Gå til innhold

Når forventes det at de små hører etter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når forventes det at de små "hører etter"? F.eks. Når dere skal dra og barnet ikke hører på når du sier "kom så går vi", eller "ikke gjør sånn". 

Barnet mitt hører på noe, men ikke alt. Tenker at hun ikke forstår enda.. så når forventes det at de hører etter (selvom de forstår)?

Anonymkode: f053b...d62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det tar ca 20 år deromkring. Kanskje aldri 😅

Anonymkode: 480f7...e1b

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Fra de kan forstå. Sa jeg "nå går vi" og det ble ignorert av barnet, så løftet jeg opp å vi gikk. Ikke noe mas eller styr.Såda viste mine fra tidlig alder at når mor ber, så skjer det.

Anonymkode: 6bec2...f21

• Liker 3
Gjest nicecar
Skrevet

Når barnet begynner å forstå skikkelig. Når de er 1-3 år så kan de fint nikke eller si ja uten å være helt klare over hva de sier ja til. Så når de er i den alderen der er det best å vise tålmodighet og forståelse overfor barnet :) 

Skrevet

Når de skjønner at mamma og pappa bestemmer her i gården

Gjest BearMama
Skrevet

Min skjønte hva jeg sa før han var 2 årish. Men han har det som jeg kaller selektiv hørsel 😂

Om han ikke hørte etter når jeg sa noe så testet jeg han. Ordet sjokolade pleide å gjøre susen🦁😅 Så jeg visste at han visste at jeg snakket til han og forsto, men han valgte å ikke høre etter. Spesielt når han var midt i lek eller drev med noe spennende. Da gikk jeg bort og sa at nå var han ferdig og tok han i hånden og så avsluttet vi det vi gjorde.

AnonymBruker
Skrevet

Yngste kom og følger etter, holdt hånd, hentet ting og kastet søppel i bøtta ved beskjed osv fra ca 12-13 mnd. Eldste var vel ca tre før sånne ting sank inn. Eldste var en type som spant rundt på veggene mer enn gulvet og gjorde at jeg vurderte både sele og luftegård med tak. Yngste er en sindig og rolig type. 

Tror det kommer like mye an på barn som foreldre :)

Anonymkode: 3d909...c96

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det tar ca 20 år deromkring. Kanskje aldri 😅

Anonymkode: 480f7...e1b

Thihi🤣👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å forberede barn på hva som skal skje om litt, hjelper. "Du kan leke litt til, men nå snart, når jeg er ferdig med xyc - så skal vi kle på oss og gå". Å få et bekreftende nikk i det minste. Da får barnet forberede seg litt mentalt på at leken snart er slutt og blir hjulpet i overgangen til ny aktivitet. Går ikke alltid knirkefritt likevel - men det hjelper. 1-2 åringer?

Anonymkode: cde32...e0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn forstår ting tidlig, men de finner fort ut at de har egen vilje.. 😛 DetDet kommer nok helt an på barnet og personligheten dens, og hvordan du legger frem ting. 

Anonymkode: 74245...0bf

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når forventes det at de små "hører etter"? F.eks. Når dere skal dra og barnet ikke hører på når du sier "kom så går vi", eller "ikke gjør sånn". 

Barnet mitt hører på noe, men ikke alt. Tenker at hun ikke forstår enda.. så når forventes det at de hører etter (selvom de forstår)?

Anonymkode: f053b...d62

Barn hører prating fra de blir født og hører etter hva som blir sagt. Men når tid de forstår betydningen av det som blir sagt og når tid de vil forstå betydningen og vil gjøre det andre bestemmer for dem, er en helt annen sak. 

Måten du prater til barnet ditt på er også en sak. 

Å si, kom så går vi, når barnet er opptatt i en viktig lek, blir som å si det samme til deg og å forvente at du lystrer når du sitter i en viktig telefon eller står midt i middagslagingen. Det handler om forberedelser og måten man sier ting til, både til barn og voksne. 

Skal dere gå, så sier du til barnet at nå må leken avsluttes fordi dere skal gå ganske straks. Så venter du til barnet får summet seg i noen minutter og gjentar. 

Å gi barn tid fremfor å rive dem brutalt ut av lek eller tanker, forhindrer ofte en voldsom kamp om å komme seg avsted, få på tøy ol. Å være pedagog er like viktig enten det er barn eller voksne du skal forhandle med. 

Anonymkode: b2b10...b0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt på 17 mnd forstår det meste jeg sier til han. Er nok derfor han løper rundt som en apekatt å drar seg i bleia når jeg sier:"Kom skal vi gå å skifte bleie". Kommer sjeldent frivillig men forstår hva jeg mener 😂

Eller når jeg sier " nå skal vi gå å pusse tennene dine, lese bok og så skal du legge deg å sove for nå er det snart natta" da løper han også rundt som en apekatt å prøver å unnslippe  

Anonymkode: f3a4e...e38

Skrevet

Ved to års alder syns jeg lillesøster hørte etter. Så ble hun tre, og alt går rett inn og rett ut. Nå er hun bikket fire, og jeg må være rimelig streng...

Storesøster på syv er flink å høre. Ergo bare én vanskelig unge. Men det er en bra håndfull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...