Gjest Kariannne Skrevet 26. juli 2018 #1 Skrevet 26. juli 2018 Har en åpnet pose med Bama ruccola salat i kjøleskapet. Det står "siste forbruksdag" 20.07. Kan jeg likevel spise den nå? Den ser helt fin ut.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #2 Skrevet 26. juli 2018 Bruk sansene dine, nesten all mat er brukbar etter siste forbruksadag. Ser den og lukter bra, så spis og drikk det. Det gjelder ALT. Anonymkode: 4019c...4cd
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #3 Skrevet 26. juli 2018 Men kan man lukte evt e.coli og salmonella? (Vet ikke om det finnes i salat da) Anonymkode: 6a521...116
applestories Skrevet 26. juli 2018 #4 Skrevet 26. juli 2018 Ruccola merker du raskt om er dårlig - det meste blir slimete, og de bladene som ikke blir der smaker grusomt. Imponerende at den har holdt seg så lenge, den har kanskje fått puste? Min erfaring med ruccola i pose er at den blir dårlig lenge før datoen er der.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #5 Skrevet 26. juli 2018 Har aldri tenkt på å sjekke datomerking på ruccola noen sinne. Den stinker såpass ille når den råtner at man skal være rimelig sløv for å ikke merke det, blir full av grønt, stinke, slim eller hvit mugg også. Bare sjekk over den. Hvis den er fin, spis og kos deg. Det som selges nå er stort sett norsk, sikkert derfor den holder litt lenger for tiden. Anonymkode: 6cb17...8c7
applestories Skrevet 26. juli 2018 #6 Skrevet 26. juli 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kan man lukte evt e.coli og salmonella? (Vet ikke om det finnes i salat da) Anonymkode: 6a521...116 Salat bør vaskes selv om det står på posen at den er vasket. Jeg har aldri hørt at det utvikles "mer" e.coli eller salmonella (som også kan finnes på bladene) jo lenger tid som går. Det er vel noe som enten er der eller ikke, og noe du kan vaske bort fra salat siden det sitter på overflaten.
isw Skrevet 26. juli 2018 #7 Skrevet 26. juli 2018 Salat, såfremt den ikke er brun eller sleip, tåler litt dårlig dato. Ofte verre med kjøtt- og kyllingprodukter, spesielt de som ikke er varmebehandlet.
Gjest Kariannne Skrevet 26. juli 2018 #8 Skrevet 26. juli 2018 Takk, da bruker jeg den i morgen. Dumt å hive en nesten full pose. Til deg som nevnte luft, jeg så at jeg hadde vært litt sløv med å lukke og brette åpningen sammen, så den har ligget nærmest åpen i kjøleskap skuffen. Kanskje det øker holdbarhet? Den så hvertfall hent fin ut og luktet ikke annet enn ruccola.
applestories Skrevet 27. juli 2018 #9 Skrevet 27. juli 2018 15 timer siden, Kariannne skrev: Takk, da bruker jeg den i morgen. Dumt å hive en nesten full pose. Til deg som nevnte luft, jeg så at jeg hadde vært litt sløv med å lukke og brette åpningen sammen, så den har ligget nærmest åpen i kjøleskap skuffen. Kanskje det øker holdbarhet? Den så hvertfall hent fin ut og luktet ikke annet enn ruccola. Jeg tror absolutt det hjelper at den får puste. Det blir noe annet med salat som er kuttet, men hele blader ser ut til å like luft. Har nylig sett at noen av salatprodusentene lager pustehull i posene - det er nok med hele typer slik som ruccola.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå