Gjest Anonym Bruker Skrevet 26. juli 2018 #1 Skrevet 26. juli 2018 (endret) F.o.m 2016 vart det bortfall av feriepenger på dagpenger, og innføring av lovbestemt ferie på( inntil 20 arbeidsdager ) for dem som har gått på dagpenger inntil 52 uker eller mer. Ifølge NAV hadde eg 11 feriedager til gode før eg gjekk tilbake i jobb på midlertidig ansettelses som varte i 5 mnd. etter å ha gått arbeidsledig 1 år og 5 mnd. Har ein sendt inn 3 samanhengende meldekort ( 6 uker) på 100 % stilling går man automatisk ut av degpengestønaden ,og må søke om igjennomtak av dagpenger. Ved igjennomtagelse så hadde eg 21 uker igjenn av maks 105 uker. og fortsatt 11 feriedager tilgode. Etter igjennopptagelse har eg vert tillsettingsvikar og i sporadisk i jobb ved siden av dagpengestønaden,og har nå 8 uker igjenn av maks 105 uker på dagpenger,og ønsker selvsagt å nyttigjøre meg av ferietilbudet. Spørsmålet er om eg nå kan overføre restferie 11 dager + 20 virkedager før stønadperioden går ut om 8 uker . I arbeidslivet forøvri vet eg at det finnes regler for hvor hvor mange feriedager man kan overføre ,og det er meg bekjent maks 10 virkedager (2 uker ) såfremt ikkje annet er avtalt . . Endret 26. juli 2018 av Anonym Bruker
Angelheart2 Skrevet 27. juli 2018 #2 Skrevet 27. juli 2018 Jeg forstår ikke helt hva du mener med å overføre ferie? Dersom du har igjen 11 feriedager på dagpenger så kan du ta de nå før dagpengeperioden utløper. Du kan ikke ta disse ut etter at dine 104 uker med dagpenger er oppbrukt, eller bruke disse til å forlenge dagpengeperioden på noe vis.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #3 Skrevet 27. juli 2018 Ja det kan du. Om du ikke bruker opp de 11 dagene innenfor de 8 ukene, mister du dem. Men husk at det formelt ikke heter ferie. Formelt får du egentlig bare beholde dagepengene selv om du ikke søker jobber og reiser utenlands. Anonymkode: 4a4b5...287
Gjest Anonym Bruker Skrevet 27. juli 2018 #4 Skrevet 27. juli 2018 (endret) Er kjent med at ein ikkje ta ut feriedager etter at dagpengeperioden er utløpet iden tru at eg kan forlenge ferieperioden utover 104 uker.. Som arbeidsledig,og mottager av dagpenger skal ein vera disponibel på arbeidsmarkedet, og når ein har hatt ein tilkallingsjobb så anser eg meg for å ha vert disponibel på arbeidsmarkede ,og det kan ofte bli 2 dager en uke og kanskje 1 dag en annen uke o.s.v. Har nå 8 uker igjenn av totalt 104 uker på dagpenger, men har til nå ikkje tatt ut mer en 9 samlet ferie av 20 dager fra foregående år. Ifølge NAV har man rett på inntil 20 dager m/ ferie,og kan evntl. reise utenlands, men må underrette NAV og samtidig sende meldekort Har man gått arbeidsledig 52 + 52 uker = 104 uker blir samlet ferie 20 + 20 dager før entl. utløpet på 104 dager går ut.. Ifølge mine beregninger så burde eg nå ha rett på en samlet ferie på 11 dager restferie ( 2uker ) + 20 dager (4 uker ) før utløpet av 104 uker utløper,men usikker på om evntl. restferie ifra ifjor på 11 dagers anses som tapt. I arbeidslivet kan en normalt avtale å flytte maks 14 dager ubenytta ferie til neste års ferie. Har man 5 ukers ferie får ein da ta ut 7 uker samlet ferie.. Hvorvidt tilsvarende regel gjelder fo NAV kjenner eg ikkje til. Endret 27. juli 2018 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #5 Skrevet 27. juli 2018 2 timer