Gå til innhold

Eier har dratt fra katten. Kan jeg gi mat og tak over hodet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De er nok på ferie for har ikke sett de på over ei uke. Min og deres katt er gode venner og henger i lag hele tiden,og når min skal inn å spuse/sove står den andre ute og jamrer. Hun skriker høyt og lenge.

Vet det er upopulært å fôre andres katter, men får så vondt av henne. Kan jeg ha henne her til de kommer tilbake?

Anonymkode: 975eb...a1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes du skal ta henne inn og mate henne og deretter varsle mattilsynet. Ingen skal reise fra et dyr uten forsvarlig pass! 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har du pratet med naboen om katten har pass? 

Anonymkode: 2e0a4...fef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er dessverre vanlig blant en del katteeiere. De tror at så lenge vi bare skal være borte i en uke eller to, så finner vel katten noe å spise. Har vært borti flere slike eiere gjennom årene...

Anonymkode: f3553...4f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at ingen passer/ser til katten daglig? 

Den kan jo være selskapssyk og har blitt matet? Min katt reagerer sterkt når jeg er borte. Sitter å hyler på verandaen og ved trappeoppgangen selvom sambo er hjemme. 

Anonymkode: b9a2e...a5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du pratet med naboen om katten har pass? 

Anonymkode: 2e0a4...fef

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at ingen passer/ser til katten daglig? 

Den kan jo være selskapssyk og har blitt matet? Min katt reagerer sterkt når jeg er borte. Sitter å hyler på verandaen og ved trappeoppgangen selvom sambo er hjemme. 

Jeg har vært ute i hagen hele dagene pga hage-laging. Ikke sett noen ved huset deres. Hmm...er veldig i tvil om hva jeg bør gjøre.

Går i hvertfall å setter mat og vann i carporten deres.

AnonymBruker
Skrevet

TA KATTEN OG RING MATTILSYNET.

Ikke la møkkafamilien få kloa i den stakkars katten igjen!!

Anonymkode: 9670d...ce8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater sånne" eiere" fra bunnen i mitt hjerte!!😭🤬😡

Anonymkode: 9670d...ce8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt naboen og spør om noen passer den og om du kan mate den? 

Anonymkode: 5e777...79a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært ute i hagen hele dagene pga hage-laging. Ikke sett noen ved huset deres. Hmm...er veldig i tvil om hva jeg bør gjøre.

Går i hvertfall å setter mat og vann i carporten deres.

Ville satt frem vann og mat til den. Så setter du en lapp på døren deres om at du lurer på om noen tar srg av katten. Husk å skriv ned ditt telefonnummer så de kan kontakte deg. Om du ikke har hørt noe til i morgen kveld eventuelt neste morgen ville jeg levert katten til dyrebeskyttelsen. 

Selvom du ikke så noen der kan det være noen er innom å mater, og slipper katten ut og inn osv. Selvom personen ikke bor i leiligheten mens de er borte. Kanskje en annen nabo? 

• Liker 1
Skrevet

Om du er usikker skal du ta vare på katten. Joda, mange synes det er kjipt om andre tar inn/forer deres katt. Men det spiller ingen rolle sammenlignet med kattens ve og vel. For en katt kan det være kritisk å oppholde seg ut i lengre tid, uten mat, drikke, tak og tilsyn. Denne varmen gjør det jo ikke akkurat bedre. Så om man er usikker på om en katt får adekvat tilsyn, så kommer hensynet til katten først. Ta den med inn med god samvittighet. Og hadde jeg funnet ut at de faktisk har dratt fra den uten tilsyn hadde jeg også meldt det til Mattilsynet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun ble glad når jeg kom med mat og vann. Drakk opp nesten alt vannet faktisk. Jeg klarte ikke å gå fra henne, så hun ble med meg inn til oss. Har sendt melding til eier i hvertfall, så håper jeg at jeg har tatt feil😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun ble glad når jeg kom med mat og vann. Drakk opp nesten alt vannet faktisk. Jeg klarte ikke å gå fra henne, så hun ble med meg inn til oss. Har sendt melding til eier i hvertfall, så håper jeg at jeg har tatt feil😊

Veldig bra! Selv om jeg er motstander av at andre mater kattene, men når det er sommer og ferietid så tenker jo ikke folk lengre enn nesa rekker. Så jeg støtter deg 100% i dette! 

