Gå til innhold

Er odel rettferdig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ble inspirert av den tråde om odel. Moren min eier en gård med sånn 800 mål tomt som ligger skikkelig idyllisk til, uten at den er usentral. Den har vært i familien i generasjoner. Hvis noen av barna kjøper gården til odelspris - kan man da selge videre til markedspris etter noen år? Uansett sitter jo den som får odelspris med en veldig stor fordel🤔 Blir sånt egentlig rettferdig?

Vår gård er verdt 10-13 mill tenker jeg, så er jo ikke småpenger!

Anonymkode: 5fd9c...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan selvsagt selge den videre til markedspris etter noen år, men da må du først frasi deg odelen for å se om noen av søskenene dine er interessert i å overta. Du kan ikke kjøpe til odelspris og selge gården ut av familien uten at minimum alle søsken har fått tilbud om å overta odelen. Først hvis alle som har rett til å overta odelen, takker nei, kan du selge på det åpne markedet.  

Odel er ikke rettferdig i det hele tatt, men jeg klarer heller ikke helt å se for meg en annen måte å gjøre det på. Loddtrekning? Bare èn kan overta gården med mindre man er et søskenpar som samarbeider himla godt. 

Kan legge til at selv med odelspris, vil en gård med en verdi på 10-13 millioner, koste veldig mye. Pengene foreldrene dine får for gården er jo også potensiell arv til de andre søskenene. Bare fordi man har odel, betyr det ikke at man får gården gratis. Dessuten følger det ofte med bo og bruksplikt. Er virkelig både du og søskenene dine interessert i alt arbeidet med å drive en gård? Det er tvilsomt at du får lov til å bare bruke den som feriebolig...

Hvis den som har odelen har barn, er det forresten disse barna som har førsterett på odelen foran dine søsken. 

Endret av altflyter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå roter dere fælt her. Først; odelstakst er lik markedsverdi. Du får ikke noe avslag i taksten bare fordi du har odel.

Det dere antagelig mener er åsetestakst. Åsetestakst settes gir normalt ca 25% avslag. For at du skal ha åsetesrett må du arve fra foreldre, besteforeldre eller oldeforeldre og taksten settes i forbindelse med skifte av dødsbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lauv skrev:

Nå roter dere fælt her. Først; odelstakst er lik markedsverdi. Du får ikke noe avslag i taksten bare fordi du har odel.

Det dere antagelig mener er åsetestakst. Åsetestakst settes gir normalt ca 25% avslag. For at du skal ha åsetesrett må du arve fra foreldre, besteforeldre eller oldeforeldre og taksten settes i forbindelse med skifte av dødsbo.

Odelstakst er markedsverdi hvor man likevel skal trekke fra penger fordi eiendommen er låst til landbruksformål, så det blir litt billigere enn markedsverdi, men fortsatt veldig dyrt...

Odelstakst er den kjøpesum som en odelsberettiget person skal betale for en eiendom som er odelsjord. En odelstakst skal gjenspeile verdien av eiendommen ved fritt salg, men det skal tas hensyn til at eiendommen i hovedsak skal benyttes til landbruksformål

Normalt vil en odelstakst bli satt betydelig høyere enn en åsetestakst

Reglene for odelstakst finnes i odelslovens § 49 og § 50: 

• «§ 49. Verdsetjinga ved odelstakst skal gjerast på grunnlag av den bruk av eigedomen som er naturleg og pårekneleg etter tilhøva på staden, og som kan sameinast med at eigedomen hovudsakleg blir nytta til landbruksføremål.»
  • «§ 50. Hefte på eigedomen som blir dekte av takstverdien kan løysingsmannen krevje avløyste, når dei er påhefta etter at foreldingsfristen tok til, jfr. § 40. Det same gjeld råderettar som er påhefta tidlegare, dersom dei er særleg tyngjande. Avtale om forpakting for lengre tid enn 5 år, og avtale om leige av husrom, kan løysingsmannen seie opp etter reglane i lov 25. juni 1965 nr. 1 om forpakting § 8 og lov 26. mars 1999 nr. 17 om husleieavtaler § 9-6, endå om avtala ikkje gjev høve til slik oppseiing.»

Kilde: https://jusleksikon.no/wiki/Odelstakst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Odel er ikke rettferdig nei. Det er nok heller ikke intensjonen.

Anonymkode: 8242f...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, altflyter said:

Man kan selvsagt selge den videre til markedspris etter noen år, men da må du først frasi deg odelen for å se om noen av søskenene dine er interessert i å overta. Du kan ikke kjøpe til odelspris og selge gården ut av familien uten at minimum alle søsken har fått tilbud om å overta odelen. Først hvis alle som har rett til å overta odelen, takker nei, kan du selge på det åpne markedet.  

Odel er ikke rettferdig i det hele tatt, men jeg klarer heller ikke helt å se for meg en annen måte å gjøre det på. Loddtrekning? Bare èn kan overta gården med mindre man er et søskenpar som samarbeider himla godt. 

Kan legge til at selv med odelspris, vil en gård med en verdi på 10-13 millioner, koste veldig mye. Pengene foreldrene dine får for gården er jo også potensiell arv til de andre søskenene. Bare fordi man har odel, betyr det ikke at man får gården gratis. Dessuten følger det ofte med bo og bruksplikt. Er virkelig både du og søskenene dine interessert i alt arbeidet med å drive en gård? Det er tvilsomt at du får lov til å bare bruke den som feriebolig...

Hvis den som har odelen har barn, er det forresten disse barna som har førsterett på odelen foran dine søsken. 

Hvis det er korrekt solgte min mor sin odel på en eiendom uten å spørre meg. Men jeg gidder ikke lage bråk av det. Var myndig da hun solgte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uten fradrag så vil mest sannsynlig ingen i familien kunne overta gården pga at gårder koster enormt i innkjøp og krever mye å drifte. Da blir det lett slutt på slektsgårder.  En gårdsverdi er mer affeksjonsverdi enn pengeverdi. 

Anonymkode: fe32d...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, altflyter skrev:

Odelstakst er markedsverdi hvor man likevel skal trekke fra penger fordi eiendommen er låst til landbruksformål, så det blir litt billigere enn markedsverdi, men fortsatt veldig dyrt...

Odelstakst er den kjøpesum som en odelsberettiget person skal betale for en eiendom som er odelsjord. En odelstakst skal gjenspeile verdien av eiendommen ved fritt salg, men det skal tas hensyn til at eiendommen i hovedsak skal benyttes til landbruksformål

Normalt vil en odelstakst bli satt betydelig høyere enn en åsetestakst

Reglene for odelstakst finnes i odelslovens § 49 og § 50: 

• «§ 49. Verdsetjinga ved odelstakst skal gjerast på grunnlag av den bruk av eigedomen som er naturleg og pårekneleg etter tilhøva på staden, og som kan sameinast med at eigedomen hovudsakleg blir nytta til landbruksføremål.»
  • «§ 50. Hefte på eigedomen som blir dekte av takstverdien kan løysingsmannen krevje avløyste, når dei er påhefta etter at foreldingsfristen tok til, jfr. § 40. Det same gjeld råderettar som er påhefta tidlegare, dersom dei er særleg tyngjande. Avtale om forpakting for lengre tid enn 5 år, og avtale om leige av husrom, kan løysingsmannen seie opp etter reglane i lov 25. juni 1965 nr. 1 om forpakting § 8 og lov 26. mars 1999 nr. 17 om husleieavtaler § 9-6, endå om avtala ikkje gjev høve til slik oppseiing.»

Kilde: https://jusleksikon.no/wiki/Odelstakst

I praksis er dette helt likt for hvem som helst som kjøper en landbrukseiendom. Du får ikke avslag fordi du har odel. Kjøpesummen reguleres av priskontrollen (når eiendommen er over en viss størrelse) uansett om du har odel eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Lauv skrev:

Hvor har du dette fra?Jeg har hørt noe annet; den er lavere enn markedsverdi. 

Anonymkode: 5a3db...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du dette fra?Jeg har hørt noe annet; den er lavere enn markedsverdi. 

Anonymkode: 5a3db...18f

Odelsloven. 

Det er også verdt å merke seg at odelstakst en den taksten som blir satt dersom noen går til odelsløsningssak. De fleste forveksler odelstakst og åsetestakst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Odel hører fortiden til etter min mening. Fra tiden da kun eldstegutt fikk arv og resten gikk tomhendt. Jeg mener at slektsgårder er utdatert, har arvigen ikke penger å utbetale søsken blir gården solgt, ferdig med det.

Anonymkode: 6b13e...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...