siden, Anonym Bruker skrev: Er kjent med at ein ikkje ta ut feriedager etter at dagpengeperioden er utløpet iden tru at eg kan forlenge ferieperioden utover 104 uker.. Som arbeidsledig,og mottager av dagpenger skal ein vera disponibel på arbeidsmarkedet, og når ein har hatt ein tilkallingsjobb så anser eg meg for å ha vert disponibel på arbeidsmarkede ,og det kan ofte bli 2 dager en uke og kanskje 1 dag en annen uke o.s.v. Har nå 8 uker igjenn av totalt 104 uker på dagpenger, men har til nå ikkje tatt ut mer en 9 samlet ferie av 20 dager fra foregående år. Ifølge NAV har man rett på inntil 20 dager m/ ferie,og kan evntl. reise utenlands, men må underrette NAV og samtidig sende meldekort Har man gått arbeidsledig 52 + 52 uker = 104 uker blir samlet ferie 20 + 20 dager før entl. utløpet på 104 dager går ut.. Ifølge mine beregninger så burde eg nå ha rett på en samlet ferie på 11 dager restferie ( 2uker ) + 20 dager (4 uker ) før utløpet av 104 uker utløper,men usikker på om evntl. restferie ifra ifjor på 11 dagers anses som tapt. I arbeidslivet kan en normalt avtale å flytte maks 14 dager ubenytta ferie til neste års ferie. Har man 5 ukers ferie får ein da ta ut 7 uker samlet ferie.. Hvorvidt tilsvarende regel gjelder fo NAV kjenner eg ikkje til. Du får ikke 20+20. Du får 20 totalt. Anonymkode: 4a4b5...287
Gjest Anonym Bruker Skrevet 27. juli 2018 #6 Skrevet 27. juli 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke 20+20. Du får 20 totalt. Anonymkode: 4a4b5...287 Dagpenger og ferie Du har som hovedregel ikke rett til dagpenger de dagene du har ferie, fordi det er et krav at du skal være reell arbeidssøker når du mottar dagpenger. På meldekortet må du krysse av for de dagene du har tatt ferie. Dette gjør du under spørsmål 4. I tillegg må du ta kontakt med NAV før ferien starter og gi beskjed om hvilken periode ferien avvikles. Etter avviklet ferie, må du straks sørge for å registrere som arbeidssøker igjen på Ditt NAV, eller du kan ta kontakt med NAV på telefon. Hvis vedtaket ditt er stanset, må du søke om gjenopptak av dagpenger. Hvis du har mottatt utbetaling av dagpenger for mer enn 52 uker, vil du få en melding fra oss på Ditt NAV om at du kan ta ferie i inntil 4 uker med rett til dagpenger. I de 52 ukene inngår kun dager der du har fått utbetalt dagpenger, eller fått redusert utbetaling som følge av ventetid. Ferien kan tas samlet eller som enkeltdager og du kan også ta ferie i utlandet. Du må da stå registrert som arbeidssøker og sende inn elektroniske meldekort til rett tid for hele perioden. Du må krysse av de dagene du har ferie på meldekortet, også hvis du har rett til å ta ferie med dagpenger. Ferien er en del av vedtaksperioden for dagpenger og forlenger ikke perioden du har rett til å motta stønad. Ferien kan ikke spares til etter vedtaksperioden har løpt ut, og heller ikke tas ut senere hvis du får en ny periode med dagpenger.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 27. juli 2018 #7 Skrevet 27. juli 2018 (endret) På 27.7.2018 den 22.25, AnonymBruker skrev: Du får ikke 20+20. Du får 20 totalt. Anonymkode: 4a4b5...287 OK ! Da blir det 20 dager i løpet av 104 uker,og ikkje 52 uker ? Sanneleg ikkje lett å og forholde seg til NAV sitt regelverk. Endret 29. juli 2018 av Anonym Bruker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå