ikke en dritt når ikke minst 50% av ansatte er medlem. Men skal ringe å snakke med de likevel om råd, igjen. DL er ansatt som DL, og er ikke eier av bedriften. Takk for tips allikevel. Anonymkode: d60b4...657
juliane Skrevet 26. juli 2018 #15 Skrevet 26. juli 2018 Nå skriver du ikke noe om hvilken bransje dette dreier seg om eller hva slags kompetanse daglig leder har, men en daglig leder med 210 kr i timen er jo skikkelig underbetalt hvis ikke den bonusordningen er svært gullkantet. Husk også at en bonus er prestasjons-/resultatbasert og ikke noe man er garantert å få. Og nei, du kan ikke forhandle lønn med å sammenligne lederens betingelser med dine... 2
Maestro Skrevet 26. juli 2018 #16 Skrevet 26. juli 2018 Når jeg var daglig leder, i matbransjen så fikk vi bonusordning, om vi solgte for så så mye, holdt oss innen en viss sum på bestilling av varer etc. Og være daglig leder er noe satans stress, jeg jobba sjeldent mindre enn 10 timer til dagen, jobba 6 dager i uken og man er "alltid" på jobb, da man må holde seg tilgjengelig for de andre ansatte. Det er veldig lett og klage på DL, men etter jeg har vært det selv så har jeg mye mer forståelse for dem. 2
Gjest pokijh Skrevet 26. juli 2018 #17 Skrevet 26. juli 2018 What? Skjønner ikke greia her. Hvis du mener at du er god nok til en høyere lønn, så søker du jobb en annen plass med samme yrke. Hvis du ikke får høyere lønn et annet sted, kanskje du ikke fortjener det? Hvorfor sa du ja til lønna hvis du mener den er for lav? For meg vitner det om dårlig etikk hvis man først skriver kontrakt hvor du er enig med lønna, for så å klage senere på at den er for lav. Hva jobber du med, og hvor lenge har du jobbet der? Jeg har flere ganger spurt om lønnsøkning, fått nei flere ganger, men ikke lagt meg ned for å sutre. Da har jeg jobbet enda hardere og fått ja neste gang. Hva gjør det for deg om sjefen tjener mer enn deg?
isw Skrevet 26. juli 2018 #18 Skrevet 26. juli 2018 Jeg synes ikke det er urimelig at daglig leder tjener 50 kr mer i timen enn sine medarbeidere. Det er faktisk veldig liten forskjell. Du bør fokusere mer på hva du selv tjener og om du er fornøyd med det. Er du misfornøyd må du heller søke en annen jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #19 Skrevet 27. juli 2018 Du bør argumentere for økt lønn basert på det du har gjort. Har du f. eks. tatt på deg flere ansvarsområder eller gjort mer enn dine kolleger på noe vis? Man kan ikke sammenlikne med lønna til noen som har en helt annen funksjon i bedriften. Anonymkode: 596d4...b3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå