Gå til innhold

Barn 1,5 år som gjør det det skal men gråter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en liten jente på 21 mnd som vi nå for alvor innfører faste rutiner med, på grunn av barnehagestart. Tidligere har det i perioder sklidd ut. Jeg som mor er vel en mor som ikke er så streng, mens pappaen er streng. Hun har blitt ammet, og blir enda ammet litt, og vi er blitt vant til mye kos. Nå når far tar over er det litt mindre dulling og mer struktur. Men er det vanlig at barnet gjør det hun skal, mens tårene triller? Dersom pappen sier "da var det leggetid!", så springer barnet i full fart mot sengen sin, mens hun gråter høyt. Hun fyker avgårde som en rakett, mens tårene renner. Hvorfor skjer dette?? Noen som vet?? Det er så hjerteskjærende for både mor og far... Hun er veldig pliktoppfyllende, men hun virker så lei seg :(

Anonymkode: ba90a...470

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stakar barn, må legge seg... omg for noen verdensproblemer. 

Anonymkode: 87faa...d4e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun vil vel ikke legge seg ? Har ei på samme alder og hun er ikke særlig lydig,  sier bare NEI når vi sier at det er leggetid. Så blir det sutring men det gir seg fort. Kanskje gi henne litt tid til å forberede overgangen fra lek til legging. 

Anonymkode: 6fd69...ab0

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at det er vanskelig å se sånt! Blir utrolig trist når datteren min gråter selv.. 

I en slik situasjon hvor du ser at barnet er lei seg, gråter fordi det ikke vil, men gjennomfører, gi masse kos og støtte. Vis at det å legge seg er noe koselig, smil, prat, kos, ligg gjerne ved siden av henne. "Nå skal det bli deilig å sove! Gode myke dyna". Trøst barnet om hun gråter..:) 

Anonymkode: ce391...aa4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare sutring fordi hun ikke får viljen sin, var selv sånn som liten.

Anonymkode: f8991...34a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leser dere på sengen til henne? Det kan gjøre leggestunden til noe trivelig for henne. Spør henne om hvilket eventyr og godnattsang hun ønsker seg i kveld.

Anonymkode: b4229...d8d

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare sutring fordi hun ikke får viljen sin, var selv sånn som liten.

Anonymkode: f8991...34a

Tror ikke du husker hvordan du var som 1.5 åring. Det er snakk om et veldig veldig lite barn som skjønner veldig lite...

Syntes det er for tidlig å kreve god oppførsel, hun har ikke forutsetning for å forstå. Mennesker kan jo bli 100 år, syntes heller dere skal ha trygge og gode rutiner, så mye haster det vel ikke med oppdragelsen. "Gi barna kjærlighet, mer kjærlighet og enda mer kjærlighet så kommer folkeskikken av seg selv." - Astrid Lindgren 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en liten jente på 21 mnd som vi nå for alvor innfører faste rutiner med, på grunn av barnehagestart. Tidligere har det i perioder sklidd ut. Jeg som mor er vel en mor som ikke er så streng, mens pappaen er streng. Hun har blitt ammet, og blir enda ammet litt, og vi er blitt vant til mye kos. Nå når far tar over er det litt mindre dulling og mer struktur. Men er det vanlig at barnet gjør det hun skal, mens tårene triller? Dersom pappen sier "da var det leggetid!", så springer barnet i full fart mot sengen sin, mens hun gråter høyt. Hun fyker avgårde som en rakett, mens tårene renner. Hvorfor skjer dette?? Noen som vet?? Det er så hjerteskjærende for både mor og far... Hun er veldig pliktoppfyllende, men hun virker så lei seg :(

Ha  faste rutiner, der legging er direkte etter tannpuss. Og deretter lesing av eventyr og godnattsang på senga. Det er mye bedre enn at barnet plutselig uforberedt (kanskje barnet er opptatt med noe el.l.) får beskjed om at det er leggetid.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje far kan "dulle" litt mer? Gjør hele kveldsrutinen (inkl kveldsmat, tannpuss, eventyr og sang og kos og klem) til en koselig stund for barnet. Forbered barnet på at det er leggetid. "Nå skal vi gå og pusse tennene før vi skal lese eventyr og du skal sove".

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi mangler noe godnattlesing, sang osv etter tannpuss. Det er nattaklem fra meg, og så skygger jeg banen fordi hun er litt for opptatt av pupp enda til at hun roer seg med meg. Vi tenkte vel å begynne med nattahistorie når kveldsammingen er avvent. Er det best å ta nattahistorie mens hun ligger i sin seng? Eller kan vi lese i vår seng og flytte henne over i sin egen seng etterpå? Vi sover enda på samme rom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er enig i at det ofte skjer litt brått at hun skal legge seg, hun virker rett og slett som om hun skvetter litt og styrter ut gråtende....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi mangler noe godnattlesing, sang osv etter tannpuss. Det er nattaklem fra meg, og så skygger jeg banen fordi hun er litt for opptatt av pupp enda til at hun roer seg med meg. Vi tenkte vel å begynne med nattahistorie når kveldsammingen er avvent. Er det best å ta nattahistorie mens hun ligger i sin seng? Eller kan vi lese i vår seng og flytte henne over i sin egen seng etterpå? Vi sover enda på samme rom.

Det kan være lurt å ta det i hennes seng, ettersom barnet  ofte blir søvnig mens man leser. Barnet  kan kanskje bli uroet av å bli flyttet fra deres seng til sin seng, om barnet har kommet i sovemodus etter lesingen?

Gjest BearMama
Skrevet

Vi pleier å dempe alle lys, slå av TV, fjerne favorittleker etc før leggetid. Da skal være rolig slik at han kan forberede seg på at det snart er sengetid. Når vi sier at det er natt så går han inn på rommet sitt og leker litt rolig før vi igjen sier at nå skal han sove og da legger han seg i sengen.

Tror det er lurt at man ikke driver med noe som er veldig stimulerende rett før de skal legge seg slik at de blir mentalt klar for å gå til sengs.

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer hvis hun ikke legger seg da? Kan hun være redd for konsekvenser/kjeft? 

Enig med andre her, å lese på senga kan gjøre det attraktivt å leggeseg for en sliten liten kropp. 

Anonymkode: 27b83...39c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hun får ikke kjeft,  men hun må legge seg. Hun liker å være oppe sent og leke, hun leker mest/best om kveldene. Da holder hun på lenge for seg selv med lekene sine. Så det er nesten synd å legge henne fordi hun koser seg veldig oppe med oss. Hun har nok fått det litt som hun vil med meg, og pappa er litt mer bestemt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville gjort om på leggerutinene slik at hun ut fra handlinger skjønner hva som skal skje. Samme greia hver dag, så lite stress og mas som mulig. Mine er to og fire, vi snakker om rutinene våre nesten daglig før vi gjør dem. Typisk «når vi går inn nå er det kveldsmat, så skal vi dusje før det er leggetid». Med toåringen tar vi det litt mer gradvis, at vi skal inn å spise kveldsmat, når hun nesten er ferdig å spise minner vi på at det skal dusjes og mens vi tørker, kler på og pusser tenna snakker vi om leggetid. Når vi da sier at «nå skal Marte legge seg», så sier hun god natt, gir klem til de som sitter igjen på stua og går til rommet sitt hvor vi synger og/eller leser. Nesten aldri noe tull rundt legginga.

Ikke at dette er noen fasit, men det fungerer veldig godt for oss og vi ser hvor godt barna har av de rutinene. Selv på ferie nå med litt senere leggetid og slakke på endel ting, så runder vi alltid av dagen med det samme. Avslutter lek, barnetv og sånt før kveldsstellet. Fireåringen kan se litt TV før han legger seg, eller velge en rolig aktivitet som tegning f.eks. Men får beskjed om at om XX minutter/en episode paw patrol går vi på badet.

Det handler ikke så mye om å være streng eller bestemt, men forutsigbarhet. 

Anonymkode: 084c6...00d

• Liker 4
Gjest BearMama
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun får ikke kjeft,  men hun må legge seg. Hun liker å være oppe sent og leke, hun leker mest/best om kveldene. Da holder hun på lenge for seg selv med lekene sine. Så det er nesten synd å legge henne fordi hun koser seg veldig oppe med oss. Hun har nok fått det litt som hun vil med meg, og pappa er litt mer bestemt. 

Fjern alle leker. Hun skal inn på rommet ved legging. Min får «bestemme» om han vil sitte på gulvet og ikke gjøre noe eller sove. Han legget seg temmelig kjapt 😅

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Vi startet med god natt lesing ved 4 mnd vi. Hadde aldri fått til ammeavenning eller hode nattarutiner uten.

Anonymkode: 6f601...5e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt vil aldri legge seg 😂 men han forstår jo heller ikke sitt eget beste(17 mnd) 

Her funker ikke å lese bok på senga. Han kaster den veggimellom og er ikke interessert. Det vi gjør er å ligge på en madrass ved siden av senga hans å fortelle oppdiktet eventyr og så får han en hånd å holde i. Går ut når han har sovnet. 

Anonymkode: 70db0...c47

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle gjerne vært observatør hjemme hos dere i noen døgn. For her er det nok noe mer og noe banret ikke har taklet tidligere som henger igjen. 

Anonymkode: bed20...c43

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...