Anonymkode: cdf59...328

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veldig bra! Selv om jeg er motstander av at andre mater kattene, men når det er sommer og ferietid så tenker jo ikke folk lengre enn nesa rekker. Så jeg støtter deg 100% i dette! 

Anonymkode: cdf59...328

Har aldri sett en katt drikke så mye, og alle vannkilder i nærheten er uttørket. Så heller ingen skåler utenfor huset. I tillegg  har hun slukt så mye mat at jeg ble nødt til å ta det bort. Sover som en strek i sofaen i skrivende stund.

Har aldri vært bort i slikt før, og har vel egentlig tenkt at det ikke kan finnes så mange merkelige eiere...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Katten skal ha tilsyn hver dag.  Det er brudd på dyrevelferdsloven å reise fra katten sin og blir straffet med høye bøter. Ifjor var det en som måtte ut med 17000,-  

Ta vare på katten ts og kontakt mattilsynet. 

Anonymkode: 84d2e...13c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har aldri sett en katt drikke så mye, og alle vannkilder i nærheten er uttørket. Så heller ingen skåler utenfor huset. I tillegg  har hun slukt så mye mat at jeg ble nødt til å ta det bort. Sover som en strek i sofaen i skrivende stund.

Har aldri vært bort i slikt før, og har vel egentlig tenkt at det ikke kan finnes så mange merkelige eiere...

Jeg jobber frivillig på en dyrevernsorganisasjon og vi opplever hver sommer at dyr sulter og/eller tørster i hæl.

I denne varmen burde alle med uteområde ha stående en skål vann ute til smådyrene. Mange smådyr tørster i hæl nå. 

Anonymkode: 84d2e...13c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er nok på ferie for har ikke sett de på over ei uke. Min og deres katt er gode venner og henger i lag hele tiden,og når min skal inn å spuse/sove står den andre ute og jamrer. Hun skriker høyt og lenge.

Vet det er upopulært å fôre andres katter, men får så vondt av henne. Kan jeg ha henne her til de kommer tilbake?

Ring politiet! Og Mattilsynet! Dette er faktisk straffbart, det er dyremishandling! Man får fra 10.000 og oppover i bøter for slikt nå, kan straffes med fengsel også. Det er helt utrolig hvor følelseskalde enkelte er ovenfor dyrene sine, stakkars katt! 😥 Tenk å plutselig bli forlatt av dem du stolte på og er glad i, plutselig helt hjelpesløs og alene og skjønner ingenting av det. Også i denne varmen 😭 Fy f... jeg blir helt kvalm 😡🤬

Anonymkode: d1de3...619

• Liker 3
Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet

Ja, ring for all del både politi og mattilsyn før du i det hele tatt har hørt med dem om de har noen som kommer og mater katten. Det er helt klart det mest KG-logiske.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er et fantastisk menneske, bra jobbet! 😍👏❤️ Du reddet den katten, det dør fryktelig mange katter nå bl.a pga dehydrering.

De fortjener egentlig ikke å få henne tilbake, og de bør antagelig ikke ha katt. Ring politi og/eller Mattilsynet, så tar de avgjørelsen. Det må du gjøre uansett, for det er også straffbart å ikke melde fra, det er blitt veldig mye strengere nå...bare sånn at du er klar over det.

Anonymkode: d1de3...619

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, HerrBæsjerumpehull skrev:

Ja, ring for all del både politi og mattilsyn før du i det hele tatt har hørt med dem om de har noen som kommer og mater katten. Det er helt klart det mest KG-logiske.

Ja du velger jo så klart å kun lese de som mener det. 

Anonymkode: 65110...9b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...