Gå til innhold

Hvor i huset sover barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri tenkt på dette før men har sett det nevnt her inne i andre tråder nå i det siste. At man ikke må la barna sove i etasjen over seg med tanke på brann. Hva gjør dere?

Vi flytter fra leilighet til hus nå, og hadde tenkt at barna skulle få de to koselige rommene i loftsstuen. Men jeg har altså ikke tenkt på dette før jeg leste det her.

Hva om de sover i underetasjen og vi på loftet da? Er det tryggere? Kommer de seg ut hvis vi ikke kommer oss ned for å hjelpe dem? (Barnehagealder.)

Er det noe i dette eller er det hysterisk? 

Anonymkode: 6aba3...a9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sover alle i samme etasje. Rent personlig ville jeg ikke latt et barn i barnehagealder sovet i en annen etasje enn meg, men hvis det var nødvendig ville jeg foretrekke at vi sov i etasjen over barnet. Uansett hvordan dere sover er det viktig å ha sørget for fluktveier. Er soverommene høyt oppe så installer brannstige (og vis barn som er i stand til å bruke den hvordan de gjør det), snakk med barna om hva de skal gjøre hvis det brenner og hvilke fluktveier de har fra sitt soverom.

AnonymBruker
Skrevet

For meg var det helt bevist at vi skulle ha et hus med 3 soverom i samme etasje. Både pga. brann, men også fordi jeg ville at de skulle kunne tusle inn til oss hvis det var noe.

Når vi kjøpte hus var barna 3 og 5, og det var et av de vesentlige kriteriene ved kjøp av bolig.

Anonymkode: b9163...6fb

AnonymBruker
Skrevet

Vi sover alle i andre etg. Men skal på sikt utvide huset og bygge et soverom til i første etg. Det blir vårt soverom, og barna vil da sove i andre etg alene. Vi har seriekoblede røykvarslere og branntepper/brannslukkere på soverommene nå. Er ikke veldig bekymret for at barna skal sove i en annen etg enn oss. Nå er de små, så det er praktisk å sove i samme etg, men etterhvert er ikke det så viktig.

Anonymkode: d75df...c1c

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri latt barn under 7-8 år sove i en etasje over meg. Da er de for små til å kunne komme seg ut ved brann. Flammer går oppover, så trappen vet man ikke at man har tilgjengelig. Grensen går altså når man vet ungene klarer å gå ut vinduet og klatre ned brannstigen selv, og kan forklares dette uten at de blir redde av det. 

Synes generelt man bør sove i samme etasje til ungene klarer å ta seg ut ved brann uansett om det er opp eller ned, men siden ting brenner oppover føles det tryggere om ungene sover i samme etasje. 

Her har vi en tolvåring som sover i sokkeletasjen, seksåring som sover i samme etasje som oss, og ettåring som selvsagt sover i samme etasje som oss. Seksåringen skal få velge nå om han vil flytte ned i sokkelen, han hadde ikke fått lov om ikke 12-åringen bodde der også. 

Anonymkode: a1640...b9c

AnonymBruker
Skrevet

Synes generelt man bør sove i samme etasje til ungene klarer å ta seg ut ved brann uansett om det er opp eller ned, men siden ting brenner oppover føles det tryggere om ungene sover i *en etasje under, enn en etasje over. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri tenkt på dette før men har sett det nevnt her inne i andre tråder nå i det siste. At man ikke må la barna sove i etasjen over seg med tanke på brann. Hva gjør dere?

Vi flytter fra leilighet til hus nå, og hadde tenkt at barna skulle få de to koselige rommene i loftsstuen. Men jeg har altså ikke tenkt på dette før jeg leste det her.

Hva om de sover i underetasjen og vi på loftet da? Er det tryggere? Kommer de seg ut hvis vi ikke kommer oss ned for å hjelpe dem? (Barnehagealder.)

Er det noe i dette eller er det hysterisk? 

Det er du som kjenner ungene dine. Tror du at de begge hadde klart å komme seg ut uten hjelp og forklaring? Hvis ja, så kjør på. Men lurt å ha brannøvelse hjemme. Hvis nei, så fortsett i samme etasje til du kan svare ja :) 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri latt barn under 7-8 år sove i en etasje over meg. Da er de for små til å kunne komme seg ut ved brann. Flammer går oppover, så trappen vet man ikke at man har tilgjengelig. Grensen går altså når man vet ungene klarer å gå ut vinduet og klatre ned brannstigen selv, og kan forklares dette uten at de blir redde av det. 

Synes generelt man bør sove i samme etasje til ungene klarer å ta seg ut ved brann uansett om det er opp eller ned, men siden ting brenner oppover føles det tryggere om ungene sover i samme etasje. 

Her har vi en tolvåring som sover i sokkeletasjen, seksåring som sover i samme etasje som oss, og ettåring som selvsagt sover i samme etasje som oss. Seksåringen skal få velge nå om han vil flytte ned i sokkelen, han hadde ikke fått lov om ikke 12-åringen bodde der også. 

Men mtp statestikk skjønner jeg ikke logikken din. Svært mange branner er ulmebranner i gulv da spesielt i kjellere. 

Og selvom flammer går oppover betyr ikke det at det er farligst i andre eller tredje etasje, da det elektriske anlegget i huset har mye å si for hvordan en brann utarter og sprer seg. 

Og er du sikker på at din tolvåring ville klart å få med seg seksårig? Hva om seksårig blir redd og gjemmer seg, nederste etasje fylles med røyk og det er tolvåring sitt ansvar å få ut søsken.. 

En tolvåring kan også få panikk og vet ikke hvordan brannberedskap fungerer om det ikke er gått innlært. 

Anonymkode: 4d359...6d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i leilighet i 2. og 3. etasje med to soverom nede og ett oppe. Vi kommer til å la barna sove nede pga en kronglete nødutgang oppe. Til gjengjeld kommer jeg til å måtte ordne noe alarm på døra ut, så de ikke finner på å gå ut når vi sover. 

Leste den tråden med hun som lurte på om hun kunne legge barnet på rommet sitt mens hun satt våken i en annen etasje - det er isåfall hysteri. Men jeg syns barna skal kunne håndtere nødutgangen på rommet sitt hvis de sover alene i etasjen.

Anonymkode: 2bb47...8b6

AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er jo ikke alle som har mulighet til å sove i samme etasje osv. Noen hus har soverom på ulike plan, sånn er det bare. Vi har to nede og ett oppe. Pr nå har vi ett av de to nede, og jenta sover på det andre. Men når lillebror som snart kommer blir stor nok for eget rom, så flyttet vi opp og barna får rom nede. 

Anonymkode: f03dc...0be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I samme etasje, noe annet er fullstendig uaktuelt

Anonymkode: 94212...c9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp flyttet i nytt hus. I andre etg er det 2 soverom, et oppholdsrom som er rett utenfor dørene til soverommene og et lite bad. Vi kjøpte huset når vi trodde vi var ferdige med barn. Nå er guttene 3 og 5, og vi venter et nytt barn. De har alltid delt rom og skal fortsette å gjøre det lenge enda også i nytt hus. Det er fordi jeg opplever det som utrygt å sove i en annen etg. enn de små. Handler ikke bare om brann, men om at de helst vil komme inn til mamma og pappa om natta, hvis de våkner. 

Anonymkode: a1a67...6c9

Skrevet

Jenta på 3 år sover i en anne etasje enn oss. Med tid og stunder så vil nok minstejenta også flytte opp i tredje. Der kan dem dele rom eller ha hvert sitt.
Har brannalarmer og muligheter for å komme meg inn i tredje dersom brann. Ideelt sett så ville jeg hatt alle soverom i samme etasje, men det er ikke mulig slik huset er utformet.

Men det minner meg på å kjøre en øvelse og teste disse inngangene til tredje som sjeldent brukes.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ha rom i underetasjen da jeg var 6-7. Det var vindu på rommet i normal størrelse, som ikke hadde lås/barnesikring. Kunne derfor fint gå ut av vinduet om noe skulle skje. Da jeg var 10-11 og vi flyttet i nytt hus fikk jeg rommet i loftstua. Da installerte vi brannstige utenfor vinduer og hadde øvelser som jeg mestret før jeg fikk sove der. Ikke alle hus sommer bygget med alle soverom i samme etasje, så da må man gjøre det beste ut av det. Vi bor i generasjonsbolig og i denne delen vi bor i nå så har vi barnet i samme etasje som oss. Når vi får flere barn skal vi bytte del, og da har vi to soverom i andre etasje og to i første. Da vil de eldste barna bo i første etasje alene, med tilgang til stort vindu på rommet, men også hovedinngangen til huset like ved. 

Anonymkode: ea8dd...4dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns dette er hysteri. Rett og slett hysteri

Anonymkode: 686ee...5d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns dette er hysteri. Rett og slett hysteri

Anonymkode: 686ee...5d4

Nei, det er common sense.

Anonymkode: 4fdce...872

• Liker 2
Skrevet

Vi har fire barn til sammen og har soverom i tre forskjellige etasjer. Mine barn sover i andre etasje, vi sover i første og hans barn i kjelleren. Har gjort om kjellerstua til to soverom og utvidet vinduene øverst på veggen så de oppfyller brannforskriftene. Begge de to som sover i underetasjen, har skrivebord under vinduene og vi har øvd på og testet at de klarer å komme seg opp på de og ut på egen hånd hvis noe skulle skje. 

De to som sover i andre etasje, har vinduer ut mot garasjetaket og har øvd på å klatre ut dit. Dette gjorde vi flere ganger i året da de var små og jeg så ikke på det som hysteri, men rett og slett som en brannøvelse. Morsomt syntes de det var også 😂

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke dem heller dele et soverom, slik at dere sover i samme etasje?

Anonymkode: 3a8a1...c38

AnonymBruker
Skrevet

Ungene bor der de ikke kan høre oss knulle.

Anonymkode: 3a8bf...db3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her, takk for mange svar!

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke dem heller dele et soverom, slik at dere sover i samme etasje?

Anonymkode: 3a8a1...c38

Det er litt vanskelig fordi minste må ha det stille for å klare å sovne, mens eldste må "leke seg i søvn " med kosedyrene sine. Også våkner minsten og bråker tidligere enn eldste har lyst til å stå opp.

Men vi var i huset igjen idag, og tror vi gjør det sånn at minste sover i 1.etasje (der er inngangsdøra også) med oss, og eldste i 2. etasjen over - der er det et soverom som var større enn vi husket, og det er utgang i den etasjen også til hagen. Så får loftsstuerommene i 3. vente til de blir eldre. 😊

(Pågrunn av KG... hysteri eller ikke. ❤ )

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...